سرویس: سیاسی » بین الملل 01:10 - پنجشنبه 16 آبان 1392

ظریف و اشتون در ژنو 2 / نگاه جدی و روشن طرف ایرانی

هر دو طرف با نگاه جدی پا به عرصه ی مذاکرات می گذارند تا ژنو 2 این بار شاهد نتیجه ای با هدف نزدیک شدن به مشترکات دو طرف باشد.

images

به گزارش اصفهان شرق: امروز پنج شنبه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 آغاز می شود.

مذاكرات ژنو در دور اول در فضايي جدي و سازنده پيش رفت و در ادبيات دو طرف در پايان گفتگوها اين موضوع به طور جدي ديده شد و این امید وجود دارد طرف غربي فضاي مثبت خود را در ادامه گفتگوها حفظ كند.

آنچه در این مقطع حایر اهمیت است این است که توقعات در داخل كشور، باید واقع بینانه باشد به هر حال مذاکرات، سخت و کمی زبان بر است. هر چند صرف زمان بیش از اندازه به نفع هر دو طرف نیست، چرا که مذاکرات، مخالفان و دشمنان بسیاری از جمله صهیونیست ها دارد.

 

از طرف دیگر عدم اعتماد از سوی دو طرف، بزرگترین مشکل است. مباحث، بسیار ریز و گسترده است با این وجود مذاکرات در مسیر درستی قرار دارد، اما به دلیل اختلاف در جزئیات، با مشکلات فراوانی مواجه است.

تیم ایران با طرح بازی برد – برد پای به مذاکرات جدید با 1+5 گذاشته و بازي برد – برد مبتني بر استقبال از خواسته هاي و اهداف منطقي و قانوني دوطرف است. هر تلاشي براي تبديل كردن اين بازي به بازي امتيازدهي و امتيازگيري منجر به شكست خواهد بود.

 

اگر چه برخی رسانه ها انتقاداتی را نسبت به تیم مذاکره کننده ایران مطرح کردند اما رهبر معظم انقلاب اخیرا به صورت تمام قد به دفاع از مذاکره کنندگان پرداخت بر این اساس باید تاکید کرد هيات ايراني مورد حمايت مقام معظم رهبري، مسئولان نظام، همه جناح ها و قاطبه مردم است. آنها مورد حمايتند تا ماموريت خود براي استيفاي حقوق ملت را انجام دهند چنانكه اخيرا مقام معظم رهبري هم از از تحرک دیپلماسی دولت خدمتگزار حمايت كردند و فرمودند كه ما به مسئولین خودمان اعتماد داریم. از اين رو هر گونه تلاش در داخل يا خارج براي تبديل موضوعات ملي به مباحث جناحي، خدمت به منافع ملي نيست.

ایران این بار نیز به گفته اعضای تیم مذاکره کننده با نگاهی جدی و روشن وارد مذاکره می شود، مذاکره که امید دارد در صورت واقع بینی غرب دو طرف را حداقل تا 50 درصد به مشترکات نزدیک کند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.