سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:00 - سه شنبه 16 دی 1393

“تشنگی” ملاک نوشیدن آب

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۰۲ دستور عمومی مصرف ۸ لیوان آب در دنیای امروز را به چالش کشیده است، محققان این تحقیق معتقدند که نه تنها شواهد کافی برای ارائه این توصیه به مردم وجود ندارد بلکه ممکن است این توصیه برای سلامت افراد مضر باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ در طب نوین توصیه شده است که افراد برای لاغر شدن یا درمان برخی از بیماری‌ها یا حفظ سلامتی روزانه 8 لیوان آب مصرف کنند.

نتایج تحقیقی که توسط Heinz Valtin از اساتید صاحب‌نظر در علم تغذیه در سال 2002 منتشر شده است نیز دستور عمومی مصرف 8 لیوان آب در دنیای امروز را به چالش کشیده است، زیرا معتقدند نه تنها شواهد کافی برای ارائه این توصیه به مردم وجود ندارد بلکه ممکن است این توصیه برای سلامت افراد مضر باشند.

انتشار این مقاله سبب شد تا Institute of Medicine) IOM) با تجدید نظر در پروتوکل قبلی خود توصیه مصرف آب را تغییر دهد و به این نکته اشاره کند که “تشنگی” باید راهنمای اصلی برای مصرف آب باشد. و این همان اصلی است که حکمای طب سنتی از صد‌ها سال پیش بر آن تاکید داشته اند.

از دیدگاه طب سنتی باید بدانیم که مصرف آب زیاد مشکلاتی از قبیل کاهش حرارت غریزی در همه اعضا، کاهش قوای چهارگانه که شامل قوه جاذبه، ماسکه، هاضمه و دافعه هستند، یعنی قوه ای که در اعضا جذب، نگهداری، هضم و دفع می‌کند. ایجاد ضعف در اعضای رییسه بدن شامل قلب، مغز و کبد، سستی اندام‌ها، سستی اعصاب، سستی معده و کبد ایجاد می‌کند.

ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی ایران معتقد است: مصرف آب در حالت ناشتا، موجب ضعف حرارت غریزی، دردهای مفصلی، مشکلات گوارشی و… می‌‌شود.

همچنین نوشیدن آب، بین خواب نیز موجب افزایش بیماری‌های مغزی چون سستی اعصاب، رعشه، بی‌حسی اندام‌ها و درد مفاصل می‌شود، در حالی که این روش‌ها از توصیه‌های به اشتباه رایج در جامعه هستند.

نکته قابل توجه دیگر این است که توصیه‌های بهداشتی در پزشکی رایج تقریباً برای همۀ مردم در گروه‌های سنی مختلف یکسان داده می‌شود، در صورتی که قوانین نوشیدن آب با توجه به مزاج‌های مختلف افراد در طب سنتی متفاوت است.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.