سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - سه شنبه 16 دی 1393

مسئول حقوقی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان

برداشت‌های غیر مجاز در بالادست زاینده‎رود کنترل شود

مسئول کارگروه حقوقی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متأسفانه در ماه‌های گذشته برداشت‌های غیر مجاز در بالادست زاینده‎رود کنترل نشده و مصوبه شورای عالی آب در این باره اجرائی نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به پرداخت حق‌آبه‌های ساکنان مسیر رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: میزان حق‌آبه حق‌آبه داران بر روی کاغذ در بند 2 مصوبات سیزدهمین جسله شورای عالی آب در فرودین امسال مشخص شده و مصوب شد کل آورد طبیعی رودخانه زاینده‌رود و سرشاخه‌های آن و آورد طبیعی تونل نخست کوهرنگ مربوط به حق‌آبه داران زاینده‌رود است.

وی افزود: ما این موضوع را سال‌ها دنبال می‌کردیم و در این مصوبه مقامات شورای عالی آب کشور آن را قبول کرده و هم‌چنین آورده شد که هیچ‌کدام از بخش‌های دیگر حق برداشت از آن را ندارند اما متاسفانه این فقط در کاغذ درج شده است.

مسئول کارگروه حقوقی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: متاسفانه کل سرشاخه‌های زاینده‌رود در بالادست رودخانه، در حال پمپاژ آب هستند و زمین‌های جدیدی را زیر کشت بردند اما در عمل هیچ کنترلی در برداشت‌های غیرمجاز در بالادست زاینده‌رود نیست.

وی تصریح کرد: مسئولان امر 2 گروه مشاور و پیمانکار را برای بررسی برداشت‌ها در بالادست و پائین دست رودخانه تعیین کردند و گزارشی که گروه پائین دست ارائه داد، تفاوت زیادی با گزارش وزارت نیرو و آمار خروجی از سد و چم‌آسمان متفاوت بود. پیمانکارگروه بالادست نیز هنوز نتایج مطالعات را ارائه نداده است.

امینی با بیان اینکه مدیریت بخشی از کار رودخانه زاینده‌‎رود است، گفت: اگر تمام سال‌ها بارندگی به صورت طبیعی باشد، رودخانه نمی‌تواند پاسخگوی تمام مصارفی که برای آن تعریف شده، باشد و این مسئله این کاری به مدیریت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بند یک مصوبات شورای عالی آب در سیزدهمین جلسه نیز به همین مسئله توجه کرده و در آن مطرح شده حتی در صورت بارندگی طبیعی نیز 600 میلیون متر مکعب کمبود آب داریم، بنابراین بهترین مدیریت نیز زمانی که مصارف بیش از حد رودخانه را تعریف کردیم، نمی‌تواند کارگشا باشد.

مسئول کارگروه حقوقی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: برای رفع این موضوع ما 2 راه حل داریم، یا اینکه آب مازاد کارون به اصفهان انتقال پیدا کند و یا اینکه بخشی از مصارف غیرضروری را مطابق قانون از مصرف خارج شوند، که منطق می‌گوید باید برخی از مصارف که سبقه قانونی ندارد، باید از دور مصرف خارج کنند.

وی با اشاره به احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی افزود: بدون احیای کشاورزی نمی‌توان گاوخونی را احیا کرد زیرا از نظر فنی امکان پذیر نیست. آبی که به گاوخونی می‌ریخته، به طور مستقیم از رودخانه به تالاب نمی‌رفته، بلکه حاصل نشتی‌ها زمین‌ها کشاورزی بوده اما اینکه تصور بر این است که با لوله آب را به گاوخونی می‌برند و آن را احیا می‌کنند، از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.

امینی گفت: تالاب گاوخونی بخشی از تیپ طبیعی حوضه زاینده‌رود است، وقتی ما سایر بخش‌های این  حوضه را بهم زدیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تالاب احیا شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.