سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:00 - دوشنبه 15 دی 1393

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان:

شیوع سرطان در شرق اصفهان از متوسط کشوری و استانی کمتر است/ باید در خصوص نظرات غیرکارشناسانه ادعای جرم کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: می بایست در خصوص برخی نظرات غیرکارشناسانه که تشویش افکار عمومی را در پی دارد، ادعای جرم کرد.

به گزارش اصفهان شرق: چند ماهی می گذرد که با عبور از شرق اصفهان شاهد بروز مشکلاتی بسیار در آن سوی خشکسالی هستیم که رنجش خاطر مردم عزیز شرق اصفهان را بیش از پیش سبب ساخته است. مردمی که با ایمان و صبر غول خشکسالی را پشت سر گذاشتند تا اسم شرق اصفهان را به واسطه ی داشته هایش به دیگران بشناسانند. چندی پیش خبرهایی مبنی بر شیوع بیماری سرطان در شرق اصفهان به خصوص بخش بن رود و شهر ورزنه از سوی محلی ها و گاها مسئولان نگرانی های بسیاری را برای مردم این منطقه به وجود آورده است و آرامش نسبی جامعه بومی شرق اصفهان را بر هم زده است و مسئولان محلی با درخواست از دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان رده بالای استان خواستار بررسی تخصصی این مورد شده اند تا شایعاتی که در رابطه سرطان است و ذهن مردم را تشویش می کند به یکباره سر به فلک نکشد و فدایی این موارد، مردم مظلوم شرق اصفهان و خاطری پریشان برای آنها باشد.
عوامل متعددی از سوی قربانیان سرطان و گاها محلی ها برای علل و عوامل این بیماری در این منطقه مطرح شد که بر همین اساس ظهر امروز نشست تخصصی در محل فرمانداری اصفهان با حضور فرماندار اصفهان، معاون رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس مرکز بهداشت اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر ورزنه، امام جمعه شهر ورزنه، بخشداران منطقه مربوطه، نماینده سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده پایگاه انرژی هسته‌ای و سایر مسئولان برگزار شد که هر کدام از حضار نسبت به این قضیه اظهار نظر و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
مسئولان ورزنه ای حاضر در جلسه با اشاره به نگرانی مردم منطقه از اخبار ضد و نقیض و تشکر از رییس بهداشت شماره یک اصفهان در راستای حضور در منطقه و بررسی این مشکل، از مسئولان حاضر در جلسه خواستار رسیدگی تخصصی و علمی به این موارد شدند.
حمیدرضا طلوعی با توجه به تشخیص زود هنگام بیماری سرطان در کشور اظهار کرد: رشد سرطان در کشور ما بیش از سایر کشورهاست و شامل تعاریفی از قبیل بالا رفتن امید به زندگی، پیشرفت تکنولوژِی روز دنیا در تشخیص سرطان و همچنین ارتقاء سطح سواد در بین مردم است که در این خصوص اهمیت ویژه ای به شیمی درمانی و رادیوتراپی داشته و آن را جزو تعهدات خود قبول کرده‌ایم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: برخی از افراد و یا دستگاه‌های غیرمرتبط در خصوص بیماری سرطان در ورزنه اظهار نظرها و آمارهای غیرکارشناسی ارائه داده‌اند که باید در خصوص این نظرات غیرکارشناسانه که تشویش افکار عمومی را در پی دارد، ادعای جرم کرد.
وی اذعان کرد: 50 درصد سرطان قابل پیشگیری و 50 درصد دیگر با درمان قابل کنترل است و وظیفه حاکمیت حمایت در درمان و پیگیری بیماری فرد مبتلا به سرطان است تا بتوان زندگی با کیفیت را برای مردم سبب ساخت.
طلوعی با اشاره به آمارهای غیر واقع از تعداد سرطانی ها در ورزنه گفت: یک سری از اعداد و ارقام در خصوص تعداد مبتلایان به بیماری سرطان در منطقه ورزنه در برخی رسانه‌ها منتشر شده که بسیاری از این اعداد و ارقام هیچ صحت علمی ندارد و بحران سازی های ایجاد شده در این خصوص از منبع واقعی برخوردار نیست.
وی با اشاره به مطالعه ثابت شده براساس تحقیقات صورت گرفته توسط دو تیم، شامل پزشک و کارشناس مربوطه به صورت منزل به منزل در بخش بن رود، تصریح کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته و مطابق با شواهد ثبت شده، مشخص شد میزان شیوع سرطان در شرق اصفهان نه تنها افزایش نیافته بلکه از متوسط کشوری و استانی کمتر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با توجه به تحقیقات انجام شده طی سال 89 تا 9 ماهه اول سال 93 تاکید کرد: وضعیت سرطان با توجه به آمار جمعیتی شهر ورزنه با جمعیت 11 هزار و 721 نفر و روستاهای آن با جمعیت 14 هزار و 726 نفر بررسی شد و بر این اساس طی 5 سال اخیر 81 نفر مبتلا به انواع سرطان شده‌اند که از این تعداد 37 نفر فوت و 44 نفر در قید حیات می باشند.
وی با دقیق خواندن این آمار و بررسی انجام شده بر اساس پرونده های بیمارستانی و مستندات پاتولوژی گفت: سال 92 نیز 11 نفر در شهر ورزنه و هفت نفر در روستا و نه ماهه سال 93 تعداد 14 نفر در شهر ورزنه و پنج نفر در روستاهای بخش بن رود، فوت کرده‌‌اند.
طلوعی اضافه کرد: میزان شیوع سرطان در ورزنه دارای نسبت 93 در 100 هزار نفر است در حالی‌ که این رقم در سطح کشور 135، در استان اصفهان 161 و در شهرستان اصفهان 175 در یکصد هزار است که البته به صورت کلی در شهر ورزنه این میزان کمتر از میانگین کشوری است.
وی با اعلام آمار رسمی سالانه مبنی بر شناسایی 100 هزار نفر سرطانی جدید در کشور به عوامل اصلی مرگ و میر در کشور اشاره و بیان کرد: بیماری قلبی عروقی، تصادف، سرطان و اختلالات خلقی بیشترین عامل مرگ و میر بوده است.

 

همچنین بخوانید:

8 نظر در مورد “شیوع سرطان در شرق اصفهان از متوسط کشوری و استانی کمتر است/ باید در خصوص نظرات غیرکارشناسانه ادعای جرم کرد”

  1. ورزنه ای گفت:

    شما که ادعای جرم میکنید بیزحمت علیه اون دکتر تقلبی هم که جون مردم رو به خطر افتاده اعلام جرم کنید!!!!!!!!!

  2. میراحمدی گفت:

    من حاظرم با اقای طلوعی دررابطه با مطالبی که بیان کردن در حضور مردم تو ورزنه مناظره کنم

  3. میراحمدی گفت:

    من حاضرم در حضور مردم و در رابطه با صحبت های اقای دکتر با ایشان به مناظره بپردازم

  4. ورزنه ای گفت:

    سلام پس چرا درباره دکتر تقلبی مطلب نزاشتی اگه شک داری بیاید و تحقیق کنیدبابا یه نفر اومده ………….من فکر میکردم شما رسانه مستقلید ولی……..

    • اصفهان شرق گفت:

      سلام و عرض ادب
      چندین بار پیگیری انجام شد ولی متاسفانه جوابی دریافت نکردیم
      با همکاری شما حتما برای مرتبه چندم پیگیری می شود

      با تشکر
      اصفهان شرق

  5. محمد علی ابراهیمی ورزنه گفت:

    اقای دکتر به جای حل مسئله دارید صورت مسئله را پاک میکنید.

    آقای دکتر شما بیاید از کل مردم ورزنه تست بگیرید و بعد با اطمینان بگید آمار سرطان در ورزنه پایین تر از استاندارد کشوریه.

    درضمن من هم نظر آقای میر احمدی راتایید میکنم.شما که اینقدر مطمئن سخن میگویید یه جلسه با حضور مردم در ورزنه بگذارید وبه سوالهای مردم و مطلعین این موضوع پاسخ بدهید

  6. محمد علی ابراهیمی ورزنه گفت:

    s اقای دکتر به جای حل مسئله دارید صورت مسئله را پاک میکنید.

    آقای دکتر شما بیاید از کل مردم ورزنه تست بگیرید و بعد با اطمینان بگید آمار سرطان در ورزنه پایین تر از استاندارد کشوریه.

    درضمن من هم نظر آقای میر احمدی راتایید میکنم.شما که اینقدر مطمئن سخن میگویید یه جلسه با حضور مردم در ورزنه بگذارید وبه سوالهای مردم و مطلعین این موضوع پاسخ بدهید

  7. اصفهان شرق گفت:

    شهروند ورزنه ای ممنونم
    کمک خوبی در پیگیری موضوع کردید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.