اصفهان شرق

وقتی ارتباط کلامی جایش را به تایپ می‌دهد

کدخبر: 48548
1393/10/15 در ساعت 19:07

اصفهان شرق: روزگاری بود که بیشتر وقت افراد در فضای شبکه‌های مجازی سپری نمی‌شد، روزگاری بود که تنها تعداد کمی از افراد، آن هم بیشتر جوانان به فضای شبکه‌های مجازی دسترسی داشتند و در آن وقت می‌گذراندند. اما دیگر این روزها کمتر کسی را در اطرافمان می‌بینیم که صحبت از وایبر، لاین، واتس‌آپ، تانگو و دیگر اپلیکیشن‌های پیام رسان نکند. این روزها دیگر افراد در سنین مختلف درگیر فضای مجازی شده‌اند و از این برنامه‌ها جهت انجام امور روزانه استفاده می‌کنند.
روز به روز بر تعداد اپلیکیشن‌های پیام رسان افزوده می‌شود و آمار تعداد افراد استفاده کننده از آن بالا می‌رود. وی چت چینی که هر روز در سطح جهان بیشتر محبوب می‌شود، واتس اپ و لاین و وایبر و تانگو هم که معرف حضورتان هستند. برنامه‌های پیام رسان تمامی ندارند، هروز نام یک اپلیکیشن پیام رسان جدید را می شنویم. دیروز صحبت از ویچت و همه‌گیر شدن ان بود امروز وایبر، واتس اپ و فردا نامی دیگر. امروزه اوضاع به گونه‌ای شده است که حتی اعضای یک خانواده هم بجای ارتباط کلامی با یکدیگر حرف‌هایشان را تایپ می‌کنند. همه جا افراد موبایل به دست سرگرم فرستادن پیام در اپلیکیشن‌های مختلف هستند.
از حق نگذریم این برنامه‌ها افراد زیادی را بهم پیوند داده است و شبکه ارتباطی گسترده‌تری نسبت به قبل ایجاد کرده است، ارتباطاتی گستره و زیاد از نوع مجازی. با اینکه با ظهور این اپلیکیشن‌ها و گسترش آن‌ها در میان افراد، میزان تعداد پیام‌های ارسالی بیشتر شده، اما سهم ارسال اس‌ام‌اس از طریق خط موبایل کاهش یافته است. این اپلیکیشن‌ها نه تنها سرویس SMS را به نحوی از جایگاه قدرت‌ به پایین کشیدند، حتی دیری نمی‌گذرد که جای شبکه‌های اجتماعی محبوب را هم می‌گیرند.
اینطور که پیش می رود محبوبیت استفاده از فیسبوک رو به افول است، آنطور که آمار سرویس تحقیقاتی تحلیلی وبسایت خبری بیزنس اینسایدر به نام BI Intelligence نشان می دهد اپلیکیشن های پیام رسان نسبت به شبکه‌های اجتماعی در طی دو سال اخیر کاربران بسیار بیشتری را با سرعت خیلی بالاتر به خود جذب کرده‌اند. پیش بینی های این سرویس نشان دهنده آن است که تا اوایل سال ۲۰۱۵ این نرم افزارهای پیام رسان شبکه های اجتماعی را تحت الشعاع قرار دهند.
اما فیسبوک در این میان بسیار هوشمندانه عمل کرد و در اوایل سال گذشته با خرید فیسبوک مسنجر و واتس اپ و به گونه‌ای اینستاگرام خود را از خطر منسوخ شدن نجات داد. به هرحال آنچه از شواهد امر موجود است، برنامه‌های پیام رسان با سرعت فزاینده‌ای در حال گسترش‌اند و به طور خلاصه دنیای مجازی همه ما را به گونه‌ای تسخیر کرده است. 

منبع:ایمنا