سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:29 - یکشنبه 14 دی 1393

محمدرضایی مطرح کرد:

زنده بودن زاینده‌رود تا زمان بازگشایی سد/احتمال بازگشایی در اسفندماه

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: تا زمان بازگشایی دوباره سد زاینده‌رود در نیمه اول یا دوم اسفند سهمیه آبی برای زنده بودن این رودخانه و جاری بودن سطحی آب در آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین محمدرضایی با توجه به افزایش آب سطحی جاری در رودخانه زاینده رود و مطرح بودن صحبت‌هایی مبنی بر بازگشایی سد، اظهار داشت: با توجه به زمان بازگشایی دوباره آب زاینده رود در اسفندماه، سهمیه آب ۲۸ میلیون مترمکعبی برای زنده بودن این رودخانه در سطح شهر مشخص شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل خشکی زمین رودخانه میزان زیادی از این آب تلف شده بود، افزود: این مسئله موجب نرسیدن آب به منطقه اصفهان شده و رودخانه زاینده رود بار دیگر در حال خشک شدن بود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان تاکید کرد: بر این اساس آب با حذف و کوتاه سازی بخشی از مسیر طبیعی جریان آب ، از منطقه نکوآباد به کانال سمت چپ این سد منتقل شده است و توسط این کانال ها در ابتدای پارک ساحلی ناژوان و نزدیک چاه های فلمن به رودخانه ریخته می شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل جریان آب در رودخانه تا حدودی بیش از گذشته شده که برای برخی این تصور را ایجاد کرده که سد زاینده رود بازگشایی شده است.

محمدرضایی درباره زمان دقیق بازگشایی دوباره آب ابراز داشت: بسته به میزان بارندگی در آخرین ماه سال، دریچه های سد زاینده رود در نیمه اول یا دوم اسفندماه باز می شود.

وی افزود: در صورت عدم بارندگی کافی با توجه به نیاز محصولات کشت شده در این زمان به آبیاری مناسب برای به ثمر رسیدن محصولات، آب در اوایل اسفندماه بازگشایی می شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان به وضعیت کشاورزان اصفهانی اشاره و تصریح کرد: البته کشاورزان نسبت به زمان خشکی رودخانه از وضعیت کنونی تاحدودی راضی هستند اما باید این نکته را مدنظر بگیریم که سهمیه آب کشاورزان کامل نبوده است.

وی اضافه کرد: بنابراین کشاورزان به جای کشت کامل تنها موفق به کشت ۴۰ تا ۵۰ درصدی شده اند و در برخی مناطق مانند جی نیز کشت کمتر از ۴۰ درصد انجام شده است بنابراین هنوز وضعیت کار کشاورزان  در حد مطلوب نیست.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.