سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - یکشنبه 14 دی 1393

استاندار اصفهان:

ظرفیت لازم برای اسکان گردشگران در شهر اصفهان وجود ندارد

استاندار اصفهان گفت: ظرفیت لازم برای اسکان گردشگران در شهر اصفهان وجود ندارد و باید زمینه اسکان آنها در هتل‌های شهر با افزایش تعداد تخت‌های آنها فراهم شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگر پور در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اظهار داشت: در طرح آمایش سرزمین استان اصفهان، 2 محور توسعه گردشگری و صنایع دستی به عنوان محور خدمات و همچنین توسعه علم و فناوری با ایجاد کریدور علمی و تحقیقاتی ، برای توسعه استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث گردشگری و میراث فرهنگی کارگروهی  با همین عنوان فعالیت می‌کند، افزود: این کارگروه زیر نظر شورای برنامه‌ریزی به فعالیت پرداخته که بر‌اساس مصوبه دولت، مسئولیت این کارگروه با معاون عمرانی استاندار بوده  ولی با توجه به اهمیت این موضوع در استان اصفهان، استاندار مسئولیت آن را بر‌عهده گرفته است.

استاندار اصفهان به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه کارگروه اشاره و بیان کرد: زمانی که محور توسعه استان گردشگری در نظر گرفته شود، نخستین موضوعی که با آن برخورد می‌شود، کافی نبودن زیرساخت‌های گردشگری بوده و اصلی‌ترین و مهم‌ترین بحث در این زمینه کافی نبودن هتل و اماکن اقامتی در استان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 هزار و 500 تخت اقامتی در اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: در تابستان و تعطیلات سال نو آمار موجود به 20 هزار تخت رسیده، که این تعداد نیز برای حجم بالای گردشگران در استان کافی نیست.

زرگرپور گفت: هتل‌های اصلی شهر اصفهان تا پایان خرداد‌ماه رزرو شده‌اند و همین امر سبب شده که بسیاری از تورهای خارجی و داخلی به دلیل عدم وجود هتل برای اقامت، سفر به اصفهان را لغو ‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد تخت‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در بخش زیرساخت‌های گردشگری مطرح است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه حدود 10 هتل نیمه‌کاره در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این هتل‌ها می‌توانند بیش از 3 هزار و 500 تخت را به آمار موجود در استان اضافه کنند و در 2 ماه گذشته با مذاکرات صورت گرفته با سرمایه‌گذاران این هتل‌ها، مشکلات آن‌ها بررسی شد‌.

وی اظهار داشت: عمده این مشکلات در‌باره کمبود منابع مالی و اخذ تسهیلات بانکی‌، مشکل با شهرداری‌ها و… بوده که در حال حاضر بخش بالایی از این مشکلات حل شده و می‌توانیم امیدوار باشیم که حداکثر تا یک‌سال و نیم آینده 3هزار و 500 تخت جدید به مجموع تخت‌های هتل‌های اصفهان اضافه شود که ظرفیت خوبی را برای گردشگری ایجاد می‌کند.

زرگرپور افزود: برنامه‌ریزی برای احداث و کلنگ‌زنی 5 هتل نیز صورت گرفته که تاکنون مقدمات احداث 3 هتل فراهم شده و 3 هتل دیگر نیز با حضور سرمایه‌گذاران بحث‌های مقدماتی آن انجام شده است.

وی با اظهار امیدواری درباره اینکه تا پایان امسال فعالیت اجرایی این 5 هتل شروع شود، بیان کرد: با احداث این هتل‌ها 1500 تخت جدید به آمار موجود اضافه شده و در مدت 2-3 سال آینده‌، ظرفیت تخت‌های استان 50 درصد افزایش می‌یابد.

استاندار اصفهان از آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هتل در اصفهان  خبر داد و تصریح کرد: معافیت از عوارض شهرداری، دادن یک طبقه تجاری به سرمایه‌گذاران و تغییر در برخی از ضوابط شهری در کمیسیون ماده 5 ازجمله مزایایی بوده که برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده و نتیجه آن آغاز احداث 5 هتل در اصفهان تا پایان سال است.

وی ادامه داد: وجود این مزایا کمک بسیاری بزرگی برای توسعه صنعت گردشگری در اصفهان است.

زرگرپور به وجود مناطق گردشگری در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در زمینه مناطق گردشگری در استان اصفهان از جمله مناطق گردشگری ورتون، کمپ عشایری سمیرم، افوس و … مصوباتی وجود داشته، ولی اقدام اساسی صورت نپذیرفته بود که در حال حاضر در‌باره 7 منطقه کار اجرایی آن پیگیری شده و آماده واگذاری است‌.

وی به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در ماه‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در این همایش 51 طرح گردشگری برای سرمایه‌گذاری ارائه شده که از بین این طرح‌ها در حال حاضر در‌باره 28 طرح مذاکرات آن انجام شده و 2 طرح نیز در مرحله عقد قرارداد است.

استاندار اصفهان ادامه داد: با توجه به مدت زمان کوتاهی که از این همایش سپری شده، شاهد عملکرد مطلوبی در این بخش بوده‌ایم و می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال نیمی از این طرح‌ها را به ثبت قرارداد برسانیم که نشان‌دهنده این امر بوده که فعالیت‌ها در بخش گردشگری به نتیجه رسیده است.

وی به ناهماهنگی‌های موجود در میدان نقش جهان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به فعالیت دستگاه‌های مختلف، چه در بخش خصوصی و چه دولتی، باید مدیریت واحد برای اداره مجموعه میدان در نظر گرفته شود.

زرگرپور افزود: در جلسه امروز کارگروه، مدیریت واحد میدان نقش جهان به تصویب رسید که باید توسط استاندار یک نفر به عنوان مدیر اجرایی میدان امام (ره) منصوب شده تا ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در این میدان تاریخی برطرف شود که این امر سبب توسعه و رونق بیشتر گردشگری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید الگوی خاصی برای حجره‌های موجود در میدان نقش جهان در نظر گرفته شود، بیان کرد: بخشی از زیبایی‌های میدان نقش جهان به سبب وجود ناهماهنگی‌ها در میدان از دست رفته است‌.

استاندار اصفهان تصریح کرد: حجره‌ها باید به سمت فروش صنایع دستی و صنایع وابسته به گردشگری حرکت کرده و فروشگاه‌ها در این میدان مجاز به فروش اجناس خارجی نبوده و در آینده شغل‌های غیر‌وابسته به صنایع دستی و گردشگری از میدان نقش جهان جمع‌آوری می‌شود.

وی به منطقه گردشگری مرنجاب اشاره کرد و گفت: کویر مرنجاب منطقه‌ای بسیار زیبا در آران و بیدگل بوده، ولی متاسفانه از لحاظ امکانات زیر‌صفر بوده و این درحالی است که با استقبال خوب گردشگران روبرو است.

زرگرپور با بیان اینکه امکانات خوبی از لحاظ جاده‌ای و اقامتی و همچنین ارتباطی در این منطقه وجود ندارد‌، خاطرنشان کرد: در 15 روز آینده باید معاون عمرانی استانداری به همراه فرماندار آران و بیدگل و مدیر‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان  مشکلات روزمره این منطقه از جمله بهسازی جاده و مشکلات ارتباطی و اقامتی را شناسایی و در راستای برطرف کردن این مشکلات اقدام کنند، تا بتوانیم با تشویق سرمایه‌گذاران به توسعه این منطقه در دراز‌مدت بپردازیم.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.