سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - شنبه 13 دی 1393

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان:

چه علایمی در کودکان نشانه تشنج است؟

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: عدم شناسایی مکان و زمان، بیهوشی همراه با خرخر کردن، حرکات بدن، خیرگی و انحراف چشم و حرکات دورانی کودک که بدون واکنش به محیط است، می‌تواند جزو علایم تشنج در او باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ساسان ساکت کاهش سطح هوشیاری در کودکان را یکی از علایم مهم تشنج عنوان کرد و اظهار داشت: تشنج در کودکان با علایمی همراه است که یکی از مهمترین این علایم کاهش سطح هوشیاری است که با عدم شناسایی مکان و زمان رخ می‌دهد.

وی افزود: در این حالت کودک نمی‌تواند مکانی را که در آن حضور دارد شناسایی کند و همچنین قادر به بیان زمانی نیز نخواهد بود البته این علامت در کودکانی که قادر به تکلم هستند و زبان را آموخته‌اند قابل شناسایی است.

* بیهوشی یکی از علایم تشنج در کودکان

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گاهی والدین شاهد بیهوشی کودک خود هستند که معمولاً با خرخر کردن همراه است زیرا انقباض عضلات بدن بر سیستم تنفس کودک اثر گذاشته است بنابراین انقباض راه‌های هوایی خود را به صورت خرخر نشان می‌دهد.

وی افزود: حتی ممکن است این کودکان را برای مشکلات تنفسی به درمانگاه‌ها ببرند که بعد از شرح حال و معاینه بالینی تشخیص تشنج داده می‌شود.

ساکت گفت: کودکانی که دچار تشنج می‌شوند حرکاتی در بدن به صورت حرکت در یک دست یا یک پا یا یک طرف بدن نشان می‌دهند اما چنانچه شدت تشنج زیاد باشد و هر دو نیمکره مغز را درگیر کند در هر 4 اندام نیز دیده می‌شود.

* شایع‌ترین زمان تشنج موقع خواب و بیداری است

این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان تصریح کرد: شایع‌ترین زمان تشنج هنگام به خواب رفتن و بیدار شدن است در نتیجه تشنج می‌تواند در کودکانی که در سنین پایین‌تر هستند در آغوش والدینشان رخ دهد معمولاً والدین می‌گویند فرزندم مانند یک تکه چوب، خشک و سفت شده بود یا بالعکس ممکن است بگوید فرزندم مانند یک لخته گوشت، شل شده بود.

* حرکات در چشم جزو علایم تشنج در کودکان است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: گاهی تشنج خود را با حرکات در چشم نشان می‌دهد، هر دو چشم کودک به سمت بالا رفته به نحوی که فقط سفیدی آنها دیده می‌شود همچنین ممکن است حرکات چشم به صورت خیرگی یا انحراف چشم‌ها به یک سمت خود را نشان دهد که می‌تواند با حرکات چرخشی در سر و گردن نیز همراه باشد.

* تشنج در دانش‌آموزان اول ابتدایی چگونه است؟

وی ادامه داد: تشنج در دانش‌آموزان اول ابتدایی با منفک شدن از محیط برای چند ثانیه رخ می‌دهد اما چون کوتاه است دانش‌آموز دوباره کار خود را ادامه می‌دهد معمولاً این منفک شدن با خیرگی همراه است و این کودکان با عناوینی مانند در کلاس درس نیست توصیف می‌شود چنانچه این دانش‌آموزان موقع دیکته دچار تشنج شوند یک خط را جا می‌اندازند.

ساکت افزود: همچنین موقع انجام یک فعالیت مانند تماشای تلویزیون کودک مات می‌شود و اگر مدت زمان هوشیاری زیاد باشد آرام می‌افتد.

* حرکات دورانی بدون توجه به محیط نشانه تشنج است

این فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: گاهی کودک به صورت دورانی دور خود می‌چرخد و هر چه او را صدا می‌زنند واکنشی نشان نمی‌دهد این نوع رفتار نیز نشان‌دهنده تشنج در کودکان است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود والدین، مربیان و معلمان در صورت مشاهده چنین علایمی در کودکان کودک را به متخصص اطفال یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودک ارجاع دهند.

انتهای پیام/

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.