سرویس: اجتماعی 00:01 - چهارشنبه 15 آبان 1392

مروری بر زندگی حبیب الله عسگر اولادی

حبیب الله عسگر اولادی دعوت حق را در حالی لبیک گفت که در کارنامه ی خود سوابقی درخشان از زندانهای شاه تا مواضع موثر در جریان مهار فتنه ی سالهای اخیر را ثبت کرده بود.

حبیب‌الله_عسگراولادی_(قدیمی)
بخش اول

حبیب الله عسگراولادی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی  در خانواده ای متدین در تهران به دنیا آمد. خانوادگی بازاری بودند و این سبب شد تا مدتی به حرفه ی برنج فروشی و آهن فروشی بپردازد ولی همنشینی با اهالی  مذهبی بازار، سبب شد که مرد سیاست نام بگیرد و با سیاست گره بخورد. بازداشت او در سن 16 سالگی به دلیل حضور در راهپیمایی سیاسی نخستین خاطره تلخ سیاسی را آن هم در اوایل نوجوانی برایش رقم زد.

از سال 1327، پس از آزادي از زندان تا 28 مرداد 1332، در جريانات، با آهنگ روحانيت، در متن فعاليتها بود، در 1327 به فعاليت‌هاي سياسي وارد و با حوادث ملي شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات اين دوران شرکت مي‌کرد، وي که با فعاليت جمعيت فدائيان اسلام نيز آشنا بود، در 1333، به همراه عده‌اي از دوستانش که در مسجد امين‌الدوله با هم آشنا شده بودند، تصميم به تاسيس هيئتي مذهبي تأسيس گرفته و هيئتي به نام هيئت “مؤيد” تأسيس کردند و در مسجد امين‌الدوله به فعاليت مشغول شدند.

با شروع نهضت اسلامي به رهبري امام خميني (ره)، با ايشان آشنا شد و به قم رفت و آمد مي‌کرد و از طرف امام(ره) مأمور وصول وجوهات شرعي در بازار تهران شد، در ماجراي تصويب لايحه انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي، ارتباط هيئت وي با بيت امام(ره) گسترده‌تر شد و اين ارتباط باعث ائتلاف آنان با دو هيئت مسجد “شيخ علي” و هيئت اصفهانيهاي بازار و تشکيل هيئتهاي مؤتلفه اسلامي گرديد.

درسال 1343 در ادامه ترور حسنعلی منصور به جرم نگهداری کیف حامل اسلحه به زندان و حبس ابد محکوم شد.

وی  پس از تحمل ۱۳ سال حبس در سال 1356 از محکومیت حبس ابد خود، با تقاضای عفو از زندان آزاد شد.

9e6a6469a3

 بخش دوم

عسگر اولادی پس از پیروزی انقلاب به برپایی کلاس های اخلاق دست می زد. و  پس از پيروزي انقلاب اسلامي به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و با تأسيس کميته امداد امام خميني، به عنوان نماينده ايشان در اين نهاد، عهده‌دار مسئوليت شد، عسگر اولادي در 1360 در منزل خود مورد سوء قصد قرار گرفت که اين ترور با شکست رو به رو شد، پس از تأسيس جمعيت مؤتلفه اسلامي در 1369، عسگر اولادي به عنوان دبير کل آن انتخاب و به کار مشغول شد.

مدتی هم رئیس سازمان اوقاف بود. او کاندیدای دوره دوم و چهارم انتخابات ریاست جمهوری بود.

عسگراولادی پس از انقلاب اسلامی، مسئولیت‌هایی همچون نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی را برعهده داشته و تا پیش از مرگش رئیس شورای مرکزی کمیته امداد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

سال‌ها وی در مقام دبيرکلي موتلفه بود که در تير 83 جاي خود را به “محمدنبي حبيبي”، ديگر عضو موتلفه داد که سن و سالش 16 سال کوچکتر بود، اما همچنان کرسي ريش سفيدي وی پابرجا باقی ماند.

عسگراولادی کتاب خاطرات هم دارد، کتابش بهمن 89 با حضور لاریجانی رونمایی شد. در این کتاب 226 صفحه ای در هفت فصل به زندگی سیاسی اش پرداخته که اغلب به روزهای زندان و و مبارزه قبل از انقلاب اختصاص دارد.

smpl
وی در سال های اخیر مواضع موثری را در مقابل جریان فتنه و انحراف از خود نشان داد و همواره در راه افشای تحرکات گروه هایی که سعی داشتند انقلاب را از اهداف خود دور کنند کوشید.

حبیب‌الله عسگراولادی بعد از گذشت 82 سال از عمر خویش  صبح امروز(14 آبان‌ماه) در اولین روز از ماه محرم‌الحرام بعد از پشت سرگذاشتن يك دوره بيماري سخت در بيمارستان (دی) دعوت حق را لبیک گفت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.