سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 00:21 - پنجشنبه 11 دی 1393

گزارشی از ادعای عجیب کشف تونل مخفی آب از سرشاخه‌های کارون که به فولاد مبارکه می رسد؛

ادعای نماینده اهواز از قاچاق آب به اصفهان، طنز یا واقعیت/ زاینده‌رود همچنان فولاد را سیراب می‌کند

استان اصفهان با وجودی که طی یک دهه اخیر با مشکل شدید کم آبی مواجه است اما به گونه ای سخاوتمندانه آب خود را به استان های دیگر از جمله یزد و کرمان منتقل می کند با این وجود خوزستانی ها اصفهان را دلیل خشکی کارون می دانند به گونه ای که نماینده مردم اهواز هفته گذشته در ادعایی جدید عنوان کرد که تونل جدیدی کشف کرده که آب از سرشاخه های کارون به فولاد مبارکه منتقل می شود.

به گزارش اصفهان شرق: هفته گذشته موسوی نماینده مردم اهواز اعلام کرد که ” در بازدید خود از سرشاخه های کارون تونل جدیدی را کشف کردم که از سر شاخه های کارون گرفته و به شرکت فولاد مبارکه اصفهان می رسید. همچنین مدیر کل آب و برق استان از وجود این تونل اظهار بی اطلاعی می کند و به نظر مي رسد اين هم نوع قاچاق آب است”.
آنچه تاکنون مشخص است و وزارت نیرو نیز اعلام کرده تاکنون تونل های کوهرنگ یک و دو از سرچشمه های کارون بهره می بردند و به گفته برخی از کارشناسان طرح های انتقال آب ادعای نماینده مردم اهواز طنزی بیشتر نیست. با این وجود اکنون این خبر در برخی از رسانه ها مطرح شده و شاید این باور را که اصفهان موجب خشکی کارون می شود را در نزد مردم اهواز پررنگ تر می کند.
اما سوال اینجاست نماینده مردم اهواز که چنین ادعایی را مطرح کرده آیا دلیلی بر اثبات گفته خود دارد و یا تنها با چشم خود تشخیص داده آب این تونل به فولاد مبارکه می رسد.
با چشم نمی توان همزمان ابتدا و انتهای تونل انتقال آب را دید

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان نیز در خصوص ادعای نماینده مردم اهواز، گفت: هر ادعایی نیاز به اثبات دارد و اگر تونلی وجود دارد که آب را به منطقه ای می برد باید با روشی علمی این ادعا اثبات شود تا یافته معتبر باشد.
محمد کوشافر تاکید کرد: اگر شخصی مدعی شود دریچه تونلی را در منطقه ای دیده و در همان زمان اعلام کند خروجی تونل در منطقه ای خاص است، از نظر علمی قابل قبول نبوده و دارای تردید است.
وی ادامه داد: چشم هر فرد دارای بُرد خاصی برای دیدن است و به طور قطع در یک زمان نمی تواند انتهای تونل را با صدها کیلومتر تشخیص دهد.
سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: با این حال هر گونه یافته و مستند علمی در خصوص ادعای نماینده مردم اهواز می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: با این وجود به صرفه نیست تونلی با طی مسافتی زیاد به یک واحد صنعتی ختم شود و از لحاظ اقتصادی می توان عنوان کرد برداشت آب از زاینده رود برای فولاد مبارکه به صرفه باشد.
حفر مخفیانه تونل انتقال آب در منطقه ای کوهستانی امکان پذیر نیست
همچنین یک مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای اصفهان نیز در خصوص این ادعا به ایمنا، گفت: چنین موضوعی اصلا صحت ندارد.
وی افزود: احداث تونل به گونه ای نیست که شخصی بعد از سال ها آن را کشف کند و عجیب است چنین ادعایی از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده است.
وی تاکید کرد: متاسفانه بیان این ادعا از سوی یک نماینده مجلس جای تاسف دارد چرا که از لحاظ علمی و کارشناسی امکان حفر تونل به طور مخفیانه در منطقه ای کوهستانی تا فولاد مبارکه وجود ندارد.
نماینده مردم اهواز مسیر تونل کشف شده را مشخص کند
نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز در خصوص ادعای نماینده مردم اهواز مبنی بر انتقال آب از سرچشمه های کارون به فولاد مبارکه، بیان داشت: این ادعا ندارد و غیر ممکن است و مگر می توان در کیلومترها فاصله آب به طور مخفیانه در منطقه ای کوهستانی منتقل شود.
سید ناصر موسوی لارگانی افزود: به طور قطع این ادعا از سوی مسئولان اصفهان تکذیب می شود و اگر قرار باشد آبی به فولاد مبارکه منتقل شود باید تونلی حفر شود و لوله گذاری شود که این پروژه ای طولانی و هزینه بر است.
وی بیان داشت: به عنوان مثال حفر تونل سوم کوهرنگ حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و مگر می شود مخفیانه تونلی حفر و آب را منتقل کرد.
وی بیان داشت: اگر نماینده مردم اهواز این تونل را کشف کرده باید مسیر آن را مشخص کند.
از نماینده اهواز شکایت می کنم
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار نیز در خصوص ادعای نماینده مردم اهواز مبنی بر کشف تونل جدید که از سرشاخه های کارون به شرکت فولاد مبارکه آبرسانی می کند، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته این ادعا کذب محض است و بعد از صحبت با نماینده اهواز در صورتی که قانع نشدم در صحن علنی مجلس این موضوع را مطرح خواهم کرد همچنین نسبت به این ادعای به شورای نظارت بر نمایندگان در مجلس شکایت خواهم کرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص اینکه آیا از لحاظ کارشناسی این ادعا صحیح است یا خیر، گفت: امکان احداث تونل از سرشاخه های کارون در مسافت ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر تا فولادمبارکه اصفهان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امکان آبرسانی با تانکر به فولادمبارکه نیز وجود ندارد، تصریح کرد: به جرات می گویم نمی توان در منطقه ای کوهستانی و دور از چشم مسئولان از طریق از سرشاخه های کارون با لوله آب را به فولاد مبارکه منتقل کرد.

http://imna.ir/vdcgxt9quak9u74.rpra.htmlاز زاینده رود تغذیه می کند
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه اصفهان نیز در خصوص این ادعا با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه طی قراردادی رسمی آب را در آبگیری از زاینده رود برداشت می کند، گفت: فولادمبارکه به طور رسمی آبگیری در نزدیکی منطقه صفاییه شهرستان مبارکه دارد و از این طریق آب مورد نیاز خود را از زاینده رود برداشت می کند و هیچ منبع، تونل، لوله و چاهی برای تامین آب فولاد مبارکه وجود ندارد.
مهدی تولاییان بیان داشت: فولاد مبارکه قراردادی با شرکت آب منطقه ای مبنی بر برداشت سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب از زاینده رود دارد که تاکنون این مجموعه این میزان آب را برداشت نکرده است.
وی افزود: فولاد مبارکه سالانه حدود ۲۵ تا ۲۹ میلیون مترمکعب آب از زاینده رود برداشت می کند که این عدد کمتر از دیماند رسمی رودخانه و حدود یک درصد آورد رودخانه است.
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: فولاد مبارکه این تصفیه خانه و منبع ورودی آب را برای بازدید در اختیار تمام خبرگزاری ها قرار می دهد و برداشت آب از این آبگیر توسط کنترهایی که توسط اداره آب نصب شده کنترل می شود و طبق قراردادی فولاد مبارکه، آب بهای خود را پرداخت می کند.
وی در خصوص ادعای نماینده مردم اهواز مبنی بر کشف تونل مخفی انتقال آب به فولادمبارکه، گفت: در حقیقت این ادعایی عجیب است و اینکه چرا چنین ادعایی برای یکی از بزرگترین صنعت کشور مطرح شده و منظور چیست، جای سوال دارد.
تولاییان افزود: اجرای چنین تونل انتقال آب با این شرایط و بعد مسافت به طور قطع باید در بُعد ملی دیده شود چرا که میلیاردها تومان اعتبار است.
وی به تونل سوم کوهرنگ و اجرای این طرح طی دو دهه گذشته اشاره کرد و گفت: شاید نماینده اهواز اطلاعات و دلایلی نسبت به تونلی که ادعا کرده، دارد که می توانند برای اثبات ادعایش آن را به کارشناسان و خبرنگاران نشان دهند.

منبع خبر: ایمنا
/گزارش از ریحانه سجادی/

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “ادعای نماینده اهواز از قاچاق آب به اصفهان، طنز یا واقعیت/ زاینده‌رود همچنان فولاد را سیراب می‌کند”

  1. محمد ب گفت:

    مسلم شما انکار میکنید، چندین سال در حال قاچاق آب هستین ولی باز هم انکار میکنید،

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.