سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:30 - پنجشنبه 11 دی 1393

با نصب دوربين هاي نظارت تصويري در شهر اصفهان صورت گرفت؛

کنترل محدوده زوج و فرد بدون حضور پلیس/ سال آینده محدوده ترافیکی تعیین می شود

سایه گسترده است، میدان امام حسین وهسته مرکزی این شهر از نظر شاخص های آلایندگی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ هسته مرکزی اصفهان که پرتردد ترین نقطه شهر است، مدت هاست که عنوان آلوده ترین منطقه شهر را کسب کرده است. در چنین شرایطی کاهش تردد خودروهایی که از منابع سیار آلاینده هوا هستند در این محدوده از اهمیت بر خورداراست. دوربین ها،محدوده طرح زوج و فرد را کنترل می کنند تا با کاهش تردد خودروها، تنفس در معابر مرکزی اصفهان آسان تر شود.
در همه شهرهای دنیا که جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارند،معضلات ترافیکی یکی از دغدغه های مدیران این شهر هاست با این تفاوت که کشورهای توسعه یافته با بر نامه ریزی صحیح وآینده نگری از سال ها پیش سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه انجام داده اند. در کشورهای در حال توسعه نظیر کشور ما به علت رشد ناگهانی و سریع جمعیت شهری و نبود بر نامه های مناسب در مسیرا ستفاده معقولا زا راضی شهری برایا یجاد و توسعه تسهیلات حمل و نقل حرکت نشد . با وجود زیرساخت های قوی حمل و نقلی نظیر سیستم های حمل و نقل عمومی در شهرهای پیشرفته جهان ، طرح های مدیریت ترافیک در این شهرها ایجابی است و لی در شهرهای توسعه نیافته و در حال توسعه به دلیل کمبود زیر ساخت های حمل و نقلی و گسترش نیافتن سیستم های حمل و نقل عمومی ، طرح های سلبی مدیریت ترافیک به کار گرفته می شود .طرح تردد زوج و فرد نیز یک طرح سلبی بر اساس محدودیت تردد توسط پلاک خودرو است که اجرای آن در بسیاری ازکشورهای در حال توسعه تجربه شده است.
آذر ماه سال ۱۳۸۹ بود که افزایش تعداد خودروهای تک سرنشین، مدیران شهر اصفهان را به این فکر انداخت که برای خیابان های پرتردد شهر چاره اندیشی کنند و سرانجام مصوب شد تا طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهراجرایی شود.
این طرح با هدف کاهش آلودگی هوا و کاهش تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین در محدوده مرکزی اصفهان به اجرا درآمد. بر اساس این طرح خودروها باید به صورت نوبتی و با توجه به رقم سمت راست پلاک آنها )زوج یا فرد بودن آن( در معابر مرکزی شهر تردد می کردند.در کنار اجرای این طرح پیش نیازهای اجرای آن؛ یعنی بهبود سامانه های حمل و نقل عمومی و ایجاد جذابیت برای استفاده از این ناوگان و ارائه خدمات و تسهیلات هرچه بیشتر و بهتر، به شهروندان برای استفاده از این و وسا یل کمتر مورد توجه قرار گرفت.
چنین شد که با وجود ضرورت اجرای طرح تردد زوج و فرد، این طرح هیچ وقت به صورت کامل در اصفهان اجرا نشود.در واقع بسیاری از کوچه و پس کوچه های اصفهان فرصتی در اختیاربرخی از رانندگان قرار می داد تا این طرح را دور بزنند. به گفته مسوولان پلیس راهور، نبود نیروی کافی سبب شد تا آن طور که

باید، محدوده طرح نظارت نشود و مانعی برای ورود خودروها به محدوده طرح ایجاد نشود. اکنون زمینه کنترل محدوده زوج و فرد بدون حضور پلیس و به صورت مکانیزه فراهم شده است و با راه اندازی دوربین ها تا کمتر از ۲۰ روز آینده ، دوربین ها محدوده طرح زوج و فرد را کنترل می کنند. همه خودروهایی که در روزهای اخیر وارد محدوده طرح زوج و فردترافیک می شوند قبل از ورود به محدوده، باتابلوهای نصب شده ای مواجه می شوند که نشان مي دهد از اینجا به بعد کنترل محدوده طرح زوج و فرد ترافیک به صورت مکانیزه انجام می شود .
با ورود غیر مجاز خودرو ها به محدوده طرح ترافیک،دوربین ها پلاک خودروها را می خوانند و خودروهایی که ورود آنها به محدوده طرح مجاز نباشد، شماره پلاک آنها در سیستم اجراییات جریمه ثبت و منظور مي شود.
رییس پلیس راهور اصفهان می گوید: چند سالی است که پایش تصویری محدوده طرح زوج و فرد اصفهان پیگیری می شو د و
امسال شهرداری اصفهان همت کرد و دوربین ها در محدوده طرح زوج و فرد اصفهان نصب شد و اکنون بر پایه دوربین ها، تابلوهای محدوده طرح زوج و فرد ترافیک نصب شده است.
سرهنگ غلامی از اجرایی شدن طرح کنترل محدوده زوج و فرد با سامانه تصویری تا کمتر از ۲۰ روز دیگر خبر می دهد و می گوید : دوربین ها هنوز راه اندازی نشده است و فراهم کردن زیر ساخت های این طرح در مرحله پایانی است و با راه اندازی دوربین ها برای خودروهایی که غیر مجاز وارد محدوده می شوند برگه جریمه صادر می شود.
به گفته وی تا راه اندازی دوربین ها، ماموران راهنمایی و رانندگی در محدوده طرح حضور دارند و رانندگانی را که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح شوند،جریمه می کنند و شهروندان باید توجه کنند ورود غیر مجاز به محدوده طرح ممنوع است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می گوید : در حال حاضر ۳۴ دوربين در ۲۳ معبر محدوده زوج و فرد اصفهان نصب شده و این دوربین ها آماده بهره برداري است.
اگر اجرای طرح موثر نبود، برای سال آینده محدوده ترافیکی تعیین می شود طرح های سلبی تردد خودرو از جمله تردد زوج و فرد طرح های موقتی و دوره ای بوده که تداوم آنها سبب کاهش اثرات طرح ها می شود.
رییس پلیس راهور اصفهان تاکید می کند: اگر اجرای این طرح موثر نبود، برای سال آینده مانند تهران در اصفهان نیز محدوده ترافیکی تعیین می کنیم.
تجربیات نشان می دهد دایمی شدن طرح تردد زوج و فرد و گسترده نمودن آن راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش حجم ترافیک معابر شهر نیست.
توسعه حمل و نقل عمومی و غیر موتوری، تولید خودروهای استاندارد، ایجاد طرح های تشویقی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و آلاینده و ارتقای کیفیت سوخت وسایل نقلیه از مهم ترین مواردی است که برای کاهش معضلات کنونی باید در دستور کار مدیران و سیاست گذاران شهری قرار گیرد.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.