سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:00 - پنجشنبه 11 دی 1393

در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات؛

طرح استحصال آب باران از سطح پشت بام ساختمان‌ها بررسی شد

طرح پژوهشی استحصال آب باران از سطح پشت بام ساختمان‌ها با همکاری مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بررسی شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد حسین رشیدی مهرآبادی با بیان اینکه امروزه اکثر شهرهای ایران برای تأمین آب با مشکل روبه‌رو هستند، گفت: این طرح به ارزیابی پتانسیل استحصال و ذخیره‌سازی آب باران از سطح پشت بام ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران می‌پردازد.
دانشجوی دکتری مهندسی عمران – آب ادامه داد: در این پژوهش، طراحی و ساخت پایلوت‌های شبیه‌ساز سیستم سطوح آبگیر باران و نمونه‌گیری و آزمایش از آب باران در آزمایشگاه منجر به تحلیل و بررسی کیفیت آب باران برای بارندگی‌های مختلف شده است.
وی با اشاره به مزایای این طرح پژوهشی اظهار داشت: استحصال آب باران در مناطق شهری، می‌تواند بخشی از نیاز مصارف غیرشرب را تأمین نماید. همچنین آبیاری فضای سبز یکی از اهداف استحصال آب باران در مناطق شهری محسوب شده و این آب در واقع نقش مکمل آب آبیاری را ایفا می‌كند.
رشیدی مهرآبادی تصریح کرد: افزایش سطح ایستابی آب زیرزمینی از طریق تغذیه مصنوعی، بهبود کیفیت آب زیرزمینی، کاهش حجم سیلاب و آبگرفتگی شهری و به دنبال آن کاهش پخش زباله‌های شهری در مواقع سیلاب از دیگر مزایای استفاده از سیستم‌های سطوح آبگیر آب باران در مناطق مسکونی است.
این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به کاهش کیفیت آب باران در صورت عدم استحصال درست از آن، افزود: پیش از آنکه بارش منجر به سیلاب شود یا در سطح شهر آلوده یا به صورت تبخیر از دسترس خارج شود، می‌توان به کمک سیستم‌های سطوح آبگیر باران، آن را جمع‌آوری، ذخیره و مورد استفاده قرار داد.
رشیدی مهرآبادی طراحی و اجرا سیستم‌های سطوح آبگیر باران در شهرها و روستاها برای تأمین مصارف آبی را راه حلی عملی در کاهش بحران فزاینده تأمین آب برای شهروندان دانست و ابراز امیدواری کرد: طراحی و اجرا این نوع سیستم‌ها در مناطق شهری و روستایی با انجام مطالعات و تحقیقات دقیق و مهندسی امکان پذیر است.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.