اصفهان شرق

سرطان را بشناسید و شایعه سازی نکنید

کدخبر: 47942
1393/10/11 در ساعت 09:31

اصفهان شرق/ 

اینکه سرطان چیست و از چه عاملی نشات میگیرد نیاز به مطالعات علمی بسیاری دارد تا با تحلیل های فردی و گاها نادرست تنش و جو روانی نامعلوم را بر افراد ایجاد نکنیم.

محققین بسیاری در گوشه گوشه ی جهان به دنبال تحقیقات علمی هستند تا اندوهی را از خانواده دور کنند.

محققین با مشاهده ی برخی موارد کلی و گاها جزئی در گروه های علمی دست به کار می شوند تا موضوع را بررسی و نتایج مربوطه را به سمع همگان برسانند.

 

روحیه نشاط اور مردم ورزنه را فدا ی شایعات بی اساس نکنیم..

از رسانه ها خواستار آرام سازی جو در پوشش خبر و گزارش هستیم زیرا مردم خود به انداز ه ی کافی با مشکلات پیرامون دست و پنجه نرم می کنند و تشنج سازی و جریان های تند و بی اساس برخی رسانه ها نه تنها جلوی سرطان را نمی گیرد بلکه به عدم آرامش عزیزان شرق اصفهانی دامن می زند.

 

 

he1049

سرطان چیست؟

هر شخص دارای سلول های سرطانی در بدن خود است.
اين سلول های سرطانی در آزمايش‌های استاندارد خود را نشان نمی دهند تا آنکه به مقدار چند ميليارد سلول افزايش يابند. زمانی که پزشکان به اشخاص مبتلا به سرطان اعلام می کنند که ديگر در بدن آنها سلول سرطانی وجود ندارد، اين حالت فقط بدان معناست که آزمايش‌ها ديگر قادر به رديابی و پيدا کردن سلول‌های سرطانی نيست زيرا آن سلول‌ها به مقدار قابل رديابی شدن در بدن وجود ندارند.
سلول‌های سرطانی بين شش تا ده مرتبه در دوره زندگی يک انسان پيدا می شوند.
زمانی که سيستم ايمنی انسان قوی باشد سلول‌های سرطانی ازبين می روند و از ايجاد تومور سرطانی جلوگيری می شود.
زمانی که شخص بيماری سرطان دارد نشانه آنست که وی دارای کاستی‌های تغذيه‌ای شده است. اين کاستی ممکن است منشاء ژنتيک، محيطی، غذاها و عواملی در شيوه زندگی باشد.
برای غلبه بر کاستی‌های متعدد تغذيه‌ای، تغيير در رژيم غذايی شامل اضافه کردن بعضی مخلفات غذایی، سيستم ايمنی بدن را تقويت می کند.
شيمی درمانی ضمن آنکه باعث مسموم کردن فوری سلول‌های سرطان که سريع رشد می کند می شود، سلول های سالم بدن درمغز استخوان و ديواره روده ها و غيره را که سريع رشد می کند نيز از بين می برد و می تواند سبب ضايعه اعضاء بدن مثل کبد، کليه ها، قلب، ريه ها و غيره شود.
پرتو گيری ضمن آنكه سلول‌های سرطانی را نابود می کند سلول‌های سالم را نيز سوزانده، ضايع کرده و باعث تخريب آنها می شود.
درمان اوليه با شيمی درمانی و پرتودرمانی غالباً اندازه تومور را کاهش می دهد. با اين وصف شيمی درمانی و پرتودرمانی درازمدت به نابودی بيشتر تومور منتج نمی شود.
زمانی که بدن تحت تأثير مسموميت ناشی از شيمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گيرد سيستم ايمنی در معرض خطر و نابودی واقع می شود بنابراين شخص ممکن است مقاومت خود را در برابر انواع مختلف عفونت‌ها و پيچيدگي‌های ناشی از آن از دست بدهد.
شيمی درمانی و پرتودرمانی می تواند باعث جهش ژنتيکی سلولهای سرطانی گشته، مقاوم و پايدار شده و نابود کردن آنها مشکل شود. جراحی نیز می تواند باعث گسترش سلول های سرطانی به ديگر نقاط بدن شود.
يک راه مؤثر مبارزه با سرطان نرساندن غذا به سلولهای سرطانی است.عدم رساندن مواد غذايی مورد نياز سلول برای جلوگيری از افزايش و چند برابر شدن تعداد سلولها است.
سلولهای سرطانی از چه موادی تغذيه می شوند:
قند تغذيه کننده سرطان است. با قطع مصرف قند يک عامل مهم تأمين غذا برای  سلول‌های سرطانی قطع می شود.
جانشين های قند نظير: NutraSweet، Equal، Spoonful و غيره با Aspartame ساخته می شود و زيان آوراست. يک جانشين طبيعی بهتر عسل مانوکا يا ملاس ناشی از قند سازی است ليکن مقدار مصرف آن بايد بسياراندک باشد.
نمک سفره دارای افزودنی شيميايی است که رنگ آنرا سفيد کند. جانشين بهتر نمک سفره نمک حاصل ازآب دريا و يا rag’s aminosاست.
شير باعث می شود که بدن بخصوص در سيستم گوارش (معده و روده ها) مخاط درست کند. سرطان از مخاط تغذيه می کند. با قطع مصرف شير و جانشين کردن آن با شير سويا سلول‌های سرطانی در برابر بی تغذيگی قرار می گيرند.
سلول‌های سرطانی در محيط اسيدی مقاوم و پايدار می شوند. رژيم مبتنی بر گوشت سرخ اسيدی می شود و بهترين آنست که ماهی خورده شود. بجای مصرف گوشت گاو مقدارکمی گوشت جوجه ارجح است. گوشت سرخ همچنين محتوی آنتی بيوتيک های دامی، هرمون های رشد و انگل است که تماماً بخصوص برای اشخاص مبتلا به سرطان آسيب رسان است.
رژيم با ۸۰% سبزيجات تازه، آب ميوه و بنشن، دانه های نباتی، آجيل ها و مقداری ميوه بدن را در محيط قليايی قرار می دهد. ازغذاهای پخته شده شامل بنشن، حدود ۲۰% می تواند به بدن برسد. آنزيم های زنده در آب سبزيجات تازه به آسانی جذب می شود و ظرف ۱۵ دقيقه به سطوح سلولی می رسد تا سلول‌های سالم را رشد کافی دهد و تقويت کند. برای بدست آوردن آنزيم های زنده بمنظور ساختن سلول های سالم کوشش کنيد آب سبزيجات تازه (بسياری از سبزيجات از جمله جوانه لوبيا) مصرف کنيد و دو تا سه مرتبهدر روز مقداری سبزيجات خام بخوريد.
آنزيم ها در حرارت ۱۰۴ درجه فارنهايت (يا ۴۰ درجه سانتيگراد) از بين می روند.
از خوردن قهوه، چای و شکلات که دارای کافئين زياد است پرهيز کنيد. چای سبز جانشينی بهتر و دارای خواص ضد سرطان است. بهترين نوشيدنی آب است. برای جلوگيری از ورود توکسين های معروف (مواد سمی) و فلزات سنگين در آبهای لوله کشی به بدن، مصرف آب تصفيه شده يا فيلتر شده مناسب است. از خوردن آبهای تقطير شده پرهيز کنيد.
هضم پروتئين گوشت سرخ سخت است و نياز به مقدار زيادی آنزيم گوارشی دارد. گوشت هضم نشده که در روده ها باقی بماند فاسد می شود و مسموميت ايجاد می کند.
ديواره های سلول سرطانی دارای پوشش پروتئين خشن است. باصرفنظر کردن از خوردن گوشت يا کمتر خوردن آن آنزيم بيشتری برای حمله به ديواره های پروتئينی سلول سرطان آزاد می شود و به بدن امکان می دهد سلول های سرطانی را از بين ببرد.
بعضی مکمل ها: IP6
Flor-Ssence, Essiac, Anti-Oxidants, Vitamins, Minerals, ETC. EFAS,
سيستم ايمنی را بهبود می بخشند تا سلولهای مبارزه کننده و کشنده خود بدن را برای از بين بردن سلول سرطانی تقويت کنند. مکمل های ديگر نظير ويتامين ای (E) توان برنامه ريزی کشتن سلول يعنی روش معمولی خلاصی يافتن از سلول های آسيب ديده، غير ضروری و غير لازم بدن را دارند.

 

1_Cancer-child

در ایجاد سرطان عوامل وراثتی (ژنتیک) و محیطی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. به علت گسترده و تخصصی بودن بحث عوامل ژنتیکی و اینکه تا حدود زیادی وارثتی و غیرقابل اجتناب هستند. در این مابه برجسته‌ترین عوامل محیطی و در واقع سبک زندگی که باعث سرطان می‌شوند، می‌پردازیم.

مصرف غذا و مایعات داغ

طبق بررسی‌های انجام شده نوشیدن مایعات داغ، خطر مبتلا شدن به برخی سرطان‌های دستگاه گوارش نظیر حنجره، مری و معده را به شدت افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود قبل از مصرف مایعات داغ چند دقیقه صبر کنید تا از دمای آن کاسته شود.

چاقی

بین چاقی و سرطان‌های مثل روده بزرگ، لوزالمعده، تیروئید، پستان، کلیه، مری و برخی دیگر از سرطان‌ها ارتباط وجود دارد. البته چاقی به خودی خود باعث سرطان نمی‌شود اما می‌توان گفت که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

مصرف بیش از حد گوشت قرمزو فرآورده‌های آن

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان‌های روده بزرگ، لوزالمعده، کلیه، پستان، پروستات را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود که میزان مصرف گوشت قرمز بیش از ۸۵گرم نباشد و در رژیم غذای بیشتر از گوشت ماهی، پرندگان و گیاه سویا استفاده شود.

مواد نگهدارنده موجود در برخی از غذا‌ها

مواد نگهدارنده‌ای مثل نیترات و نیتریت بیشتر در فرآورده‌های همچون سوسیس و کالباس استفاده می‌شودتا خطر ابتلا به باکتری را کاهش داده و اندکی هم به طعم مطبوع محصول کمک کنداما معمولا در دمای سرخ کردن، نیترات به نیتریت تبدیل می‌شود نیتریت هم با آمین‌های ثانویه ترکیب شده و تولید نیتروزآمین می‌کند که ماده‌ای بسیار سرطان زاست. به این دلیل باید در مصرف مواد غذایی دارای نگهدارنده‌هایی از این دست، دقت بیشتری کرد.

مصرف دخانیات و الکل

اصلیترین علت ابتلا به سرطان ریه، مصرف دخانیات بوده و ۸۵ درصد از موارد ابتلا به این نوع سرطان را شامل می‌شود. البته مصرف دخانیات عامل ابتلا به انواع دیگری سرطان مثل دهان، مری، لوزالمعده، خون، کلیه، مثانه و برخی دیگر از سرطان هاست. میزان مصرف الکل می‌تواند فرد را به سرطان نزدیک‌تر کند. در واقع مصرف نوشیدنی‌ها یی که حاوی الکل و اتانول هستندبرای انسان‌ها سرطان زاست.

غذا‌های کبابی و دودی شده

مصرف طولانی مدت غذاهای دودی شده، کبابی و نمک سود می‌تواند منجر به ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان معده شود. مصرف بخشی از غذاهای کبابی شده و ته دیگ که سوخته و سیاه شده است به شدت منع می‌شود.

بی‌خوابی

بی‌خوابی در دراز مدت، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در واقع هر فد طی شبانه روز به ۸ساعت خواب شبانه احتیاج دارد و کم خوابی یا بی‌خوابی باعث برهم خوردن تعادل متابولیسمی بدن و در ‌‌نهایت مهیا شدن زمینه ابتلا به سرطان می‌شود.

غذا‌های پر چرب

استفاده از غذاهای پرچرب به خصوص چربی حیوانی باعث افزایش ابتلا به سرطان‌هایی نظیر پروستات، لوزالمعده، روده بزرگ، راست روده و کبد می‌شود. محدود کردن غذا‌های پرچرب یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

امواج و پرتو‌ها

در دنیای مدرن متاسفانه امواج زیادی ما را احاطه کرده‌اند؛ از امواج رادیویی گرفته تا امواج مخابراتی و حتی پرتوهای خورشیدی. امواجی که طول موج کمتر دارند به علت اینکه انرژی بیشتری را با خود حمل می‌کنند، در برخود با بدن انسان در دراز مدت می‌تواند باعث جهش در DNA، تخریب سلول‌ها و ایجاد سرطان شود. افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند ۲/۵ برابر بیشتر در معرض تومور مغزی، کم حافظگی و عوارضی از این دست قرار می‌گیرند.

 

******************************

محققان و دانشمندان حوزه سرطان بر این نکته تاکید می کنند که می توان از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد و عامل اصلی زمینه ساز بروز آن را از بین برد. علاوه بر اطلاع رسانی درباره عواملی که در طول زمان و طی سالیان متمادی به بروز سرطان منجر می شود، ضروری است.

محققان معتقدند عفونت نیز یکی از علل اصلی ابتلا به سرطان شناخته شده است نتایج بررسی ها نشان می دهد که از هر ۶ مورد ابتلا به بیماری سرطان یک مورد ناشی از عفونت هایی است که قابل پیشگیری و درمان بوده است.

بر اساس مطالعه محققان ۴ نوع بیماری عفونی منشاء بسیاری از سرطان ها شناخته شده است که شامل ویروس پاپیلومای انسانی، هلیکو باکترپیلوری و هپاتیت B وC است. این عفونت ها در واقع عامل ایجاد یک میلیون و ۹۰۰ هزار مورد از سرطان های گردنه رحم، روده و کبد است و بیشترین موارد ابتلا در کشورهای در حال توسعه گزارش می شود.طبق تحقیقات ابتلا به عفونت ویروسی باکتریایی و انگلی یکی از عمده ترین دلایل بروز سرطان در دنیاست، شایع ترین نوع سرطان ناشی از بیماری های عفونی در زنان، سرطان دهانه رحم و در مردان، سرطان های کبد و روده است.شاید بهتر باشد در ابتدای بحث به عوامل ایجاد بروز سرطان بپردازیم.

 

عوامل بروز سرطان

به طور کلی باید گفت ۵ عامل اساسی در بروز سرطان نقش دارد.اولین عامل شیوه نادرست زندگی است که شامل رژیم غذایی نادرست و نداشتن فعالیت بدنی می شود.

دومین عامل سیگار کشیدن و سپس بروز عفونت هاست و بعد از آن عوامل شغلی و آلودگی های محیطی قرار می گیرد.

 

از این رو آن را جزو عوامل اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان ذکر نمی کنیم.از سوی دیگر طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت از ۱۰ میلیون مورد ابتلا به سرطان ۴۴ درصد سرطان ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عفونت ها بروز پیدا کرده است. همچنین عوامل عفونی در کشورهای شرق مدیترانه عامل ۷۰ درصد تمام سرطان ها ذکر شده است.

از سوی دیگر نقش عوامل عفونی در بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته عفونت ۷ درصد علل بروز سرطان را تشکیل می دهد اما در کشورهای در حال توسعه نقش آن ۲۶ درصد است. دکتر مطلق با اشاره به این که ویروس پاپیلومای انسانی، هلیکو باکتر پیلوری و هپاتیت B وC ۳عامل اصلی در بروز سرطان های دهانه رحم، معده و کبد است، تصریح می کند: ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در ۱۰۰ درصد موارد در بروز سرطان دهانه رحم نقش دارد.

هلیکوباکتر پیلوری یا HP تا ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد از دلایل بروز سرطان معده است و در ۸۰ درصد موارد سرطان کبد ناشی از ویروس های هپاتیت B وC است.بنابراین می بینید که ویروس ها در ابتلای افراد به سرطان تا چه اندازه نقش دارد. این در حالی است که با مهار این ویروس ها می توان از تعداد موارد ابتلا به سرطان کاست.در کشور ما سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان هاست و ازآن جا که نقش این ویروس در بروز سرطان معده شناخته شده است، انتظار می رود مهار این سرطان آسان باشد. اما نکته این جاست که این عفونت باکتریایی در معده بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم به هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند.

بدون شک تمام این افراد به سرطان مبتلا نمی شوند و عوامل دیگری نیز در بروز سرطان معده مانند رژیم غذایی نامناسب و نداشتن تحرک جسمی نقش دارد.در کشور ما سرطان معده در میان مردان شایع تر است و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این نوع عفونت، رعایت بهداشت مواد غذایی است. شایع ترین نوع سرطان ناشی از عفونت در زنان نیز، سرطان دهانه رحم است که از طریق واکسن قابل پیشگیری است.محققان می گویند عفونت ویروسی، باکتریایی و انگلی یکی از عوامل اصلی بروز سرطان در دنیاست که کاملا قابل پیشگیری است و با اجرایی کردن روش های بهداشت عمومی موجود برای مقابله با عفونت مانند واکسیناسیون و روش های ایمن تر تزریق یا درمان های آنتی بیوتیکی می توان از بروز این سرطان ها پیشگیری کرد. درحال حاضر واکسن هایی برای درمان عفونت های سرطان زا وجود دارد و با استفاده از آنتی بیوتیک می توان باعث رفع عفونت هلیکو باکترپیلوری شد.

 

سرطان بيماری جسم و روح و روان است. داشتن روحيه مثبت وپيکارجو به شخص مبارزه کننده با سرطان کمک می کند که به بقای خود ادامه دهد. خشم و عدم بخشش و تند خويی بدن را در برابر محيط پرتنش و ترشرويی قرار می دهد. بياموزيد که روحيه ای توأم با عشق و بخشندگی داشته باشيد. بياموزيد که همواره حالت آرامش و دلی آرام داشته باشيد و از زندگی لذت ببريد.
سلول های سرطانی در محيط حاوی اکسيژن توان ماندن ندارند. ورزش روزانه و تنفس عميق باعث می شود که اکسيژن به لايه های سلولی برسد. اکسيژن درمانی روش ديگرِی برای از بين بردن سلول های سرطانی است.