سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:00 - چهارشنبه 10 دی 1393

محمد رضا توکلی:

طرح تحول نظام سلامت یا طرح تحول درآمد پزشکان؟

آیا مشکلات نظام سلامت ما فقط با تزریق پول حل می شود؟

اصفهان شرق- محمد رضا توکلی (دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)
اردییبهشت همین امسال بود که وزیر بهداشت خبر از رونمایی طرحی به نام طرح تحول نظام سلامت را داد. طرحی که قرار است در چهار بسته اجرا شود که تا به امروز سه بسته آن اجرایی شده است. با اجرا شدن بسته اول طرح و رسیدن پرداختی از جیب مردم به ده درصد، بارقه های امیدی را در دلهای مردم ایجاد کرد اما با گذشت حدود 8 ماه از بسته اول، وزیر بهداشت با اجرای طرح سوم آن سوالات اساسی را در ذهن ها به وجود آورده است به طور پراکنده در زیر به اشکالات این طرح خواهم پرداخت.
سوال اولی که آقای وزیر بهتر است به آن پاسخ بدهند این است که آیا مشکلات نظام سلامت ما فقط با تزریق پول حل می شود؟ اصلا این طرح کجایش به رفرم می خورد؟

اینکه پول را تزریق کرده اید و دستورالعمل داده اید که بیمارستانها را تجهیز کنید، نمیدانم پول متخصص مقیم را بدهید، فلان تجهیزات را بخرید یا زایمان را رایگان کنید اسمش رفرم است؟  این ایده را به هر مدیری پول بدهید می تواند انجام دهد.
سوال دیگری که وجود دارد این است که آقای وزیر اگر مشکلات نظام سلامت کشوری قرار بود با تزریق پول به آن سیستم حل شود، پس چرا آمریکا با 14 تریلیون دلار درآمد و اختصاص دادن 20 درصد از این درآمد به نظام سلامتش در رتبه 46 ام در بین 48 کشور با اقتصاد مشابه قرار گرفته است؟
با اجرای بسته سوم طرح، تعرفه های پزشکان افزایش یافت. جالب است توجیه وزیر از افزایش تعرفه ها جلوگیری از گرفتن زیر میزی پزشکان بوده است. سوالی که باید از وزیر محترم پرسید این است که آیا کار غیر قانونی و غیر شرعی آقایان زیر میزی بگیر را تایید نکرده اید؟ آیا به جای اینکه با مجرم(زیر میزی بگیر) برخورد شود و او را به سازمانهای نظارتی بکشانید و پرونده طبابت او را باطل کنید با افزایش تعرفه ها مجرم بودن آقایان را تشدید نکرده اید؟

Untitled

مطمئن باشید آقایان دست از کار خود بر نمی دارند. نشان به آن نشان که همچنان تعرفه های بخش دولتی و خصوصی با یکدیگر اختلاف فاحشی دارند. چرا بار دیگر تعرفه ی بخش خصوصی را بیشتر کرده اید. افزایش دادن تعرفه های بخش خصوصی همزمان با افزایش تعرفه بخش دولتی با توجه به اینکه این افزایش در سال 82 با شکاف ده برابری که بین این دو بخش به نفع بخش خصوصی ایجاد شد این است که این طرح به شدت به پول وابسته است.

 

سوالی که وجود دارد این است که اگر روزی خدای ناکرده دولت و مجلس به هر دلیلی نتوانند بودجه این طرح را تامیین کنند، آیا هزینه های کمر شکن آن به مردم تحمیل نمی شود؟ آن موقع پول پزشکان محترم که الان توقعاتشان را تا آسمان بالا آورده ایم چه کسی قرار است تامین کند؟ آیا آن موقع مردم ما باید خانه و ماشینشان را بفروشند و بریزند توی جیب این پزشکان محترم؟
سوال دیگری که از وزیر باید پرسید این است که اگر به قول خودتان این طرح اسمش “تحول” است پس اجرای گاید لاین ها کجای کار است؟ پایش care planکجاست؟ کیفیت خدمات کجای این داستان شما می باشد؟
جالب است که قرار است در بسته چهارم به تغییر و تحول آموزش پزشکی فقط توجه شود و بقیه رشته ها هم هیچ سهمی از آن ندارند. جناب وزیر همه توجه خود را به پزشکان محترم کرده است و بقیه گروه ها را نادیده گرفته است.
مهمتر از آن مفهوم عدالت در طرح تحول شما کجا می باشد؟ اینکه ما باید بیمارستان های آموزشیمان را از نظر تجهیزات برسانیم به بیمارستانهای روز دنیا و از آن رو یک روستایی دسترسی به پزشک ساده ندارد اسمش عدالت می شود؟
سوال آخر این است که آقای وزیر این طرح تحول نظام سلامت است یا طرح تحول در درآمد پزشکان محترم؟
چرا باید درآمد یک متخصص ایرانی، چند برابر بیشتر از یک متخصص در آمریکا باشد؟ چرا فقط افزایش تعرفه ها مخصوص پزشکان متخصص شده است؟ پس بقیه گروه های پزشکی شامل پرستارها و پیراپزشکان و … چه می شوند؟

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.