اصفهان شرق

ازدواج فامیلی شایع‌ترین علت بروز نقص ایمنی اولیه در نوزاد

کدخبر: 47756
1393/10/09 در ساعت 19:00

به گزارش اصفهان شرق؛ رویا شرکت در جمع خبرنگاران گفت: بیشتر بیماران نقص ایمنی اولیه به صورت مادرزادی به این بیماری مبتلا هستند و قسمتی از سیستم دفاعی بدن آن‌ها در برابر عوامل خارجی با مشکل روبرو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 300 نوع از این بیماری شناخته شده است، افزود: این به دسته‌های گوناگونی تقسیم بندی می‌شود که نقص در پادتن‌ها بیش از سایر انواع وجود دارد و در اختلالات دستگاه ریوی و تنفسی بروز می‌کند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان اینکه درمان این بیماری بسیار پرهزینه است، اضافه کرد: فناوری ساخت داروهای مربوط به این بیماری هنوز در کشور وجود ندارد و به دلیل عدم وجود فناوری، بیماران مجبور هستند از داروهایی مانند IVIG استفاده کنند.

شرکت با بیان اینکه هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود و عمل پیوند مغز استخوان سریع‌تر انجام گیرد، امکان بهبودی بیمار بیشتر است، خاطرنشان کرد: اگر پروسه پیوند درست انجام شود، بیماری دیگر باز نخواهد گشت و فرد پس از عمل، مانند افراد سالم به زندگی خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه عمل پیوند به اشکال مختلفی انجام می‌گیرد که بهترین آن، انتقال سلول‌های بنیادی است، خاطرنشان کرد: برادران و خواهران بیمار که از لحاظ آنتی ژن‌های سلول‌های ایمنی با هم هماهنگ هستند، بهترین افراد برای انتقال سلول بنیادی هستند. در غیر این صورت پدر و مادر و خویشاوندان بیمار می‌توانند انتقال دهنده باشند. اگر از هیچکدام از این راه‌ها ممکن نبود در نهایت بانک‌های خون سراسر کشور باید جستجو کرد تا نمونه‌ای هماهنگ با فرد بیمار پیدا شود.

وی گفت: برای درمان این بیمارها نیاز به متخصصین قوی ژنتیکی است.

رییس هیئت مدیره انجمن خیریه حضرت صدیقه طاهره (س) به راه های پیشگیری از این بیماری اشاره و اظهار کرد: یکی از پیشگیری‌های بسیار مهم، جلوگیری از ازدواج های فامیلی است. در واقع شایع‌ترین علت بروز این بیماری‌ها ازدواج های فامیلی است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا