سرویس: اخبار شهرستان » اژیه 01:41 - دوشنبه 08 دی 1393

امیر حسین نوروزی شاهتوری:

لزوم تاكيد بر اقتصاد مقاومتی در کشور ایران

اقتصاد مقاومتی تعریفی است که در تحریم و خصومت شدید تعیین کننده رشد و شکوفایی است.

اصفهان شرق- امیرحسین نوروزی شاهتوری
بايدبيان كنيم اقتصادمقاومتي اولين بار توسط مقام معظم رهبري در ديدار با كارافرينان در شهريور ماه سال1389مطرح گرديد.
ساده ترين تعريف از اقتصاد مقاومتي:آن اقتصادي كه در شرايط فشار و تحريم و خصومت هاي شديد ميتواند تعيين كننده رشدو شكوفايي كشور باشد.
بايد در پس اين تعريف به چند نكته توجه نمائيم.

7052_635528315519775284_s
1- به وجودآمدن اين نوع از اقتصاد براي اولين بار در جمهوري اسلامي و در پي اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي و نيز در جهت عدم تنزل و ركوداقتصاد در شرايط تحريم به وجودآمده است پس بااقتصاد رياضتي متفاوت ميباشد.
2- اين نوع اقتصاد در پي اين امر نيست كه رشد و شكوفايي خود را همچون رياضت اقتصادي به قيمت فشار بر اقشار جامعه حاصل نمايد بلكه در پي آن است كه بااستفاده از راهكارهاي صحيح در توليد و مصرف مواد و نيز با استفاده از پتانسيل هاي موجود در پي رشداقتصادي باشد.
3- اين نوع اقتصاد در صورت عملي شدن و اجراي صحيح حتي پس از لغو تحريم هانيز قابليت اجرا را داراست و ميتواند به عنوان الگوي موفقي از اقتصاد مورد استفاده ساير ملل قرارگيرد.
تاكيد اقتصاد مقاومتي همواره در استفاده از پتانسيل هاي موجود و لزوم استفاده از نيروهاي داخلي معطوف بوده است. نمود اين امر در بيانات رهبري همواره قابل مشاهده ميباشد كه نمونه ی بارز آن راميتوان در نامگذاري سالها به عينه مشاهده نمود.
نامگذاري سالهادر چند سال اخير همچون دانه هاي زنجيري به هم متصل بوده است كه اين خود با اندكي تامل نكاتي را به ما خاطرنشان ميسازد.
اول اينكه توجه به اقتصاد و نقش بارز اقتصاد و تحت تاثير قرار دادن بسياري از عرصه هاي ديگر همچون فرهنگي.اجتماعي.سياسي از نظر رهبري پنهان نمانده است و حتي قبل از اعمال شديد تحريم ها همواره ديدگاه رهبري بر اين امر معطوف بوده است.
دوم اينكه رهبري درك و نگرش عميقي نسبت به وابستگي ساير كشورهاي جهان سوم و به خصوص كشورهاي عربي حاشیه خلیج فارس به فناوري و تكنولوژي و كالاهاي صادراتي كشورهاي صنعتي غربي داشته كه اين امر منجربه بوجود آمدن اقتصاد وابسته گرديده است.

 

139309031927053784153104
پس همواره باتاكيد بر استفاده از منابع و سرمايه ايراني و تاكيد بر توليد داخلي سعي در گوشزد نمودن آثار اقتصاد وابسته داشته اند كه درستي اين موضوع در پي اعمال تحريم هاي شديد توسط غرب نمايان گرديد.
حال بايد توجه نمائيم كه وابستگي به كالاها و تكنولوژي غربي نه تنها وابستگي اقتصادي را براي ما به بار مي آورد بلكه اين كشورها با استفاده از اين اهرم فشار همواره سعي در وابستگي سياسي و تحميل نظر خود بر اين كشورها بوده اند كه نمودآن در كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به وضوح مشاهده مي شود.
البته ذكراين نكته خالي از لطف نمي باشد كه امروزه با پيشرفت هاي تكنولوژي و صنعتي روزافزون و قدرت روزافزون رسانه ها و ساير وسايل ارتباطي جهان به يك دهكده جهاني مبدل گشته است بطوري كه كشورها همواره از رويدادهاي داخلي همديگر باخبر مي باشند و امروزه كشوري قادر نخواهد بود بدون ارتباط با خارج و استفاده از پرده اي آهنين بدور خودبه حيات خود ادامه بدهد.

كشورها همواره از پتانسيل هاي موجود خود استفاده مي كنند و ما نيز همواره بايد به اصل مزيت نسبي توجه نماييم.

 

n00000117-b
امابايد توجه كنيم كه نمي توان بايك ديد كوتاه مدت همواره در عرصه ی تامين نيازهاي خود نگاهي به بيرون داشته باشيم شايد رابطه با آمريكا و رفع تحريم هاي نفتي بتواند مانند يك مسكن جسم رنجور و بيمار اقتصاد كشور را براي مدت كوتاهي از درد رهايي بخشد اما قطعا شيوه درمان مناسبي براي اين اقتصاد بيمار نخواهد بود. پس با زيرسازي و سرمايه گذاري در عرصه هاي توليدي باتوجه به پتانسيل هاي بالاي كشورمان مي توانيم در آينده اصل مزيت نسبي را به نفع كشور خويش تغيير دهيم.
كشور ميتواند با سرمايه گذاري هاي زير بنايي در چند سال آتي در بسياري از عرصه ها كه امروزه در شمار واردكنندگان آن قرار دارد مستقل شود و نه تنها در داخل خودكفا باشد بلكه به توانايي صادرات برسد و مازاد توليد خود رابه ساير كشورها عرضه دارد.
حال مقصودما اين است كه بيان كنيم كه اقتصاد مقاومتي در كدامين عرصه ها درشرايط فعلي بيشتر بايد اقدامات خود را مبذول دارد كه در آينده تحت عنوان الويت بندي اقتصاد مقاومتي با توجه به پتانسيل هاي داخلي جمهوري اسلامي ايران بدان پرداخته خواهد شد.

 

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “لزوم تاكيد بر اقتصاد مقاومتی در کشور ایران”

  1. حاج ولی گفت:

    سلام با تشکر از امیر حسین بزرگوار و تمنای عملی شدن اقتصاد مقاومتی در تمام سطوح
    فامیل ایشان قدرتی درست است یا نوروزی ؟ دو مقاله با عکس و نام و پسوند یکسان و فامیل متفاوت

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.