سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - دوشنبه 08 دی 1393

مدیرکل دامپزشکی اصفهان:

طرح ردیابی فرآورده‌های طیور در استان اصفهان آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: از ابتدای دی‌ماه امسال طرح شناسایی و ردیابی فرآورده‌های طیور با صدور گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای حمل مرغ زنده از مرغداری به کشتارگاه‌های طیور استان شروع ‌شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ شهرام موحدی با اشاره به اجرای دستورالعمل شناسایی و ردیابی دام ‌زنده و فرآورده‌های خام دامی، اظهار داشت: در راستای مصوبات برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تأکید دولت مبنی بر تضمین کیفیت فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره در ماده 149 مصوبه مذکور مقدمات اجرای این طرح در اصفهان فراهم شد.

وی با بیان اینکه تأمین غذای سالم دامی از مهم‌ترین برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی بوده، افزود: اجرای این طرح مهم به سازمان دامپزشکی کشور و ادارات ‌کل دامپزشکی در استان‌ها محول شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: این برنامه در مرحله نخست برای ردیابی مرغ زنده، گوشت مرغ و فرآورده‌های آن با همکاری مدیران کشتارگاه‌های طیور استان، مسئولان فنی کشتارگاه‌های طیور، اتحادیه مرغداران و تعاونی‌های مرغداران انجام شده، که آموزش‌های لازم در این زمینه با حضور مسئولان فنی بهداشتی کشتارگاه‌های طیور استان و رؤسای شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های مرتبط داده شده است.

وی با بیان اینکه طرح مذکور اول دی‌ماه در کشتارگاه‌های طیور استان شروع می‌شود، تصریح کرد: با اجرای این طرح برای همه مصرف‌کنندگان گوشت مرغ و فرآورده‌های آن مشخص می‌شود، محصولی که در بازار بوده از کدام کشتارگاه و با چه مشخصاتی تولید شده است.

موحدی گفت: در طرح ردیابی محصولات مرغ کیفیت این محصولات تضمین شده و فرآیند مرغ از تولید تا انتقال و بسته‌بندی مورد نظارت و ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت دامپزشکی از نظر بهداشتی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان انتقال بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق مصرف فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی و … وجود دارد به همین دلیل این اداره‌کل برنامه‌های مختلفی را برای سالم‌سازی این بخش انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به نقش و اهمیت احکام صادره متناسب با جرائم بهداشتی صورت گرفته و ارتباط مستقیم با سلامت جامعه ادامه داد: با حمایت دادگستری استان با متخلفانی که سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازند، برخورد قاطعانه می‌شود.

وی اظهار داشت: در آینده نزدیک نیز در کشتارگاه‌های طیور، کد رهگیری روی بسته‌بندی این مرغ‌ها پس از کشتار درج شده و سیستم نرم‌افزاری مشخصات آن را ثبت می‌کند و گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای حمل گوشت مرغ توسط مسئول فنی بهداشتی صادر می‌شود.

موحدی ادامه داد: مصرف‌کنندگان با اجرای کامل پروسه طرح ردیابی فرآورده‌های طیور در ماه‌های آینده می‌توانند برای دریافت اطلاعات از محصولی که خریداری کرده‌اند،  بارکد یا شماره روی محصول را به سامانه اعلام شده پیامک و مشخصات بهداشتی مرغ را دریافت کنند.

وی بیان کرد: اصفهان به عنوان استانی پیشتاز در کشور که به طور همزمان تمامی 17 کشتارگاه‌‌های طیور استان را زیرپوشش این طرح قرار داده مطرح بوده، که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های آن را زیرپوشش قرار دهیم.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.