سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 23:21 - جمعه 05 دی 1393

در حاشیه نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان مطرح شد:

سلامت و امنیت غذایی در صدر اولویت دولت یازدهم است

یاحی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان عنوان کرد: سلامت و امنیت غذایی در صدر اولویتهای دولت تدبیر و امید است از مردم تا مسئولین همه با هم در حوزه سلامت گام برداریمامنیت غذایی از مهمترین مباحث حوزه سلامت در جامعه است که نقش تعیین کننده ای در زندگی حال و آینده شهروندان دارد.

به گزارش اصفهان شرق: یاحی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان عنوان کرد:  سلامت و امنیت غذایی در صدر اولویتهای دولت تدبیر و امید است از مردم تا مسئولین همه با هم در حوزه سلامت گام برداریمامنیت غذایی از مهمترین مباحث حوزه سلامت در جامعه است که نقش تعیین  کننده ای در زندگی حال و آینده شهروندان دارد. لزوم برنامه همه جانبه درون بخشی و بین بخشی برای ایجاد امنیت غذایی در تشکیل کارگروه سلامت و  امنیت غذایی استان اصفهان نشان از دغدغه های مسئولین در این موضوع است که  با جلسات مدون سعی بر شناسایی و رفع مشکلات با همکاری مدیران استان در  سطح های مختلف است.
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار اصفهان در حاشیه نشست کارگروه سلامت  و امنیت غذایی استان اصفهان عنوان کرد:در کل می توان امنیت غذایی را در  چهار گروه دسته بندی کرد : اولین حوزه تولید غذا است یعنی دسترسی مردم به  غذا فراهم شود .مسئله بعدی قدرت خرید است یعنی مردم هزینه تهیه و خرید  مواد غذایی لازم را داشته باشند و گروه غذایی اصلی طوری باشد که اقشار کم  درآمد بتوانند خرید کنند .مورد بعدی فرهنگ و سواد تغذیه‌ای است به این  معنا که مردم آگاهی داشته باشند چه ماده غذایی بخرند تا میزان مواد مغذی  بدنشان را تأمین کند.
یاحی ادامه داد: آخرین بعد و گروه، نظارت است که سه مورد قبل را کنترل می کند و وزارت بهداشت با مشارکت دیگر ارگانها در آن نقش مهمی دارد و موجب  آرامش و امنیت روانی و فیزیکی جامعه می باشد.

 

_DSC1409
وی افزود:به اطلاع رسانی در حوزه سلامت باید توجه شود موضوعاتی از قبیل  از چه غذاهایی استفاده کنیم ، در چه محل هایی غذا سفارش دهیم و راههای  پیشگیری از ابتلا به بیماری ها را مد نظر قرار دهیم . نمی شود همه موارد  را به دستگاههای نظارتی و امنیتی واگذار نمود و ما همه مسئولیم و با
رعایت بحث های پیشگیری می توان نتایج بهتری گرفت.
کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اصفهان بصورت مداوم با تشکیل جلسات در  مسیر کنترل و افزایش سلامت شهروندان قدم برداشته و روز گذشته با حضور  نمایندگان ارگانهای مربوطه در محل استانداری اصفهان به بحث و گفتگو  نشستند.
در این نشست ضمن تاکید بر طرح تدوین جدول ترکیب مواد غذایی که در قالب  طرح یکساله مصوب شده بود مسئولیت اجرای آن به دکتر اسماعیل زاده با
هماهنگی سازمان جهادکشاورزی و دامپزشکی سپرده شد.
در ادامه بر شناسایی و اولویت بندی مشکلات فنی و فرآیند های تصفیه خانه  های شهر اصفهان اشاره شد که پیگیری مصوبات آن به شرکت آب و فاضلاب استان  و مدیریت بحران استانداری واگذار شده بود و در همین رابطه عنوان شد وضعیت  تصفیه خانه های استان و عوارض استفاده از پساب در زمین های کشاورزی در  حال بررسی می باشد. ایجاد صندوق حقوقی مسئولات فنی کارخانجات که اولین جلسه برای تشکیل این  صندوق در معاون دارو و غذا برگزار شد. از دیگر موارد مورد بحث این نشست  بود. میزان انتشار و شدت امواج آنتن های در سطح استاندارد بین المللی است.
جعفر مطلب زاده رئیس اداره کل تنظیم مقررات، ضمن ارائه گزارش از وضعیت  آنتن های شرکت های مخابراتی در سطح استان، عنوان کرد: براساس تحقیقات  صورت گرفته، میزان انتشار و شدت امواج آنتن های در سطح استاندارد بین  المللی است.
در ادامه نماینده سازمان صدا و سیما استان اصفهان، ضمن بیان گزارش از  وضعیت مراکز ارسال امواج، بر استاندارد بودن امواج منتشره تاکید کردند.
وی افزود : میزان امواج در مرکز مانیتورینت صدا و سیما در پل خواجو کنترل  می شود و کارکنان مرتبط به صورت دوره ای از لحاظ سلامتی بررسی و تا به
اکنون گزارش در مورد ضرر این امواج منتشر نشده است. همه ارگان ها در حوزه سلامت دخیل هستند .
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت به وزرات بهداشت  محدود نمی شود، بلکه همه ارگان ها در این امر دخیل هستند گفت پیشگیری  بهتر از درمان است. آموزش و فرهنگ سازی لازمه سلامت جامعه است.
دکتر صدری بیان کرد که جامعه سالم در گرو مشارکت مردمی و هماهنگی بین  سازمانی می باشد.
دکتر اصغری ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد کارگروه آموزش سلامت  جهت اطلاع رسانی در زمینه سلامت با همکاری صدا و سیما، دانشگاه ها و  مراکز مربوطه را لازم دانست و گفت :سلامت را در خانواده ها با اطلاع  رسانی میتوان نهادینه کرد.
تب مالت را کنترل کنید  نماینده سازمان دامپزشکی استان در این نشست با اشاره به شیوع بالای  بیماری تب مالت در استان در سالهای اخیر گفت : این افزایش موجب نگرانی  مردم شده است و در زمینه واکسیناسیون دام ها مشکلات متعددی داریم که راه  های پیشگیری از این بیماری و انتقال آن به انسان را باید با جدیت و تامین  اعتبارات بیشتری اجرایی کرد.
وی افزود:این بیماری در شهرستان های نجف آباد و فلاورجان بیشتر شده است و  نظرات مختلف در این زمینه مطرح است که مهمترین علل آن موارد زیر است::
–         دامپروری سنتی در استان
–         عدم کنترل دام های انتقالی به استان
–         کیفیت پایین واکسن های تولیدی داخل
–         عدم تامین اعتبار لازم و به موقع در زمینه واکسیناسیون دام هامعاون سیاسی استانداری با تاکید بر اهمیت اقدامات این کارگروه گفت:باید  با خصوصی سازی زمینه های مستعد کنترل و پایش سلامت و امنیت غذا رویکرد  جدیدی در اختصاص بودجه خارج از منابع دولتی پیش رو قرار دهیم و در این  زمینه می توان از خیریه ها حوز سلامت استفاده کرد.

_DSC1415

یاحی ادامه داد: گسترش بیمه های مختلف برای انسان و دام و فرهنگ استفاده  از آن می تواند در این مسیر راهگشا باشد و آسودگی خاطر سرمایه گذار و  فعالان زمینه های مختلف تولید تا مصرف مواد غذایی را بهمراه داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم فعال شدن دبیرخانه گروه سلامت و امنیت غذایی خواستار  پیگیری مصوبات بصورت مستمر و حصول نتیجه شد . مسئله سلامت یک موضوع عمومی  است و از نهادهای مختلف زیربط جهت حضور در این کارگروه باید دعوت کرد.  شفاف سازی در زمینه سلامت جامعه و پرهیز از سیاه نمایی در این زمینه از  اهداف این کارگروه است .

 

منبع: نگاه کویر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.