سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 03:09 - چهارشنبه 03 دی 1393

همایش رضویون هرند از تعریف تا پیشنهاد:

برگی از امام زاده اسحاق هرند تا صحن جامع رضوی/ مسئولان حتما بخوانند

زیباتر از آن بود که بتوان در نگارش قلم آورد ولی هر آنچه از زیبایی را در خود جا داد تا جایی که دانستم امامزاده اسحاق هرند قطعه ای دیگر از بهشت است.

به گزارش اصفهان شرق: حال و هوای روز شهادت امام رضا(ع) و حضور در جمع عاشقانی که دل را به حرم امام رئوفشان فرستاده و خود جا مانده ی قافله ی مشهد بودند برایم وصفی دیگر داشت.


اینجا هرند است، حیاط امام زاده اسحاق(ع)
قبل از آنکه حیاط امام زاده عطر حضور عزاداران به خود داشته باشد، کوچه و خیابان های شهر صفار هرندی با صدای یا رضا جان، جان می گرفت.
هیئت هایی که دسته دسته از روستاهای بخش جلگه از ورودی ها به شهر پا می گذاشته تا در اجتماعی حضور یابند که نیمه ای از سرزمین طوس بود.
صدای نوحه خوانی هیئت ها و آمیخته شدن نواها، موسیقی زیبای هستی را در آخر صفر تداعی می کرد که بی اختیار اشک را از جایگاه اصلی اش روانه ی گونه های هر عاشقی می کرد.
خانم مسعود از خور، میهمان مردم هرند بود. حس عجیب و خاص این بانوی کویری و صدای لرزانش تداعی حضور در جمع زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع) را به تصویر می کشید.
او 5 سال بود در جمع عزاداران هرند آخر صفر خود را می گذراند و گفت: انگار در مشهد سیر می کنم و معنویت اینجا برایم خیلی خاص است تا جایی که لحظه ای حاضر به ترک این مکان تا پایان مراسم نیستم.

IMG_2558
شهربانو توکلی با توجه سکته ی مغزی که داشته بود، مشتاقانه در خیابان منتهی به امامزاده و چشم به گنبد فیروزه ای دوخته بود و عشق امام رضا(ع) را عاملی در حضور خود در روز شهادت خورشید طوس و در جوار امام زاده اسحاق هرند دانست.
او از پیشکسوتان خواهر در ارادت به اهل بیت بود و از خدا و امام رضا عاقبت به خیری و رشد فرزندانش در زیر پرچم اهل بیت را عنوان کرد.
وقتی از وی پرسیدم که با اینکه از ماشین خارج نشده اید چرا اصرار به امدن امامزاده را داشته اید، در کلامی پر از صفا و صمیمیت گفت: عشق روزهای همایش رضویون هر سال مرا به اینجا می کشد و برایم مهم نیست که در ماشین نشته و نظاره گر مراسم هستم بلکه همین حضور برایم کافی است.

 

حتی خون هرندی ها در اهدا به جوش آمده بود
اکیپ سیار انتقال خون در مدرسه ی اندیشه با استقبال انبوهی از عاشقان امام رضا(ع) مواجه بود، برخی خواهران در این روز کمی منتظر ماندند تا سالی دیگر آید و بتوانند ارادت خود را در اهدای خون خود به تصویر بکشند.

 


یکی از خواهران که مشتاق اهدای خون بود در خواست کرد که حضور اکیپ سیار انتقال خون در روز ها و مناسبت های دیگر سال در شهر هرند دایر باشد تا بتوان حداکثر استفاده را از آن برد.

 

IMG_2549
علی امینی هرندی که داوطلب 3 سال خون دهی همزمان با شهادت امام رضا(ع) در هرند بود با اشتیاق و در حالی که خون خود را اهدا می کرد، گفت: امامان معصوم ما خون خود را برای زنده نگه داشتن اسلام اهدا کردند و این کم ترین کاری است که ما در زیر خیمه ی اهل بیت و با نیت نجات دادن جان یک فرد انجام می دهیم.
وی مانند بانوی هرندی تقاضای حضور بیشتر اکیپ انتقال خون در هرند را داشت و از مسئولین خواست تا به این درخواست جامه ی عمل بپوشانند.

 

IMG_2551
در این راستا و برای شنیدن پاسخی از یک طرف قضیه گفتگویی با صادقی مسئول اکیپ سیار انتقال خون استان اصفهان داشتیم.
وی در ابتدا با تشکر از مسئولین شهر هرند استقبال مردم شهر هرند از اهدای خون را بی نظیر خواند و با حس زیبای این حضور گفت: برایم خیلی جالب بود که امسال شاهد حضور انبوه عاشقان رضوی بودیم به گونه ای که برخی برای اهدای خونشان مدت ها منتظر خالی شدن تخت ها بودند.
صادقی در پاسخ به سوال ما مبنی بر درخواست هرندی ها از حضور بیشتر در این شهر و در مناسبتهای دیگر، خاطرنشان کرد: برای ما خیلی مفید است که سالی دو بار و بلکه بیشتر در این شهر حضور داشته باشیم ولی این منوط به همکاری هلال احمر این شهر با ما است که باید بیشتر همکاری و مساعدت در زمینه ی حضور ما در مناسبت های دیگر سال داشته باشند.
وی از همکاری خوب کادر اجرایی این مراسم و حضورشان در هرند ابراز رضایت کرد و تنها درخواستش همکاری بیشتر مسئولان هلال احمر در رابطه با حضور چندباره ی تیم سیار انتقال خون در شهر هرند و جمع مردم ولایت مدار و اهدای خون این گرامیان به سازمان انتقال خون بود.

IMG_2550
خادمان مهد کودک حرف برای گفتن داشتند
مهد کودک کنار امامزاده توجه هر عابری را به خود جلب می کرد ولی حضور در این مهد و خداقوتی به زحمت کشان این کلاس چند ساعته، به این خلاصه می شد که فرزندی داشتی و برای آرامش بیشتر، او را به دست خادمان دلسوز این مهد می سپردی، آنوقت شاید متوجه حضور این گرامیان می شدید که به خاطر آسودگی خاطر مادران و پدران در همایش، حاضر بودند در کنار بچه ها بمانند و تا سال دیگر فقط طعم حضور در همایش رضویون را در متن و عکس مشاهده کنند.

IMG_2531
زهرا کنعانی از خادمان حاضر در مهد کودک با خوشحالی از اینکه سالی دیگر آمده و او خادم بچه های حاضر در همایش است، ابراز کرد: با وجود همه خوبی ها و ارزندگی های مراسم یک عامل کمی ما را ناراحت می کند و آن عدم حضور در برخی نشست ها و یا جمع بندی مراسم است و شاید این خواسته به جهت بازگو کردن نظرات ما برای اجرای مطلوب تر مهد کودک در سالهای بعدی باشد.
وی با روی گشاده گفت: به لطف خدا امسال مهدی پر انرژی داشتیم و خوشحالیم که امام رضا (ع) در این همایش حداقل کار را از ما پذیرفت.
نرگس خان آبی از دیگر مسئولین حاضر در مهدکودک تصریح کرد: امسال برنامه ای منظم تر و منسجم تر داشتیم ولی با این وجود با صحبت ابتدایی خانم کنعانی موافق هستم و از مسئولین دست اندرکار می خواهیم تا بیشتر از نظرات ما برای طرح کاستی های امسال برای گرفتن نتیجه مطلوب به جهت اجرای هر چه باشکوه تر در سالهای آتی استفاده کنند.
زیبایی حضور را می توانست از نگاه بچه های حاضر در مهد کودک پیدا کرد.


آسمان هرند امسال نقش آفرینی خوبی در نحوه ی اجرای برنامه داشت

IMG_1314
سال 92 به علت هوای سرد و بارند گی هوا حضور هیئت ها با فاصله انجام می شد ولی امسال اسمان صاف شهر هرند و هوای مطلوب پای هیئت های شاهتور و سجزی و روستاهای اطراف هرند را به خوبی و با شوری پرصلابت تر از سال قبل به امامزده باز کرد.
حضور هیئت ها در دسته جات به گونه ای منظم بود که حال و هوای خیابان منتهی به باب الرضای مشهد را در پیش چشم همگان زنده می کرد و حتی صدای ساز جوانان هیئت حضرت سجاد، نوای یا رضا را می داد.
نوع صف بندی و کشیدن سفره با برنامه ای از قبل چیده شده بود و خروج زائران را تا حد مطلوب کنترل کرد.
رییس اوقاف و نامی که هرند را با آن خواند

IMG_1317
حجت الاسلام صادقی مدیرکل اوقاف استان که تنها سخنران این مراسم معنوی بود هرند را حسینیه ی ایران و امامزاده اسحاق را نگینی در شرق اصفهان خواند و با ارائه صحبت های شیوای خود در زمینه ی وقف برای چند ساعتی آرزوی مال دار بودن و وقف مال برای کارهای خیر را در هر فردی که ثواب وقف را فهمیده بودند، زنده کرد.
خواندن نام هرند با نام حسینیه ی ایران در برابر نظم و کیفی بودن برنامه ی همایش برازنده ی این شهر بود و این در حالی بود که هرساله میهمان جدیدی را به سوی خود می کشاند.
موقع نماز جا کم بود یا دلیل دیگر توجیه برخی جوانان داخل خیابان بود

 

IMG_1297
نماز باشکوه ظهر روز همایش رضویون ما را به فکر نماز ظهر عاشورای تهران و اصفهان و حضور پرشور و میلیونی مردم می انداخت.
صفوف منظم نماز به قدری جذاب بود که چشم هر فردی را به خود خیره می ساخت.
ولی در حین نماز برخی از جوانان که در برابر جمعیت حاضر اندک بودند، در خیابان روبروی امامزاده نشسته و گاها برخی از نبود جا برای نماز سخن می گفتند که نتوانسته اند نماز را به جماعت بخوانند و این می طلبد که کمی وسعت مکان را در سال 94 و در موقع صلاه گسترده تر کنند تا بتوان بهره برداری بسیار از نماز جماعت برد ولی از انصاف نگذریم حضور رنگین بود و حتی اگر بخش زنانه هم به حضور مرد ها تعلق می گرفت جا برای هیئت ها نبود زیرا استقبال در این سوگواره بی نظیر و در حد کم نظیر در شرق اصفهان بود.
مطرح کردن موضوع نماز و جا دادن بقیه افراد به جماعت به خاطر نورعلی نور شدن مراسم بود وگرنه هرند با شهری دارای حوزه ی فعال و برتر علمیه، ابعاد فرهنگی و معنوی را به خوبی در برنامه ها در نظر می گیرد.

 

 

جای حرف مسئولان را خالی می گذاریم…………….
در پایان گزارش 5 ساعت با هرند93 در روز شهادت امام رضا(ع) با تشکر ویژه از مسئولان امامزاده و متولیان اجرای برنامه و همچنین کلیه ی حضار، از مسئولان هرند اعم از( هلال احمر، بخشداری، متولیان برنامه های استان امامزاده اسحاق و دیگر متولیان اجرا و هماهنگی) درخواست رسیدگی به موضوعات مطرح شده در گزارش خود را داریم…

 

————————————————-

گزارش از زهرا شجاعی

————————————————

همچنین بخوانید:

3 نظر در مورد “برگی از امام زاده اسحاق هرند تا صحن جامع رضوی/ مسئولان حتما بخوانند”

  1. نرگس خانابادی گفت:

    خدا قوت….مطالب مفیدی بود…مخصوصا عکسا….ممنون

  2. با سلام اینجانب به نمایندگی از مسئولین برگزاری این مراسم وخادمان افتخاری حریم ملکوتی آستان مقدس امامزاده اسحاق (ع)از زحمات شما درپوشش خبری همایش وسوگواره رضوی صمیمانه سپاسگذارم امیدواریم بتوانیم موضوعات مطرحه(پیشنهادات عزاداران محترم)رابررسی و درصورت امکان درسال آینده اصلاح نماییم.ضمنا درحاشیه مراسم عزاداران به ایستگاه نظرسنجی مراجعه وفرمهای مربوطه راتکمیل می نمودند همچنین 5تیم تخصصی وظیفه تکمیل فرمهای پرسشنامه را به صورت حضوری دربین عزادان برعهده داشتند که مطالب گرد آوری شده بسیار مفید وراهگشا می باشد لذا ازهمه مردم فهیم و ولایتی شرق اصفهان بویژه مسئولین هیئات مذهبی سپاسگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.