سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 10:37 - دوشنبه 01 دی 1393

مسئول امور اوقافی اداره بخش بن رود:

امامزادگان قطب فرهنگی مهم در شرق اصفهان هستند

مسئول امور اوقافی اداره بخش بن رود گفت: هفته وقف فرصت مناسبی جهت تبلیغ و ترویج وقف می باشد.

به گزارش حسنعلی قطبی خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه: هفته آخر ماه صفر هفته وقف نامگذاری گردیده است این خود بهانه ای شد تا مصاحبه ای با مسئول اداره اوقاف ورزنه ترتیب دهیم.
با توجه به اینکه مسئول اوقاف بن رود مسئولیت اوقاف جلگه و جرقویه را نیز عهده دار میباشد و در اداره حضور نداشت مصاحبه ای با مسئول امور اوقافی اداره آقای اصغری انجام دادیم:
اصفهان شرق: در خصوص هفته وقف توضیحاتی ذکر کنید؟
27 ماه صفر هر سال در تقویم رسمی کشور به نام روز وقف و هفته آخر ماه صفر به نامه هفته وقف نامگذاری گردیده که این خود فرصت مناسبی جهت تبلیغ و ترویج وقف میباشد.
اصفهان شرق: حوزه عملکرد و فعالیت اوقاف به چه صورت است؟
به طور کلی فعالیت اوقاف در چند زمینه میباشد.1-امور فرهنگی2-عمرانی و سرمایه گذاری3-امور اوقافی و بقاع متبرکه.
در خصوص امور فرهنگی: در طول سال طبق برنامه و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان اوقاف اجرا میگردد که شامل طرح آرامش بهاری ویژه تابستان – برگزاری سوگواره یاس نبوی ویژه شهادت حضرت فاطمه(س)، طرح تابستانی نشاط معنوی، طرح ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان، همایش بزرگداشت امامزادگان عنوان دهه کرامت، برگزاری جشن ولایت علوی ، اکمال دین نبوی در روز غدیر، برزگزاری سوگواره بصیرت عاشورائی-برگزاری هفته وقف، برگزاری مسابقات قرآن و طرح ملی حفظ قرآن که طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند ما میخواهیم مردم در کنار بقاع متبرکه در آرامش زندگی کنند و اینکه بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود این طرحها در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه زیر نظر معاونت فرهنگی سازمان اجرا میگردد.
اصفهان شرق: امور اوقافی شامل چه مسائلی میگردد؟
امور اوقافی شامل مشاوره و ثبت وقفهای جدید، احیاء و شناسایی موقوفات، بازنویسی اسناد وقفی، شناسایی موقوفات بلامعارض و فاقد مستاجر و واگذاری به اجاره، تنظیم قرارداد اجاره با مستاجرین، اجرای نیات واقفین خیراندیش، پیگیری سند مالکیت موقوفات و پیکیری مسائل حقوقی و احقاق حقوق موقوفه.
اصفهان شرق: مسائل و امور مربوط به عمرانی و سرمایه گذاری به چه صورت می باشد؟
به طور خلاصه شامل دو بخش موقوفات و بقاع متبرکه میباشد در خصوص امامزادگان تهیه طرح جامع و اجرای طرح در امامزادگان که هم اکنون از 18 بقعه متبرکه12 بقعه در سطح بخش فعالیت عمرانی در حال اجرا است.
در خصوص موقوفات، هدف شناسایی موقوفات مستعد سرمایه گذاری و واگذاری به بخش خصوصی که طی این فرایند موقوفه آب انبار حاج میرزا جهت تبدیل به رستوران و کافه سنتی به بخش خصوصی واگذار و بحمد لله 70% پیشرفت داشته همچنین قرارداد اجاره کاروانسرای عباسی تنظیم و پپگیر این هستیم که سرمایه گذار هر چه زودتر نسبت به آغاز به کار تعمیر و مرمت رباط اقدام نماید.
اصفهان شرق: تعداد موقوفات بخش چند موقوفه و شامل چه مواردی است؟
تعداد موقوفات 368 موقوفه با 783 رقبه که تعدادی از آنها دارای درآمد و مابقی فاقد درآمد میباشد و شامل زمین های زراعی، مساجد، حسینیه، امامزادگان، آب انبار، حمامها، کاروانسراها و غیره میباشد.
اصفهان شرق: تعدادی از موقوفات شاخص بخش را نام ببرید؟
موقوفه حاج عزیزاله ورزنه، موقوفه حاج ابوالقاسم ورزنه، موقوفه سکینه سلطان ورزنه و موقوفه سمسار فارفان
اصفهان شرق: درآمد موقوفات چگونه هزینه میگردد؟
موقوفات طبق نیت واقف عمل میگردد که پس از کسر حق التولیه و حق انظاره که توسط واقف تعیین گردیده مابقی به مصرف میرسد.
اصفهان شرق: تعدادی از نیات موقوفه را ذکر کنید؟
حدود 90% از موقوفات به نیت روضه خوانی میرسد و مابقی شامل خیرات و مبرات ، کمک به فقرا، تامین آب شرب فقرا، کمک هزینه مشهد مقدی و عتبات عالیات، اطعام و افطار، خرید کفش جهت زوار و مستمندین، کمک به مساجد حمامها آب انبار و غسالخانه ، قرائت قرآن و ….
اصفهان شرق: در سال 93 چه فعالیتهای عمرانی در امامزاده میرزین العابدین ورزنه صورت گرفته است؟
در ابتدا طرح جامع امامزاده تهیه گردید که شامل( ایزوگام سقف امامزاده به مساحت 800 مترمربع سبک سازی، خرید و آزادسازی زمینهای کشاورزی اطراف امامزاده جهت اجرای طرح به مساحت 10000مترمربع و هزینه 000/000/500ریال، تکمیل و کاشی کاری گنبد امامزاده، آماده سازی سرویس بهداشتی)
اصفهان شرق: در خصوص کمک و مساعدت به مساجد اقداف چه اقداماتی انجام داده است؟
در سال 93 مبلغ 000/000/750/2 ریال اعتبار به مساجد، بقاع متبرکه و اماکن متبرکه مساعدت گردیده است.
اصفهان شرق: چه برنامه هایی در هفته وقف در دست اجرا دارید؟
برگزاری مسابقات قرآنی یگان تکاور در امامزاده میرزین العابدین، تهیه و چاپ گاهنامه احسان ماندگار اوقاف به تعداد 1000جلد، دیدار کارکنان اوقاف و اصحاب وقف با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه ورزنه، غبارروبی و عطر افشانی بقاع متبرکه، برگزاری مراسم عزاداری 28 صفر در بقاع شاخص، اطعام از موقوفه حاج عزیزاله، شرکت کارکنان و اصحاب وقف در نمازجمعه هفته وقف و سخنرانی پیش از خطبه ها، برگزاری مراسم شهادت امام رضا و پذیرایی از هیات مذهبی در بقاع متبرکه-برگزاری همایش یاوران وقف و نشست های صنفی، برگزاری مسابقه پیامکی و اعزام برندگان به مشهد مقدس و ….
سخن آخر
ضمن تشکر و قدردانی جنابعالی در خصوص اطلاع رسانی و تبلیغ و ترویج فرهنگ حسنه وقف از تمام مسئولین بخش و استان که توجه ویژه ای به بحث وقف داشته اند خصوصا” روحانیون و علماء بخش تشکر دارم.
پل ارتباطی مردم و مسئولین با اداره اوقاف وامور خیریه بن رود سامانه پیامکی 1000011431115.
گزارش از حسنعلی قطبی ورزنه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.