سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:00 - دوشنبه 01 دی 1393

با راه اندازي شبكه هوشمند دوچرخه؛

مسيرهاي ركاب زدن اصفهاني ها ايمن مي شود

با توجه به اينكه عمده ترين مشكل دوچرخه سواري در اصفهان ايمن نبودن مسيرهاي تردد است، بهسازي و ايجاد مسيرهاي جديد ويژه عبور دوچرخه در دستور كار شهرداري قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ روزگاري نه چندان دور اصفهان به شهر دوچرخه ها معروف بود، به طوري كه ۱۸ درصد از سهم حمل و نقل شهر بر عهده دوچرخه بوده است. به مرور با پيشرفت تكنولوژي و توسعه ماشین آلات، سهم دوچرخه از حمل و نقل شهر كاهش يافت و گرايش مردم به استفاده از خودرو افزايش پيدا كرده تا جايي كه اكنون خيابان هاي كلانشهرها و حتي شهرهاي كوچك نيز به پاركنيگ خودروها تبديل شده اين در حالي است كه دوچرخه سواري علاوه بر آنكه يك ورزش هوازي محسوب مي شود در كاهش آلودگي هوا نيز تاثير بسزايي دارد.

دكترسيد مرتضي سقائيان نژاد شهردار اصفهان در اين باره مي گويد: امروزه اصفهان به لحاظ پوشش حمل و نقل توسط دوچرخه عقب است در حالي كه باید حداقل ۱۸ درصد از حمل و نقل اصفهان با دوچرخه انجام شود.
وي با بيان اينكه شهرداري مصمم است اصفهان را دوباره به شهر دوچرخه ها تبديل كند، مي افزايد: احداث و توسعه مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري در تمام مناطق اصفهان به طور جدي دنبال مي شود.
شهردار اصفهان تصريح مي كند: كاهش تراكم ترافيك، كاهش مشكلات پاركينگ، كاهش مصرف انرژي و كاهش آلودگي هوا از جمله مزاياي دوچرخه سواري محسوب مي شود.
دكترسقائيان نژاد تاكيد مي كند: شهرداري اصفهان در تلاش است با بستر سازي مناسب، امكان استفاده شهروندان از دوچرخه را در سفرهاي روزانه آنها فراهم كند.
وي با بيان اينكه طرح راه اندازي شبكه دوچرخه سواري در اصفهان در دستور كار قرار دارد، خاطرنشان مي كند: طرح راه اندازي ۵۰ ايستگاه دوچرخه در نقاط پرتردد شهر به ويژه در هسته مركزي اين كلانشهر به اجرا در مي آيد.
شهردار اصفهان با اشاره به حجم تراكم خودروها و افزايش بيماري هاي قلبي و ريوي در بين شهروندان اظهار مي كند: گسترش دوچرخه سواري و نهادينه كردن آن در فرهنگ عبور و مرور شهروندان از ارزش هاي ماندگار و موثر در جامعه شهري است.
وي پيشينه تاريخي شهر اصفهان در استفاده از دوچرخه را بسيار مطلوب مي داند و مي گويد: وضعيت توپوگرافي مناسب شهر اصفهان، آب و هواي معتدل و ساختار فرهنگي شهروندان از عوامل موثر گسترش استفاده از دوچرخه در دهه هاي گذشته بوده است.
شهردار اصفهان ادامه مي دهد: شان و جايگاه فرهنگ دوچرخه سواري با توجه به نقش مطلوب آن بر سلامتي جامعه و اثر آن بر كاهش معضلات و مشكلات مربوط به تراكم خودروها و بهبود وضعيت ترافيك، مشاركت و همكاري تمامي نهادهاي فرهنگي از جمله صدا و سيما، تربيت بدني، آموزش و پرورش، موسسات و تشكل هاي غيردولتي و … را مي طلبد.
اين موضوع كه اصفهان نیازمند حمل و نقل پاک، کارآمد و انسان محور است تا بتواند شهر را از بحران ترافیک و آلودگی هوا رهایی بخشد، بر كسي پوشيده نيست اما اين در حالي است كه اکنون حمل و نقل شهر خودرو محور است و تعداد زیادی از شهروندان تردد با خودروی شخصی را به استفاده از حمل ونقل عمومی ترجیح می دهند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان نيز با اشاره به اينكه دوچرخه وسیله نقلیه ای به مراتب ایمن‌تر از خودرو است و عوارض ناشی از تصادف با دوچرخه بسیار اندک مي باشد، مي گويد: به منظور توسعه شبكه دوچرخه سواري در شهر اصفهان زيرساختهاي لازم از قبيل دوچرخه و مسير ويژه عبور بايد فراهم شود.
عليرضا صلواتي تصريح مي كند: در اين راستا بهسازي و بازسازي مسيرهاي ويژه عبور دوچرخه در دستور كار قرار داده شده است تا در ابتدا مسيرهاي موجود بازسازي و قابل استفاده براي شهروندان شود.
وي با بيان اينكه ۵۰ كيلومتر مسير ويژه جديد نيز در سال آينده ايجاد مي شود، خاطرنشان مي كند: اين اقدامات به منظور ايجاد ارتباط و تكميل شبكه معابر منتهي به ايستگاههاي دوچرخه و ايجاد مسيرهاي پيوسته انجام مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان تاكيد مي كند: در نظر داريم مسيرهاي منقطع ايستگاههاي دوچرخه را در قالب يك شبكه به يكديگر متصل كنيم.
صلواتي با اشاره به اينكه توسعه ايستگاههاي مكانيزه نيز در دستور كار است، اظهار مي كند: با مكانيزه كرده ايستگاههاي دوچرخه و ايجاد شبكه متصل شهروندان مي توانند در طول شبانه روز با استفاده از اصفهان كارت از ايستگاهها، دوچرخه دريافت نمايند و بعد از انجام دادن كارهاي شخصي خود، دوچرخه را به نزديكترين ايستگاه دوچرخه تحويل دهند.
وي ادامه مي دهد: همچنين با ۵۰ مدرسه توافق صورت گرفته است كه از سوي شهرداري به محل هاي استقرار دوچرخه تجهيز شوند تا دانش آموزان به استفاده از دوچرخه ترغيب شوند.
هادي كريمي مديرمطالعات و برنامه ريزي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان با اشاره به اينكه در دهه ۶۰ سهم دوچرخه در حمل و نقل شهر اصفهان ۱۵ درصد بوده است، مي گويد: در سال ۷۹ سهم دوچرخه از حمل و نقل به ۸ درصد و در حال حاضر به كمتر از ۵ درصد رسيده است.
وي با اشاره به اينكه شهرداري درصدد است تا سهم دوچرخه از حمل و نقل شهري را افزايش دهد، مي افزايد: در اين راستا ابتدا سعي كرديم تا مشكلات دوچرخه سواري را در شهر اصفهان بررسي كنيم كه براين اساس ۸ مشكل مورد بررسي قرار گرفت و عمده ترين آن ايمن نبودن مسيرهاي عبور دوچرخه بود.

مدير مطالعات و برنامه ريزي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان نيز با بيان اينكه ۶۳ كيلومتر مسير ويژه دوچرخه در شهر اصفهان موجود است، تصريح مي كند: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است در سال جاري مسيرهاي موجود از جمله مسيرهاي چهارباغ عباسي، مناطق مركزي به خصوص مناطق ۱ و ۳ را بهسازي و بهبود ببخشيم.
كريمي با اشاره به اينكه بهسازي مسيرهاي موجود شامل خط كشي ، تابلوگذاري و رفع موانع در مسير عبور دوچرخه است، ادامه مي دهد: مطالعات بازسازي مسيرهاي موجود انجام شده و به كليه مناطق ۱۵ گانه نيز ابلاغ شده است.
وي با بيان اينكه در سال ۹۴ نيز تمركز بر ايجاد مسيرهاي جديد عبور دوچرخه است، اظهار مي كند: در حال حاضر ۳۷ ايستگاه دوچرخه در سطح شهر اصفهان فعال شده است اما اگر تنها تمركز ما بر روي ايجاد ايستگاه باشد به نتيجه مطلوب دست نمي يابيم از اين رو در نظر داريم حلقه گمشده ايستگاه و مسير عبور دوچرخه را ايجاد كنيم.
مدير مطالعات و برنامه ريزي معاونت حمل و نقل شهرداري اصفهان با اشاره به اينكه ايجاد ۱۰۰ كيلومتر مسير ويژه دوچرخه پيشنهاد شده است، مي گويد: البته ايجاد حدود ۴۰ كيلومتر مسير ويژه دوچرخه در سال آينده در اولويت است كه عمده آن در رينگ دوم شهر و مناطق مركزي ۱ و ۳ قرار دارد.
كريمي با تاكيد بر اينكه ايجاد مسير دوچرخه در بودجه سال آينده مناطق ديده شده است، مي افزايد: ايجاد مسير ويژه دوچرخه كار سختي است و بايد ديد شهروندان و مديران را تغيير داد چرا كه ممكن است بخشي از مسير عبور خودروها به دوچرخه ها اختصاص يابد البته در صورتي كه عرض پياده روها مناسب باشد مي توان بخشي از پياده روها را به عبور دوچرخه اختصاص داد.
وي تصريح مي كند: براي ايجاد مسير دوچرخه مابين ۱.۲ الي ۱.۸ متر از آسفالت گرفته مي شود.
مدير مطالعات و برنامه ريزي معاونت حمل و نقل شهرداري اصفهان با اشاره به ايجاد سياست هاي تشويقي براي ترغيب دانش آموزان در استفاده از دوچرخه اظهار مي كند: با مدارس صحبت شده است تا بخشي از فضاي مدارس به پارك دوچرخه اختصاص يابد و دانش آموزان ترغيب به استفاده شوند.
كريمي ادامه مي دهد: همچنين پيشنهاد شده است كه افرادي كه از دوچرخه استفاده مي كنند تسهيلاتي ويژه براي آنها در نظر گرفته شود.
وي با بيان اينكه قرار است تا سال آينده تعداد ايستگاههاي دوچرخه به ۵۰ برسد، مي گويد: مكانيزه و هوشمند كردن ايستگاههاي دوچرخه نيز در دستور كار قرار دارد.

با توجه به ترافیک سنگین و ازدحام تردد و از همه مهمتر آلودگي هواي شهر اصفهان، گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری یک ضرورت است كه بايد دست به دست هم دهيم تا با ركاب زدن، دود و ترافيك را دور بزنيم.

منبع:ایمنا
/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.