سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - دوشنبه 01 دی 1393

رئیس پایگاه جهانی نقش‌ جهان خبر داد

آماده‌سازی نصب دو تَرک از 16 تَرک گنبد مسجد امام اصفهان

رئیس پایگاه جهانی نقش جهان با اشاره به عملیات مرمت گنبد مسجد امام (ره) گفت: دو تَرک جدید برای نصب بر روی گنبد این مسجد آماده شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ فریبا خطابخش اظهار کرد: پیش از این سه ترک گنبد مسجد امام (ره) مرمت و پیاده‌سازی شده بود.

وی افزود: در حال حاضر دو ترک دیگر آماده شده که یک ترک در حال پیاده‌سازی و ترک دیگر به محض اتمام کامل نصب ترک چهارم روی گنبد نصب خواهد شد.

رئیس پایگاه جهانی نقش جهان همچنین از اتمام مرمت سر در مسجد امام (ره) و مناره‌های این مسجد خبر داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اقدامات انجام شده برای حفاظت فیزیکی از بناهای تاریخی تصریح کرد: در تمام طول فصل پاییز، ناودان و گنبد بناهای تاریخی هر هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خطابخش تاکید کرد: پس از هر بارندگی نیز بازدید از ناودان بناهای تاریخی و سایر قسمت‌ها ضروری است که به طور قطع انجام می‌شود.

وی با توجه به تاثیرات مخرب آلودگی هوا، باران‌های اسیدی و سایر عوامل فیزیکی بر بناهای تاریخی گفت: در قسمت‌هایی از بنا تخریب‌های کوچک ناشی از این عوامل را شاهد هستیم.

رئیس پایگاه جهانی نقش جهان با تاکید بر بازرسی‌های دقیق و مداوم از بناهای تاریخی میدان نقش جهان خاطرنشان کرد: این نقاط توسط کارشناسان شناسایی و به صورت موضعی توسط پیمانکاران سازمان میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی برای حفاظت از این بنا صورت گرفته، تاکید کرد: برخی از اقدامات انجام شده مرمتی مانند مرمت غرفه‌های طبقه دوم سردر قیصریه به ظاهر آشکار نیست اما بودجه و زمان زیادی صرف مرمت آنها شده است.

چندی پیش بخشی از کاشی‌های گنبد مسجد امام (ره) فرو ریخت و این موضوع ضرورت سرعت‌بخشی به عملیات مرمت این بنا را به مسئولان گوشزد کرد.

این بنا نیز همانند عالی‌قاپو سال‌هاست که اسیر داربست‌ها شده است.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.