اصفهان شرق

۹۰ درصد جرائم سایبری در حوزه های اخلاقی و اقتصادی است

کدخبر: 46442
1393/09/30 در ساعت 16:00

به گزارش اصفهان شرق؛ سرهنگ سید مصطفی مرتضوی  در نشست خبری با خبرنگاران در راستای معرفی اقدامات پلیس فتای اصفهان اظهار داشت: در سال های اخیر توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات جامعه ما را دگرگون و نحوه ارائه خدمات در حوزه های عمومی و خصوصی نیروی انتظامی را متحول کرده است.

وی افزود: ورود اینترنت و سیستم عامل اندروئید در یکی دو سال اخیر حوزه موبایل را تحت تاثیر قرار داده است که علاوه بر مزایا، آسیب پذیری اجتماع را نیز به دنبال دارد.

رئیس پلیس فتای اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون سیم کارت در جامعه عرضه شده است، تاکید کرد: از سال گذشته تاکنون حدود ۳۰ شبکه اجتماعی موبایل بنیان گذاری شده است که همگی غیربومی و ساخته فرهنگ های ناملموس با جامعه ما است.

وی ادامه داد: گرچه فواید شبکه های اجتماعی برای توسعه ارتباطات امور تجاری، اقتصادی و غیره قابل کتمان نیست اما برخی از جرائم در حوزه های اخلاقی و اجتماعی نیز توسط این شبکه ها افزایش یافته است که به شکل عینی قابل ملاحظه است.

مرتضوی با اشاره به اینکه ایران به سمت و سوی ایجاد جامعه شبکه ای پیش می رود، تصریح کرد: در آینده نزدیک اکثر قریب به اتفاق افراد اجتماع در شبکه های اجتماعی حضور خواهد یافت بنابراین باید علاوه بر بهره مندی از خدمات این شبکه ها اقدامات احتیاطی لازم نیز اعمال شود.

خلاء آموزش های سایبری در جامعه مشهود است

وی ضعف آموزش های فرهنگی در زمینه استفاده از شبکه های اجتماعی را ملموس دانست و بیان داشت: هم اکنون خلاء آموزش های سایبری در جامعه محسوس است و بر این اساس پلیس فتای اصفهان علاوه بر پیشگیری در این زمینه با همکاری آموزش و پرورش و سایر سازمان ها و نهادهای اجتماعی در حوزه آموزشی نیز وارد عمل شده است.

رئیس پلیس فتای اصفهان تاکید کرد: زمانی که جامعه جرائم سایبری استان بررسی شود افزایش جرائم به شکل خاص مشهود است اما روند کشف وقوع جرم با ۱۱۸ درصد، مثبت بوده است و از آمار وقوع جلوتر هستیم.

افزایش ۳۰۰ درصدی جرائم سایبری در حوزه اقتصادی

وی تاکید کرد: در سال جاری جرائم سایبری سه درصد در حوزه اجتماعی و ۳۰۰ درصد در حوزه اقتصادی افزایش داشته است.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به اینکه ۶۹ درصد کل جرائم استانی سایبری مربوط به حوزه اقتصادی و ۲۱ درصد مربوط به جرائم اخلاقی است، تاکید کرد: ۸۰ درصد انگیزه جرائم سایبری اقتصادی، ۱۰ درصد غیراخلاقی، ۵ درصد کنجکاوی و ۵ درصد انتقام جویانه و تسویه حساب شخصی است.

وی اضافه کرد: همچنین ۶۶ درصد جرائم اخلاقی در شبکه های اجتماعی، ۲۱ درصد در وب سایت ها، ۹ درصد وبلاگ و ۴ درصد از طریق ایمیل بوده است.

رئیس پلیس فتای اصفهان درباره جرائم اخلاقی نیز اظهار داشت: ۴۹ درصد از این جرائم مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب، ۳۳ درصد اتشار اطلاعات، فیلم ها و عکس های خصوصی کاربران در محیط سایبری، ۸ درصد مزاحمت، دو درصد تحریک به اعمال منافی عفت و ۸ درصد جرائم خرد بوده است.

۷۱ درصد جرائم اقتصادی استان کلاهبرداری رایانه ای بوده است

وی با بیان اینکه ۷۱ درصد کل جرائم اقتصادی کلاهبرداری رایانه ای و ۲۹ درصد برداشت غیرمجاز از حساب کاربران بوده است، ابراز داشت: تمام پیامک هایی که با موضوع برنده شدن در قرعه کشی ارسال می شود کلاهبرداری است.

مرتضوی گفت: با توجه به عملیات پیشگیرانه پلیس فتا در یکی از استان ها و دستگیری ۲۵ متهم در این زمینه که هم اکنون در ندامتگاه های استان اصفهان به سر می برند جرائم کلاهبرداری پیامکی امسال نسبت به سال ۹۱ و ۹۲ کاهش کاهش داشته است.

وی در ارتباط با سئوالی در زمینه برخورد با مبادی انتشار پیامک های کلاهبرداری بیان داشت: پیامک های انبوه تبلیغاتی نیازمند پنل پیامکی است که افراد تحت پوشش یک شرکت یا محل خصوصی می توانند از شرکت های اپراتور این پنل را دریافت کنند اما پیامک های کلاهبرداری با این پنل ها ارسال نمی شود بلکه از خط تلفن شخصی در این ارتباط استفاده می شود.

رئیس پلیس فتای اصفهان با اشاره به اینکه به طور معمول افراد به دلیل عدم احتیاط های لازم در این زمینه یا ساده انگاری و خوش باوری فریب این پیامک ها را می خورند، گفت: برای برخورد با این پیامک ها اقدامات مختلفی با هماهنگی مخابرات و مقامات قضایی استان انجام شده است.

شماره هفت رقمی اعلام شکایات اورژانسی پلیس فتای اصفهان

وی با اعلام شماره هفت رقمی ۲۱۸۴۳۵۵ برای اعلام شکایات به شکل اورژانسی به پلیس فتای اصفهان در زمینه پیامک های کلاهبرداری تصریح کرد: با اطلاع رسانی به موقع شهروندان حداکثر ظرف مدت یک ساعت خط موردنظر غیرفعال می شود ضمن اینکه سایت اینترنتی www.cyberpolice.ir نیز در این زمینه فعال است.

سرهنگ مرتضوی در زمینه بازی های رایانه ای نیز تاکید کرد: متاسفانه والدین ما هنوز فرهنگ استفاده صحیح از این بازیها را بلد نیستند و در حالیکه خود باید به بررسی و مطالعه بازیهای مناسب برای کودکان بپردازند این امر را به خود فرزندان واگذار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان به طور معمول بازی های پرهیجان را طالب هستند، تاکید کرد: هم اکنون بازی مخربی در میان نوجوانان رواج یافته که شامل مراحل کاشتن، پرورش و برداشت ماری جوانا است.

رئیس پلیس فتای اصفهان با اشاره به اینکه در زمینه بازی های رایانه ای پلیس فتا تنها نقش پیشگیرانه در زمینه جمع آوری بازی های مخرب را دارد، تصریح کرد: برای آموزش های لازم در زمینه آسیب بازی های رایانه ای پلیس فتای اصفهان تنها نقش همکاری با واحدهای فرهنگی را برعهده دارد.

انسداد ۳۵ سایت همسریابی در سال جاری

وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت سایت های همسریابی و حتی اماکن با این نقش غیرقانونی است، اضافه کرد: در سال جاری حدود ۳۵ وب سایت همسریابی مسدود شد و اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه داشتیم.

مرتضوی درباره جرائم شبکه های اجتماعی نیز اظهار داشت: اکثر جرائم این حوزه در شبکه های لاین، وایبر، تانگو بوده است و علت وقوع جرم نیز اعتماد بیش از حد، خوش بینی و مثبت اندیشی است و اکثر آسیب دیده ها نیز بانوان هستند.

وی با بیان اینکه انتشار اطلاعات خصوصی کاربران شبکه های اجتماعی بیشترین آمار جرم در این زمینه را تشکیل می دهد، ابراز داشت: معمولا کاربران برای ایجاد اطمینان اقدام به خودفاش سازی به معنای ارسال اطلاعات خصوصی همانند عکس های خانوادگی خود در این شبکه ها می کنند که این کار به یک ابزار انتقام جویانه و باج خواهانه مبدل می شود.

منبع:مهر