سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:00 - جمعه 28 آذر 1393

مدیرکل ارشاد استان اصفهان:

نیازمند الگوهای جدید مدیریتی در حوزه وقف هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در حوزه وقف نیازمند الگوهای جدید مدیریتی هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام‌ محمد قطبی در همایش «نگرش‌های جدید بر وقف» که در پژوهشگاه شاخص‌پژوه برگزار شد با بیان اینکه وقف از مسائل اساسی دین مبین اسلام است که جایگاه و مصادیق زیادی دارد و اقتصاد دین اسلام بر پایه وقف قرار گرفته است، اظهار کرد: چرخه اقتصاد دین را به حرکت در می‌آورد و نظرات و جهت‌گیری‌های مردم در حوزه وقف هم باید اصلاح شود.

وی افزود: پیش از انقلاب رهبر معظم انقلاب 13 جلسه در نجف اشرف داشتند که منظومه سخنان ایشان چاپ‌ شده است و در آنجا متذکر شدند که گردش مالی در حکومت اسلامی بر مبنای باورهای مردم است و خواسته و تمایل درونی مردم باید به سمتی برود که سرمایه خود را در مسیر باورهای دینی و وقف خرج کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: وقف در بسیاری موارد تمدن‌ساز بوده و حکومت اسلامی در ایران سبب تولد میلیون‌ها موقوفه شده که حوزه‌های علمیه عالم‌پرور تنها بخشی از آنها است.

وی بیان کرد: اگر وقف از علم و دانش باشد تا ابد جاودان می‌ماند و مورد تکریم و احترام قرار می‌گیرد و در موقوفه‌ها هم می‌بینیم که نام افراد در کاشی‌ها به یادگار مانده است.

قطبی تصریح کرد: در حوزه وقف نیازمند الگوهای جدید مدیریتی هستیم و باید زمینه‌ها و رویکردهای رشد وقف را توسعه دهیم، باید در این زمینه علم و فناوری و کتاب را گسترش دهیم تا دستاوردهای علمی قابل وقف شود.

وی یادآور شد: مرزهای دقیق و ظریف بین وقف و نذر وجود دارد و گاهی هم می‌توان این دو را در جهت هم حرکت داد و در بحث علمی هم می‌توان گفت اگر فلان اختراع را کردم سه درصد درآمدش را وقف یا نذر می‌کنم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در پایان در زمینه تألیف کتاب خاطرنشان کرد: 8 درصد سود نوشتن به مؤلف می‌رسد که می‌تواند آن را وقف کند و باید در این حوزه با دیدی علمی شاخه‌ای از دانش را بنا کنیم تا در آینده این سنت حسنه با مبانی محکم علمی ریشه‌دار شود.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.