سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - پنجشنبه 27 آذر 1393

سخنگوی سابق شورای نگهبان در دانشگاه اصفهان:

حصر “سران فتنه” قانونی است/ فقط به ابطال انتخابات راضی بودند

سخنگوی سابق شورای نگهبان در دانشگاه اصفهان گفت: ما نمی‌توانیم بخش هایی از یک پروسه قانونی که به نفعمان هست را بپذیریم و بخشی را نپذیریم، برای ما خیلی عجیب بود که نامزدی قبل از پایان رای گیری اعلام کند من پیروزم این برای اولین بار در دنیا رخ دادد.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان  در نشست “نا گفته های فتنه ی ۸۸” در دانشگاه اصفهان گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شجره طیبه بین جوامع مطرح است و با رویکرد لزوم وجود و تشکیل حکومت اسلامی شکل گرفت.
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با رهبری مدبرانه امام و پشتیبانی مردم شکل گرفت
کدخدایی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با رهبری مدبرانه امام و پشتیبانی مردم شکل گرفت افزود: زمان طولانی صرف شد تا این نتیجه حاصل شود.
سخنگوی سابق شورای نگهبان بیان داشت: اگر قرار است حکومتی شکل بگیرد باید مسیری باشد که انسان را به سمت سعادت هدایت کند و هیچ مسیری به جز مسیر اسلام مسیر صحیح نیست.
وی تاکید کرد: ما توطئه‌های طراحی شده توسط دشمنان خارجی و اجرا شده توسط عناصر داخلی را که در طی این سالیان انجام گرفت را فراموش نمی کنیم که البته با درایت امام راحل و مقام معظم رهبری این توطئه ها خنثی شدند.
انتخابات یکی از ابزارهای کشورها برای بیان مشروعیت است
کدخدایی خاطر نشان کرد: انتخابات یک فرصت بسیار خوب برای نظام حمهوری اسلامی بوده است، چرا که یکی از ابزارهای کشورها برای بیان مشروعیت خود انتخابات است؛ اما انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران همراه بوده است.
وی افزود: از یکسال قبل در بیان برخی ها حرف هایی در مورد صحت و نحوه انتخابات بیان می شد. نکاتی که هیچکدام واقعیت نداشت و باعث تعجب بود. مثلا قرار شد کمیته صیانت از آرا شکل بگیرد؛ مگر در انتخابات قبلی چنین کمیته ای وجود داشت؟
دشمنان تلاش می کنند انتخابات ایران تبدیل به یک تهدید شود
سخنگوی سابق شورای نگهبان بیان داشت: به عبارتی انتخابات همیشه به عنوان یک رفراندوم برای جمهوری اسلامی بوده است و البته این فرصت مبارک همیشه از سوی دشمنان تلاش شده تبدیل به یک تهدید شود.
وی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ گفت: دشمنان در انتخابات ۸۸ ورود کردند، که البته اگر مسئولان در این مسئله هوشیار بودند همین مشکلات هم پیش نمی آمد.
کدخدایی خاطرنشان کرد: در هفته ی منتهی به انتخابات ۸۸ به ما اعلام کردند که اطمینانی به نهادهای برگزار کننده انتخابات نداریم، و بر همین اساس ما هم پیشنهاد کردیم که نمایندگان نامزدها در تمامی مراحل انتخابات حضور داشته باشند و بعد هم اعلام کردند که هیچ مشکلی در جریان انتخابات وجود نداشته است.
وی گفت: یکی از افرادی که هم اکنون از وزرا است و در زمان انتخابات ۸۸ در ستاد یکی از نامزد ها فعال بود، روز قبل از انتخابات گفت “ما نسبت به صلاحیت یکی از نامزد ها اعتراض داریم”.
کدخدایی افزود: ما در جواب به این شخص گفتیم تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات از وظایف شورای نگهبان است و زمان هم گذشته است، ولی مدرک شما چیست؟ گفته شد که این نامزد در فلان جا توهین کرده است ما نیز جواب دادیم با این حال اگر شما یک حکم قضایی بیاورید که ایشان محکوم شده است ما بررسی می‌کنیم.
خیلی عجیب است که نامزدی قبل از پایان رای گیری اعلام کند من پیروزم!
سخنگوی سابق شورای نگهبان باین داشت: ما نمی‌توانیم بخش هایی از یک پروسه قانونی که به نفعمان هست را بپذیریم و بخشی را نپذیریم، برای ما خیلی عجیب بود که نامزدی قبل از پایان رای گیری اعلام کند من پیروزم این برای اولین بار در دنیا رخ داد.
وی افزود: پس از اعلام این خبر اعتراضات شروع شد؛ شورای نگهبان هم آمادگی خود را برای بررسی  اعتراضات اعلام کرد و گفت بیایید تا گزارشاتتان بررسی شود بعد همان شب بی بی سی از قول یکی از نامزد‌ها اعلام کرد که فلان نامزد گفته است فقط ابطال انتخابات را قبول می کنیم.
ابطال انتخابات نیازمند اسناد و مدارک است
کدخدایی ادامه داد: پس از این جلسه‌ای که با نمایندگان نامزدهای معترض برگزار شد و وقتی در این جلسه از آن‌ها سوال کردیم که مشکل چیست، در جواب گفتند ما شورای نگهبان را قبول نداریم و باید انتخابات ابطال شود.
سخنگوی سابق شورای نگهبان افزود: ما نیز به آنها پاسخ دادیم که شما در مقامی نیستید که چنین ادعایی داشته باشید، اگر چنین ادعایی دارید اصلا چرا در انتخابات شرکت کردید؟ ابطال انتخابات نیازمند اسناد و مدارک است و اگر مدارک شما قابل استناد بود حتما رسیدگی می شود.
وی افزود: بعد گزارشاتی را بیان کردند که در همه انتخابات ها وجود دارد بعد گفته شد ما اصلا آن نامزد را قبول نداریم که ما گفتیم قرار نیست شما قبول داشته باشید مرجع تایید شورای نگهبان است که این افراد را تایید کرده است.
کدخدایی تصریح کرد: در این جلسه نکته ای مطرح شد که ۲ نفر از اعضای شورای نگهبان از نامزد پیروز حمایت کردند همان روز که در جلسه ای خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم اعلام کردند این افراد ۸ نفر هستند.
سخنگوی سابق شورای نگهبان اضافه کرد: در جلسه نمایندگان نامزدها با رهبر انقلاب، یکی از نمایندگان نامزدها گفت”ما معتقدیم هیچ تقلبی صورت نگرفته و اصلا در فرایند انتخابات جمهوری اسلامی تقلب امکان پذیر نیست ولی معتقدیم فرد پیروز باید کنار رود” که حضرت آقا فرمودند وقتی خودتان به صحت انتخابات اذعان دارید چطور ممکن است انتخاب ابطال شود؟
سال ۸۸ تمام تلاشمان را انجام دادیم تا مسائل انتخابات شفاف سازی شود
کدخدایی تاکید کرد: ما در سال ۸۸ تمام تلاشمان را انجام دادیم که تا آنجایی که ممکن است مسائل شفاف سازی شود، اما به هیچ وجه نامزدهای معترض به این سمت حرکت نکردند.
سخنگوی سابق شورای نگهبان بیان داشت: یک روز قبل از پایان مهلت اعتراضات نماینده آقای موسوی گفتند اگر این ۴ شرط را بپذیرید ایشان نتیجه انتخابات را قبول خواهند کرد که این یکی از این ۴ شرط بازشماری آرا برخی از استان ها بود که ما گفتیم این کار بسیار سنگینی است اما با این حال حاضریم این شرط را بپذیریم مشروط به اینکه نتیجه هر چه شد بپذیرند. نماینده آقای موسوی قبول کردند قرار شد این موضوع را با آقای موسوی نیز در جریان بگذارند بعد از چندین جلسه که با اقای موسوی داشتند اعلام کردند که ایشان حاضر به قبول این شرط نیز نشدند.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا در برابر کمیته صیانت از آرا اقدامی انجام نشد گفت: در همان زمان بنده به عنوان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کردم این کمیته هیچگونه مشروعیت ندارد و این موضوع رسما در رسانه ها منتشر شد.
حصر “سران فتنه” قانونی است
عضو سابق شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا سران فتنه محاکمه نشده اند و آیا حصر آنان قانونی است؟ گفت: در بحث رسیدگی به اتهامات بنده هم معتقد هستم که رسیدگی قضایی بایستی صورت پذیرد اما اینکه رسیدگی قضایی به هر دلیلی تا کنون صورت نگرفته مانع از این نیست که اقدامات تامینی هم انجام نپذیرد. این اقدامات مطابق قانون بوده است و حصر نیز به عنوان یک اقدام تامینی است.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.