سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - پنجشنبه 27 آذر 1393

در راستای کشف پایه‌های ورودی کاخ جهان‌نمای اصفهان صورت می گیرد

توسعه مطالعات باستان‌شناسی در اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از توسعه مطالعات باستان‌شناسی پیرامون میدان امام حسین (ع) برای کشف سایر سازه‌های تاریخی از جمله پایه‌های ورودی کاخ جهان‌نما خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ فریدون اللهیاری اظهار کرد: در سه ماه گذشته و در زمان مدیریت قبلی این اداره، مطالعات باستان‌شناسی در این محدوده انجام و نتایج در چهار مجلد به نهادهای ذی‌ربط و سازمان قطار شهری اصفهان تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه در حین انجام عملیات اجرایی مترو به یک آب‌راهه صفوی برخورد کردیم، افزود: به صورت توافقی مقرر شد تا زمان تعیین تکلیف این آب‌راهه صفوی، اقدامات حفاری در این محدوده متوقف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه هرگونه اقدام در این حوزه با هدف نجات‌بخشی و حفاظت از آثار تاریخی انجام می‌گیرد، تاکید کرد: پروژه قطار شهری اصفهان در این محدوده با هماهنگی و با نظارت باستان‌شناس مقیم این اداره انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باستان‌شناسان در مرحله اول مطالعات نیاز به وسعت مطالعات باستان‌شاسی را خواستار شده بودند، افزود: مطالعات بعدی این پروژه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

اللهیاری با بیان اینکه این موضوع نیازمند انعقاد قراردادی با قطار شهری اصفهان است، اضافه کرد: موافقت با این مطالعات انجام شده که باید به صورت مکتوب در بیاید.

وی مکتوب شدن و نحوه اجرای قرارداد را موکول به تشکیل جلسه کمیته ویژه قطار شهری به ریاست استاندار اصفهان دانست و افزود: به احتمال زیاد در اواسط هفته آینده این جلسه تشکیل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هماهنگ‌سازی مباحث توسعه‌ای و میراثی را مهم‌ترین موضوع موجود در اصفهان دانست و گفت: هر دو طرف باید از نگاه افراط و تفریط به مسئله خود داری کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با مترویی روبه‌رو هستیم که از محور خیابان تاریخی چهارباغ عبور کرده است، اظهار کرد: باید تمام انرژی‌ها را در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب با کمترین خسارت به کار ببریم.

اللهیاری کمیته متشکل در استانداری اصفهان را کمیته راهبردی و تعیین کننده دانست و اضافه کرد: تصمیمات گرفته شده در این کمیته مورد تایید هر دو طرف خواهد بود.

 اسناد و شواهد تاریخی از وجود کاخ جهان‌نما در محدوده میدان امام حسین (ع) حکایت دارد.

انتهای پیاممنبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.