سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:08 - سه شنبه 25 آذر 1393

عدم نظارت بر فروش صنایع دستی اصفهان/

محصولات میدان نقش جهان آبروی “ما” را خواهد برد؟

میدان نقش جهان همواره پایگاهی برای فروش صنایع دستی اصفهان به شمار می رفته است اما امروزه با عدم نظارت جدی بر فروش این صنایع شاهد فروش صنایع دستی تقلبی در بسیاری از فروشگاه های میدان هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ از مدتی پیش با مصوبه هیئت دولت قرار شد صنایع دستی چینی با میدان نقش جهان  اصفهان خداحافظی کند و دیگر اثری از آنها را در این میدان تاریخی شاهد نباشیم؛ مصوبه ای که بارقه ای از امید را در دلها روشن کرد و مدتی هم با جدیت دنبال شد به نوعی که کمتر کالاهای خارجی چینی و یا صنایع دستی تقلبی را در میدان نقش جهان شاهد بودیم.

اما مجدداً مدتی است که شاهد بازگشت این صنایع  تقلبی به میدان نقش جهان هستیم، صنایعی که تعدادشان کم نیست و شناختن اصل از بدل نیز به راستی سخت است.

یکی از گردشگران که برای خرید صنایع دستی به میدان نقش جهان آمده بود در این خصوص گفت: متاسفانه نزدیک به چند ساعت است که تک تک این فروشندگان صنایع دستی را سر زده ام و واقعا درمانده ام که کدامیک از این آثار اصل است و کدامیک تقلبی.

بر اساس مشاهده خبرنگار مهر در حال حاضر آثار بسیاری با عنوان صنایع دستی در میدان نقش جهان وجود دارد که شباهت بسیار زیادی با اصل خود دارد اما این آثار در واقع تنها از لحاظ ظاهری شبیه به صنایع استی است و هیچ رنگ و بویی از صنایع دستی اصیل و هنر ایرانی اسلامی ندارد.

تنها ذکر نمونه ای از این موضوع می تواند خود گواه مطلب باشد؛ جایی که برخی از فروشندگان آثار چاپ شده بر روی ورق های فلزی را به عنوان یک اثر نفیس قلمزنی و یا برش به فروش می رسانند و نکته قابل توجه اینجاست که بهای این قاب با نمونه مشابه اصلی خود تفاوت قیمت بسیار ناچیزی دارد.

در این خصوص یکی از گردشگران  گفت: من در شهر خود شیراز فروش صنایع دستی دارم و تا حدودی با این صنایع آشنا هستم ولی واقعا شناختن این آثار برای من بسیار مشکل است و وقتی با فروشندگان صحبت می کنم آنان آنچنان از این صنایع تبلیغ می کنند که من جذب نمونه قلابی می شوم و ناراحت هستم که چرا نظارت کافی در این خصوص وجود ندارد.

یک کارشناس گردشگری نیز که با تور مخصوص گردشگران به میدان نقش جهان آمده بود، در این خصوص گفت: من گردشگران را به فروشگاه های خاصی که می شناسم می برم چراکه وقتی آنها یک کالای تقلبی بخرند و در کشور خود متوجه این موضوع شوند واقعا برای ایران و آبروی ایرانی بد و ناگوار است.

وی ادامه داد: واقعا جای تعجب است که چرا نظارت آنچنانی در این خصوص وجود ندارد چون وقتی یک گردشگر با این موضوع روبرو می شود ممکن است به دلیل کار غلط تعداد معدودی از فروشندگان صنایع دستی نگرشش نسبت به ایرانیان تغییر کند.

۸۰ مغازه در نقش جهان به فروش کالاهایی به جز صنایع دستی می پردازند

در این ارتباط عباس شیردل نائب رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با توجه به برخی شکایات در این زمینه اظهار داشت: بازرسان اتحادیه در میدان امام خمینی (ره) دارای مغازه هستند تا بتوانند بر روند فروش صنایع دستی نیز نظارت داشته باشند و روند بازرسی آنها نیز برون اطلاع رسانی قبلی است.

وی افزود بازرسان سازمان هفته گذشته تمام مغازه های میدان را بازرسی کردند اما به مورد مشکوکی برخورد نکردند اما به هرحال تخلفات نیز اجتناب ناپذیر است.

نائب رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان  تصریح کرد: بر این اساس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در خیابان شکرشکن آمادگی دارد  تا مردم موارد تقلبی را به این مکان ارجاع دهند که سریعاً به تخلف فروشنده رسیدگی شود.

وی همچنین در ارتباط با فروش کالاهایی به جز صنایع دستی در میدان نقش جهان تاکید کرد: بازرسان سازمان به همراه مسئولان و بازرسان اتاق اصناف به تازگی از میدان نقش جهان بازدید کردند که در این راستا حدود ۸۰ مغازه با تغییر کاربری شناسایی شده است که اکثراً به فروش گچ و یا اسباب بازی می پردازند.

شیردل تصریح کرد: دادن جواز کسب از سوی اتحادیه خرازی به برخی از مغازه ها در این میدان غیرقانونی است و بر این اساس آقای پاک نژاد رئیس اتاق اصناف استان قول جمع آوری فروشگاه هایی که به فروش مواردی غیر صنایع دستی در میدان می پردازند را داده است.

اجرایی شدن راهکارهایی برای تشخیص صنایع دستی اصیل اصفهانی تا پایان سال

وی در پاسخ به این سئوال که برای تشخیص صنایع دستی اصلی از تقلبی چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: برای این موضوع اجباری کردن شناسنامه دار شدن صنایع دستی، دریافت گواهی استاندارد و بسته بندی این صنایع را دستور کار داریم که البته هنوز به شکل کامل اجرایی نشده است.

نائب رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان  تصریح کرد: پس از جمع آوری صنایع دستی خارجی از میدان نقش جهان اقدامات موثر دیگری نیز در زمینه تشخیص صنایع دستی اصل و جلوگیری از فروش کالاهای خارجی در این میدان مدنظر داریم و امیدواریم با اجرایی شدن این موارد تا پایان سال دیگر شاهد فروش صنایع دستی چینی و تقلبی در میدان امام اصفهان (ره) نباشیم.

وی اضافه کرد: همشهریان  اصفهانی و یا گردشگران می توانند هرگونه اعتراض خود در زمینه فروش  کالاهای غیر اصل یا خارجی را با شماره تلفن اتحادیه ۳۲۲۳۳۶۹۳ اعلام کنند تا ظرف ۲۴ ساعت به این امر رسیدگی شود.

 به نظر می رسد  نظارت بر قیمت و بهای فروش صنایع دستی در میدان نقش جهان و از طرف دیگر خرید و فروش کالاهای تقلبی امری است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود و امیدواریم به واقع  مطابق وعده های داده شده تا پایان سال طرحی لحاظ شود تا دیگر گردشگران داخلی و خارجی دچار سردرگمی برای تشخیص صنایع دستی تقلبی و اصل نباشند.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.