سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - سه شنبه 25 آذر 1393

استکی:

محدودیت معادن اورانیوم دلیل خوبی برای عدم ایجاد صنعت هسته‌ای نیست

استاد دانشگاه اصفهان گفت: عدم وجود معادن اورانیوم دلیل خوبی بر عدم ایجاد صنعت هسته‌ای در کشور نیست و باید با تقویت تمام حوزه‌ها در صورت تضعیف برخی از آنها از دیگر ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد حسین استکی در همایش هفته پژوهش در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان با اشاره به برخی از فشارهای خارجی در خصوص استفاده از انرژی هسته‌ای در کشور اظهار داشت: این دسته افراد بر این باور هستند که ایران با توجه به منابع نفتی که در دسترس دارد و انرژی خورشیدی که از آن بهره مند است نیازی به منبع انرژی جدید ندارد و از طرفی دیگر بر این باورند که چون در ایران معادن اورانیوم وجود ندارد نمی‌توان صنعت هسته‌ای را راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه بر خلاف باور این افراد در کشورهایی مانند عربستان و امارات با وجود منابع زیاد نفتی که دارند صنعت هسته‌ای با توسعه قابل توجهی در حال انجام است، ادامه داد: عربستان 16 راکتور با ظرفیت 17 هزار مگاوات الکتریک و امارات 14 نیروگاه هسته‌ای با ظرفیتی حدود 20 هزار مگاوات الکتریک را در برنامه 5 تا 15 سال آینده دارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سبد ایران با تولید انرژی هسته‌ای کامل می‌شود، افزود: در این راستا و با توجه به اینکه انرژی هسته‌ای استقلال کشور را بیش از پیش تثبیت می‌کند پس باید در نظر داشته باشیم وجود صنعت هسته‌ای در کشور حیاتی است و باید روی آن کار شود.

وی استفاده از تکنولوژی و ظرفیت‌های موجود در دیگر کشورهایی که به تکنولوژی هسته‌ای دست یافته‌اند را ضروری دانست و افزود: این درست نیست که از صفر تا صد یک فعالیت را شخصا انجام دهیم.

استکی با بیان اینکه 11 درصد متوسط تولید برق دنیا از انرژی هسته‌ای حاصل می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر 487 نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت حدود 535 هزار مگاوات الکتریک در سطح دنیا برنامه‌ریزی شده است که ظرف مدت 5 تا 15 سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی برآورد اورانیوم ایران را 30 تا 40 هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: البته باید توجه داشته باشیم که به دلیل برخی از مسایل سیاسی در حال حاضر ایران اجازه خرید و استفاده از منابع اورانیوم موجود در بازارهای جهانی را ندارد و چنانچه سایه سیاست از سر بحث هسته‌ای برداشته شود استفاده از اورانیوم در کشور ایران همچون دیگر کشورهای دنیا خواهد بود.

این استاد دانشگاه اصفهان افزود: عدم وجود معادن اورانیوم نمی‌تواند دلیل خوبی بر عدم ایجاد صنعت هسته‌ای در کشور باشد و این در حالی است که باید با تقویت تمام حوزه‌ها در صورت تضعیف برخی از آنها از دیگر ظرفیت‌‌ها استفاده کنیم.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.