سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - یکشنبه 23 آذر 1393

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان خبر داد:

مجتمع تولید پلاستیک زباله در اصفهان راه اندازی می شود

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان از راه اندازی مجتمع تولید پلاستیک به منظود تولید کیسه زباله های استاندارد در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ برای بسیاری از مردم سخت است که قبول کنند با همین زباله تولیدی هر روزشان می‌توانیم در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده و به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم اما این یک واقعیت است که در کل دنیا به سمت آن رفته‌اند و ما بسیار در آن عقب هستیم.
بازیافت به معنی استفاده از مواد مصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر است.
ساخت کاغذ تازه از کاغذهای باطله می‌تواند نتیجه بازیافت باشد.
بازیافت زباله‌ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد. ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم.
یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتراز انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است.
برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد.
سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست.
بازیافت زباله ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد.
ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرده ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می کنیم.
یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه جویی در مصرف انرژی است، البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است.
برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار “ایمنا” گفت: به زودی مجتمع تولید پلاستیک با هدف تولید کیسه زباله های استاندارد در اصفهان راه اندازی می شود.
تیمور باجول با اشاره به اینکه میانگین جمع آوری روزانه بازیافت ۱۷۰ تن است، افزود: به طور میانگین ۵۵ درصد بازيافت اصفهان از مجتمع‌های تجاری، مراکز آموزشی، بانک‌ها، مراکز نظامی و..، ۳۱ درصد تفکیک در مبدأ و مراجعه درب منازل و ۱۴ درصد از طريق مراجعه مردم به ایستگاه‌های بازیافت جمع آوري مي‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم امكان بازيافت پارچه در كشور، گفت: پارچه ها با توجه به اینکه از جنس های مختلفی همچون پلی استر ، پشمی و نخی هستند، حتی در کشورهای پیشرفته دنیا هم بازیافت نمی شوند چرا که دستگاهی وجود ندارد تا آنها را از یکدیگر جداسازی کند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان یادآور شد: پارچه آسیبی برای محیط زیست ندارد و آنچه برای محیط زیست بسیار خطرناک است مواد پلیمری همانند ظروف یک‌بار مصرف، انواع پلاستیک‌ها و.. است که ماندگار هستند و طی فرآیند تجزیه‌شان برای آب، خاک و هوا مضر خواهند بود.
وی با بیان اینکه در گذشته از پارچه‌ها استفاده مجدد می‌شد و امروزه تنوع پارچه‌ها بسیار زیاد است، گفت: از آنجا که پارچه قابل تبدیل نیست در کشورهای دیگر پارچه‌ها دفن و یا از ارزش حرارتی آن به عنوان انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می‌شود.
باجول تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر بازیافت می شود شامل : انواع شیشه ها به جز شیشه های خودرو و جنس پیرکس ، انواع فلزات ، آلومینیوم ، مس ، انواع کاغذ و مقوا به جز کاغذهای کاربن و شمعی ، چوب به جز چوب ام دی اف و مواد پلاستیکی وی اضافه کرد: اگر مردم بازیافت را از زباله جدا کنند ۳۰ درصد از حجم پسماند آنها کم می شود و اگر رطوبت و یا شیرابه زباله ها را بگیرند ، شاید میزان زباله آنها به یک کیلوگرم هم نمی رسد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: حدود ۵۰ درصد شهروندان اصفهاني در تفكيك پسماند از مبدأ مشاركت دارند و اگر صددرصد شهروندان همكاري مي‌كردند، ۳۰۰ تن مواد قابل بازيافت در پسماند شهر بازيافت مي‌شد.
وی ادامه داد: مديريت پسماند يكي از چالش‌هاي مديريت شهري است و اگر شهروندان همكاري نكنند در مديريت پسماند موفق نخواهيم بود، بنابراين شهروندان بايد توجه كنند كه آلودگي پسماند را به آلودگي‌هايي كه اكنون اصفهان با آن مواجه هست اضافه نكنند.
باجول همچنين به اخذ گواهينامه علامت استاندارد اجباري كود كمپوست از اداره كل استاندارد و آكروديته از از اداره محيط زيست اصفهان اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از عوامل مهم اخذ استاندارد كمپوست و ورمي كمپوست توسط سازمان آزمايشگاه پيشرفته اي است كه به صورت متوالي و روزانه در زمينه انجام آناليزهاي كود و پسماند فعاليت مي كند.
وي اظهار داشت: اين آزمايشگاه با داشتن فضاي استاندارد ، تجهيزات دقيق ، به روز ، كاليبره و نيز پرسنل متخصص و مجرب قادر به انجام آناليزهاي مختلف بر روي نمونه هاي آب ، پساب ، خاك و گياهان است كه از چهار آزمايشگاه مجزا تشكيل شده و اصول استاندارد آزمايشگاهي در آن رعايت و iso ۱۷۰۲۵ بطور كامل پياده سازي شده است.

منبع:ایمنا

یک نظر در مورد “مجتمع تولید پلاستیک زباله در اصفهان راه اندازی می شود”

  1. با سلام
    بدینوسیله از شما دعوت می شود ضمن مراجعه به سایت زیست محیطی http://www.yarabumco.ir از مقالات مرتبط با زباله دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.