سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - یکشنبه 23 آذر 1393

وزیر نیرو:

ورودی آب به سدها همچنان کمتر از آب خروجی است

وزیر نیرو گفت: با وجود بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری، میزان ورودی آب به سدهای کشور همچنان کمتر از آب خروجی از سدها است.

به‌گزارش اصفهان شرق؛ حمید چیت‌چیان گفت: میزان بارش‌ها در سال آبی جاری درمقایسه با متوسط ۴۷ سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است اما متاسفانه هنوز در سدها میزان ذخیره آب رو به کاهش است.
وی علت کاهش ذخیره سدها با وجود افزایش ۳۰ درصدی بارش‌ها را پایین آمدن حجم ورودی آب سدها درمقایسه با خروجی آنها عنوان و ابراز امیدواری کرد: این روند تا پایان آذرماه تغییر کند و در ادامه سال آبی جاری بارش‌های بیشتری داشته باشیم.
وی تاکید کرد: موضوع مدیریت مصرف آب و کاهش مصارف در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی یک الزام است و باید همیشه صورت بگیرد.
وی یادآور شد: اگر تصور کنیم که با چند نوبت بارش مناسب مشکلات برطرف شده، تفکر ناصحیحی است چراکه کشور ما یک کشور خشک و نیمه‌خشک است و همواره به مدیریت مصرف آب نیازمندیم.
وزیر نیرو با اشاره به روند توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک در کشور، گفت: ما نزدیک به ۵۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور داریم که حدود ۲۰۰ مگاوات از آن را نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مابقی را نیروگاه‌های حرارتی تشکیل می‌دهد.
وی ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری بیشتری برای نیروگاه‌های کوچک انجام شود کمااینکه نیروگاه ۲۵ مگاواتی شهرک صنعتی بشل که به‌وسیله بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، دیروز در مازندران به بهره‌برداری رسید.
وی با بیان اینکه انرژی الکتریکی نیروگاه‌های مقیاس کوچک در محل تولید استفاده می‌شود، گفت: این موضوع موجب می‌شود نیاز به افزایش ظرفیت خطوط انتقال نداشته باشیم که صرفه‌جویی برای کشور است.
وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های مقیاس کوچک بازده بالاتری دارند که می‌توان افزون‌بر تولید برق از بازیافت گرمای خروجی از اگزوزها برای گرمایش، تولید بخار برای صنایع و سرمایش استفاده کرد.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.