اصفهان شرق

پیشنهاد ایران در رابطه با خلع سلاح هسته ای از سوی سازمان ملل تصویب شد

کدخبر: 4543
1392/08/11 در ساعت 08:52

به گزارش اصفهان شرق: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست اخیر این کمیته پیش‌نویس این قطعنامه را ارائه کرد که به‌رغم مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی با 113 رأی مثبت و 7 رأی ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه برای ششمین بار در 10 سال گذشته با موضوع پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در چارچوب کنفرانس‌هاي بازنگري دولت‌هاي عضو پيمان از سوي ايران ارائه و تصويب شد.

بر اساس این قطعنامه ایران از کشورهاي داراي سلاح هسته اي ‌مي خواهد به اقدامات لازم براي اجراي تعهدات شان مبني بر انهدام کامل زرادخانه تسليحات اتمي خود بر اساس اصول شفافيت، برگشت‌ ناپذيري و نظارت بين‌المللي سرعت بخشند، این پیشنهاد در حالی صورت گرفت که طبق پيمان عدم اشاعه هسته‌اي (ان.پي.تي) که از سال 1970 ميلادي لازم الاجرا شده است، همه دولت‌هاي برخوردار از سلاح هاي هسته‌اي متعهد شده‌اند همه تسليحات اتمي خود را منهدم کنند.

قطعنامه تصويب شده پيشنهادي ايران بر اجراي قطعنامه کنفرانس 1995 در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته‌اي نيز تاکيد شده است.  قطعنامه سال 1995، خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي و نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بر تأسيسات آن شده است.

و کشورهای غربی نظیر آمريکا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و برخي متحدان آنها با توجه به تاکيد قطعنامه پيشنهادي ايران بر اين موضوع به آن رأي منفي دادند.

ضرورت ارائه تضمين‌هاي امنيتي به کشورهاي غيرهسته‌اي مبني بر عدم به کارگيري يا تهديد به استفاده از سلاح هسته‌اي عليه آنها از موضوعات دیگر قطعنامه ی پیشنهادی ایران است.

نکته ای که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد این است که جنبش غیرمتعهدها و بیشتر کشورها وجود سلاح‌های هسته‌ای را اصلی‌ترین تهدید صلح و امنیت جهان می‌دانند و معتقدند تنها راه رهایی از این خطر امحای همه این سلاح‌ها و ایجاد جهان عاری از سلاح هسته‌ای است

در همین راستا نخستین اولویت  جنبش غیرمتعهدها امحای کامل همه سلاح‌های هسته‌ای در جهان دانسته شد.

ابتکاری که جنبش غیر متعهد در چهارم مهرماه امسال انجام داد، برگزاری نخستین نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای بود که  در این نشست حدود 100 نفر از سران و وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل سخنرانی و بر لزوم امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای تأکید کردند.

رییس جمهور کشور ایران دکتر حسن روحانی  اولین سخنران نشست افتتاحیه این نشست عالی رتبه بود که به نمایندگی از 120 کشور جنبش عدم تعهد به تشریح مواضع آنها پرداخت.

روحانی در این سخنرانی 3 پیشنهاد از سوی عدم تعهد ارائه نمود.  این پیشنهادات در قالب قطعنامه ای تنظیم و برای تصویب به کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی ارائه شد که در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی تحت بررسی قرار دارد و انتظار می رود طی هفته آینده در این کمیته مورد تصویب قرار بگیرد.

اين قطعنامه به همراه برخي پيشنهادات ديگر تصويب شده ايران در كميته خلع سلاح، نظير قطعنامه جامع فناوری موشكی و بهره برداری های غیرنظامی از آن، طي هفته هاي آتي در مجمع عمومي سازمان ملل به رای گذاشته خواهند شد.