سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:00 - شنبه 22 آذر 1393

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب اصفهان اعلام کرد:

اختصاص ۱۱ درصد آب زاینده‌رود به مصارف شرب

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: از مجموع چهار میلیارد مترمکعب بیلان سالانه آب حوضه زاینده‌رود، تنها ۱۱ درصد به مصرف شرب اختصاص می‌یابد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیداکبر بنی‌طبا در نشست مشترک مدیران روابط عمومی و آموزش صنایع بزرگ اصفهان با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، اظهار داشت: دسترسی پایدار مردم به آب شرب تضمین‌کننده سلامت روح و جسم مردم است؛ بنابراین باتوجه به محدودیت منابع آبی در اصفهان، همه دستگاه‌ها و نیز صنایع باید زمینه‌های بسترسازی مصرف بهینه آب را فراهم کنند.
وی افزود: در زمان حاضر، آب شرب تخصیصی آب و فاضلاب شهری و روستایی اصفهان در یک سال آبی حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب است در حالیکه بیلان حوضه آبریز زاینده‌رود در یک سال آبی حدود چهار میلیارد مترمکعب است و تنها ۱۱ درصد آب حوضه زاینده‌رود به شرب تخصیص می‌یابد.
وی افزود: صنایع بزرگ مانند مجتمع فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه‌های برق مثل نیروگاه شهید منتظری و اسلام‌آباد به ‌لحاظ نوع کاربری و شمار قابل‌توجه کارکنانی که در اختیار دارند، می‌توانند شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را در امر فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب همیاری کنند چراکه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب امری فرابخشی است.
مدیر روابط عمومی شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت استان در راستای مدیریت مصرف آب استفاده شود، خاطرنشان کرد: منابع آبی محدود در استان ایجاب می‌کند مصرف در بخش‌های مختلف با دقت مدیریت شود و صنایع بزرگ افزون‌بر استفاده از روش‌های گوناگون مانند کاهش مصرف آب در بخش تولید، می‌توانند با آموزش خانواده‌های کارکنان نقش به‌سزایی در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در جامعه داشته باشند.
وی تامین آب شرب مردم تحت هر شرایطی را از اولویت‌های مسئولان امر دانست و تاکید کرد: بهره‌وری در استفاده از آب باید در تمام زمینه‌ها افزایش یابد؛ در حال حاضر برخی از کشورها واردات برخی از محصول‌ها را به‌دلیل نیاز آبی و بحث آب مجازی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از تولید آن می‌دانند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه این نشست، گفت: آب تخصیص‌یافته حوضه آبریز زاینده‌رود به بخش شرب با‌کیفیت‌ترین آب محسوب می‌شود و آبی که به شرب اختصاص می‌یابد از لحاظ کیفی از آب تخصیصی به کشاورزی بسیار باکیفیت‌تر است.
سیدمحسن صالح با تاکید بر اینکه هدررفت آب در بخش شرب به هیچ عنوان مقرون به‌صرفه نیست، تصریح کرد:  افزون‌بر اینکه هم‌اکنون استان اصفهان با بحران کم‌آبی مواجه است، هدررفت آب فرآوری‌شده ضرر و زیان قابل‌توجهی را دربر دارد و بر این اساس، باید از مصرف بی‌رویه آب شرب جلوگیری شود.
وی به کاهش مصرف سرانه آب در اصفهان طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال ۸۶ سرانه مصرف آب شرب حدود ۱۸۹ لیتر در شبانه‌روز بود درحالی که این رقم در سال ۹۲ به ۱۶۰ لیتر در شبانه‌روز رسید و برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی شده به ۱۲۵ تا ۱۳۰ لیتر برسد و این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه فرهنگ‌سازی مناسبی در این راستا در دستورکار قرار گیرد.
در این نشست، مدیران روابط عمومی فولادمبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه، نیروگاه برق شهید منتظری و اسلام‌آباد پیشنهادهایی درباره چگونگی مصرف بهینه آب ارایه دادند و برای همکاری همه‌جانبه در راستای تدوین هرچه بهتر سند جامع راهبردی مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب اعلام آمادگی کردند.

منبع: ايمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.