سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - شنبه 22 آذر 1393

غمی فراتر از یک اسارت

اربعین، چهل روزی که هرگز نگذشت!

چهل روز برای ما گذشت، چهل سال برای زینب(س) و چهل قرن برای رباب(س) و چهل هزار سال برای حسین(ع) … مرد باشی تا بفهمی اسارت خانواده ات چه معنایی می‌دهد!

به گزارش اصفهان شرق؛ ماجرای اسارت اهل بیت آن قدر بزرگ بود که امام علی علیه السلام آن را پیش بینی و با زینب(س) مطرح کرده بودند.
غربت این چهل روز از کجا شروع شد؟
شاید غربت این چهل روز از شب عاشورا شروع شد، آنجا که حسین(ع) خم میشد و خارمغیلان اطراف خیمه ها را در تاریکی نیمه شب کربلا جمع میکرد تا فردا عصر، خار در پای کودکان و زنان نرود.
برای حسین که ناموس خدا زینب(س) در کاروانش بود، چه مصیبتی از این بالاتر که کم کم سینه اش از اسارت فردای اهل بیت به تنگ آمده است.
شاید هم غربت این چهل روز از وقتی شروع شد که امام زمان(عج) در ناحیه مقدسه میفرمایند:
تُدیرُ طَرْفاً خَفِیّاً إِلى رَحْلِک َ وَ بَیْتِک وَ قَدْ شُغِلْتَ بِنَفْسِک َ عَنْ وُلْدِک َ وَ أَهالیک َ. (۲)
بر زمین افتاده بود حسین در حالی که با چشمانش به حرم مینگریست و آخرین نگاه های حسین، شروع غربت زینب و کاروان حسین بود.
شاید هم غربت این چهل روز از همان وقتی شروع شد که پیامبر(ص) با علی علیه السلام در مورد این ایام صحبت کرد و از غربت زینب(س) در این روز گفت.
درخواست حضرت زینب(س) از امام علی(ع) برای بیان آینده
واپسین لحظات عمر مبارک امیرمؤمنان علی علیه السلام بود، آن حضرت بر اثر ضربت ابن ملجم، با فرقی شکافته و چهره‏ای خونین بر بستر افتاده بود . زینب کبری (س) به کنار پدر آمد و عرضه داشت: بابا جان! روزی ‌ام ایمن ضمن نقل حدیثی به من چنین و چنان گفت، اگر آن حدیث صحیح است، دوست دارم دوباره از زبان شما بشنوم .
پیش بینی امام علی علیه السلام در مورد اسارت حضرت زینب
امام علی علیه السلام فرمود: دخترم! حدیث ‌ام ایمن صحیح است، گویا تو و دختران اهل بیت را می‏نگرم که به صورت اسیر و در نهایت پریشانی وارد این شهر (کوفه) می‏کنند، به گونه‏ای که بیم دارید مردم به سرعت‏شما را بربایند . دخترم! آن روز صبر کنید، صبر کنید . سوگند به خداوندی که دانه را می‏شکافد وانسان را خلق می‏کند، در آن روز در سراسر روی زمین غیر از شما و دوستان و شیعیان شما، دوستی دیگر برای خدا نخواهد بود .
حضرت محمد(ص) و پیش بینی مصیبت‌های شام و کوفه
هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این خبر را به ما داد، فرمود: “شیطان در آن روز از خوشحالی پرواز می‏کند و در روی زمین جولان می‏دهد و به شیاطین و عوامل خود می‏گوید: ای گروه شیاطین! ما خواسته خود را از فرزندان آدم دریافت نمودیم و هلاکت آنان را به نهایت رسانیدیم، ما وارث آتش شده‏ایم [که فرزندان آدم را دچار آن کنیم] مگر آن افرادی که به این گروه یعنی آل محمد صلی الله علیه و آله متوسل شوند. شما تلاش کنید تا مردم به آل محمد صلی الله علیه و آله مشکوک شوند . مردم را بر دشمنی آنان تحریک و تشویق نمایید (۲)

منبع: ايمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.