سرویس: اخبار شهرستان » اژیه 23:10 - جمعه 21 آذر 1393

عباس جعفری گزارش می دهد:

لباس سیاه اژیه در اربعین حسینی(ع) جلوه ای از معرفت دینی

اژیه همزمان با اربعین حسینی غرق در ماتم و عزای سالار شهیدان است و هرساله باشکوه تر به عزاداری می پردازد.

اصفهان شرق- عباس جعفری

 
همزمان با اربعین حسینی، شهر اژیه غرق در ماتم و عزا می‌شود. مردم شهر اژیه که طی چهل روز گذشته لباس عزاداری امام حسین (ع) را بر تن داشته‌اند، در اربعین حسینی نیز با برگزاری برنامه‌های عزاداری در مساجد و تکایا با کاروان اسرای کربلا همراه می‌شوند. عزای حسینی قبل از آغاز ماه محرم در شهر اژیه آغاز می‌شود و اوج برنامه‌های عزاداری در چهلم شهدای کربلا در شهر مشاهده می‌شود.
این روزها برخی از مردم شهر در عتبات عالیات به ویژه کربلا به سر می‌برند، برخی‌ نیز از این سفر معنوی بازگشته و شهر اژیه مملو از پرچم‌های خوش‌آمد گویی به زائران حسینی است.

 
هنوز پرچم‌های عزا در هر کوی و برزن اژیه دیده می‌شود و بسیاری از مراسم‌های عزاداری این روزها از رونق بیشتری برخوردار است، مردم شهر در ماه صفر نیز همچنان روضه‌های عزاداری را برگزار می‌کنند و در آستانه اربعین حسینی بسیاری از کاروان‌های راهیان کربلا به شهر بازمی گردند و مردم اژیه برای این زائران نیز سنگ تمام می‌گذارند. بدرقه کاروان‌های زائران به سوی کربلا، آماده کردن شهر برای برگزاری برنامه‌های عزاداری، پخش نذری‌های مختلف در بین مردم شهر به ویژه فقرا و نیازمندان از رسوم مردم در این ایام محسوب می‌شود.

 
یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها شرکت مردم در زیارت اربعین است که این زیارت به صورت دسته‌جمعی در مساجد، تکایا و امامزاده‌ سید محمد طالجرد برگزار می‌شود.
بیستم صفر سالروز اربعین شهدای کربلاست که به عنوان زمان بازگشت اهل حرم امام حسین(ع) از شام به مدینه محسوب می‌شود. مردم به یاد شهدا و اسرای کربلا به ویژه به یاد مصیبت‌های حضرت زینب(س) در مراسم‌های عزاداری شرکت می‌کنند. یکی از مراسم‌های بسیار مهم ،برگزاری چهل روز زیارت عاشوراست که بیشتر مراسم‌هایی که بانوان در خانه‌های خود برگزار می‌کنند، این زیارت خوانده می‌شود. روز اربعین به عنوان زمان ورود نخستین زائران امام حسین (ع) به کربلا نیز عنوان شده و به نظر می‌رسد سنت اربعین امام حسین(ع) با ورود نخستین زائران بارگاهش شکل گرفته است.

Vater Mark (3)
* خواندن زیارت اربعین علامت مومن است

 
در روایتی از امام حسن عسگری(ع) آمده است، اقامه پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه‌روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن و جبین را در سجده بر خاک گذاشتن، پنج علامت مومن محسوب می‌شود.
امسال نیز همچون سال‌های گذشته زیارت اربعین در مساجد برگزار می‌شود.

 
* برگزاری مراسم قرائت زیارت عاشورا در حسینیه سیدالشهدا

 
* حرکت دسته عزاداری حسینیه

 
هر ساله در اربعین حسینی حرکت دسته عزاداری حسینیه سیدالشهدا برگزار می‌شود.
امسال نیز همچون سال‌های گذشته این برنامه با حضور عاشقان به اباعبدالله الحسین(ع) در اژیه برگزار می‌شود.
این مراسم از گلستان شهدا صبح روز اربعین آغاز می‌شود و عزاداران با حرکت در مسیر خیابان امام (ره) به سمت حسینیه سیدالشهدا عزاداری می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.