سرویس: تولیدی » گزارش میدانی 16:22 - یکشنبه 23 آذر 1393

گزارشی از تالاب گاوخونی:

گاوخونی گهواره تنوع زیستی یا تهدیدی برای امنیت زیست محیطی کشور

محیط زیست در حالت تعادل با ما است و تالاب زمینی بود که رسوبات و برخی مواد سمی را در خود جا داد تا مردم را در برنگیرد ولی با ظلم به طبیعت و عدم توجه به خشکیده شدن تالاب، بادست خود امنیت زیست محیطی کشور را به خطر انداختیم و اگر این وضع ادامه یابد طولی نمی کشد که بسیاری از مناطق در ریزگردهای تالاب فرو می رود.

به گزارش اصفهان شرق: تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه های شنی واقع شده‌است.
با تخصیص بی رویه آب به صنایع و باغات، آب ورودی این تالاب مدتهاست به صفر رسیده و عملاً این تالاب نابود شده است. این در حالی است که کشور ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی رامسر است و طبق آن حق ندارد قوانینی تصویب کند که بر اثر آن قوانین تالابها خشک شوند.
مسائل و مشکلات بسیاری به خشک شدن تالاب بین‌المللی گاو‌خونی دامن زده است که نبود آب، تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی، برداشت‌های بی‌رویه آب از بالا‌دست زاینده‌رود، بی‌توجهی مسئولان و عدم مدیریت صحیح در راستای رسیدگی به وضعیت این تالاب از مهم‌ترین دلایل خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی محسوب می‌شود و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و چرای بی‌ریه دام نیز سبب تخریب بیش از پیش این تالاب شده است و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند، تالاب بین‌المللی گاوخونی حیات خود را به صورت کامل از دست می‌دهد و مرگ تالاب گاوخونی در شناسنامه ی اصفهان برای همیشه به ثبت میرسد.

ارزش تالاب گاو‌خونی کمتر از دریاچه ارومیه نیست، اما در حال حاضر مسئولان امر نسبت به این تالاب بین‌المللی کم‌لطف هستند.

 

Vater-Mark896556
سه سال بعد از آبگیری سد زاینده رود شاخ کنار خشکید
اسفندیار امینی در جمع خبرنگارانی که برای مشاهده آثار خشکی تالاب گاو‌خونی به این تالاب و به شهر ورزنه رفته بودند، با اسفناک خواندن وضع فعلی گاوخونی اظهار داشت: با احداث سد زاینده رود و فکر تولید آب توسط دولت صدای پای خشکیده شدن برخی آثار طبیعی به گوش رسید و این درحالی بود که سه سال بعد از آبگیری سد دو روستای شاخ کنار و شاخ میان در کنار تالاب از سکنه خالی شد.
مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با توجه به چند بار مصرف شدن آب زاینده رود و افزایش راندمان در این حوضه گفت: حداکثر استفاده از آب در حوضه ی زاینده رود و راندمان بالای 80درصدی آب را شاهد هستیم و در طول سالهای گذشته و برخی برداشتهای بی رویه از زاینده رود توسط خودی و غیر خودی، عملا شاهد فلاکت رودخانه ی زنده ی اصفهان هستیم.

 

خشکیدن گهواره تنوع زیستی در سایه ی نبود توجه
دکتر سعید سلطانی از محققین همراه تیم خبری با توجه به نقش مهم تالاب در چرخه ی طبیعت، عنوان کرد: رطوبت موجود در تالاب مانع از انتشار گردو غبار به شهرها می شود و نقش بسزایی در کنترل ریزگردها به عهده دارد و این در حالی است که بادهای قالب اصفهان در سه ماه از سال از شرق به غرب استان در حال وزیدن است و اگر فکری به حال خشکی تالاب نشود، ریزگردها به شهرها خواهد رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان کیفیت آب، کاهش طوفان ها و کنترل سیلاب، حفظ گیاهان متنوع زیستی، زیستگاه پرندگان مهاجر و ارزش های اقتصادی و تاریخی تالاب را از دیگر موارد مهم و اثر گذار وجود گاوخونی در استان اصفهان عنوان کرد.
وی با توجه به برخی تهدیدات در مرگ تالاب گاوخونی اذعان داشت: مدیریت نادرست منابع آب در حوضه و نگاه غیر کارشناسانه به تالاب، ورود فاضلاب ها و آلاینده ها، شکار بی رویه از گونه های بی نظیر در تالاب از موارد تهدید و رقم زدن سرنوشت اسف بار برای گهواره ی تنوع محیط زیستی و کاهش وسعت سطح آن می باشد.
سلطانی خاطرنشان کرد: 141 میلیون متر مکعب آب میزان حداقلی است که اگر راهی تلاب کنیم تا حدودی می توان از وضعیت بحرانی تالاب را کاست ولیکن باید منتظر بحران و خطرات ناشی از ریزگردهای سمی تالاب بود.

Vater-Mark98+5656565
خشکی تالاب تهدیدی برا ی امنیت زیست محیطی ایران
دکتر سید احمد خاتون آبادی با اشاره به خشکی تالاب گاوخونی و عدم ورود قطره ای آب به آن در زمان بازگشایی زاینده رود در پاییز امسال، گفت: حق‌آبه که برای تالاب در نظر گرفته شده است همان حق‌آبه زیست محیطی بوده که برای حفظ زیست‌بوم‌های تالاب که تأثیر مستقیم بر کاهش آلودگی هوا، حفظ تنوع زیستی و عدم انتشار ریزگردها را داشته، عنوان می شود و حداقل میزان آن بنا به محاسبه وزارت نیرو 176 میلیون متر مکعب بوده است. این حق‌آبه مختص تالاب و مستثنی از حق‌آبه طوماری و تاریخی کشاورزان شرق اصفهان است که باید به تالاب اختصاص گیرد و به آن وارد شود.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با ذکر این مطلب که نجات منطقه در گرو نجات تالاب است، بیان کرد: عدم توجه به فروش ماسه به تدریج سبب فرو نشست زمین و ابنیه تاریخی می‌شود و خاک اصفهان به دلیل برداشت بی رویه از آب زیر زمینی فرونشست کرده و اصفهان به سمت سومالیایی شدن در حرکت است و اگر این شرایط ادامه یابد نخستین مهاجرت از اصفهان پس از مهاجرت زیست محیطی را خواهیم داشت.
وی قلیای شدن خاک تالاب را از دیگر موارد منفی خشکسالی و نبود آب عنوان و گفت: اگر تالاب همچنان خشک باشد و هر روز شاهد از دست رفتن رطوبت آن و قلیایی شدن خاک باشیم، باید فکری به حال عدم انتشار ریزگردهای آن کرد تا با وزش بادهای شرقی و انتشار ریزگردهای سمی به اطراف، بیماری های متعدد در بین مردم مظلوم کشور شیوع نیابد و این زمانی محقق می شود که گچ معادن را به روی تالاب پاشید که این امر محالی است.
عضو هیئت مدیره ی پیام سبز خاطر نشان کرد: محیط زیست در حالت تعادل با ما است و تالاب زمینی بود که رسوبات و برخی مواد سمی را در خود جا داد تا مردم را در برنگیرد ولی با ظلم به طبیعت و عدم توجه به خشکیده شدن تالاب، بادست خود امنیت کشور را به خطر انداختیم و اگر این وضع ادامه یابد طولی نمی کشد که تهران و کل ایران در ریزگردهای تالاب فرو می رود.

 

Vater-Mark11
خشکی تالاب تهدیدی برای سلامتی مردم
رضا خلیلی ورزنه با ابراز تأسف از وضعیت کنونی تالاب گاوخونی به تغییر کارکرد های تالاب اشاره نمود و اظهار داشت: در گذشته تالاب به لحاظ وجود رطوبت موجب کنترل حرکت ماسه های روان و ایجاد مرتع و پوشش گیاهی در منطقه می شد که هم اکنون با گسترش روند خشکی پوشش گیاهی بسیار کاهش یافته است و امروز مردم ورزنه و شرق اصفهان با خشکی تالاب و برخی فشارهای اقتصادی محکوم به نابودی یا مهاجرت هستند و بدانید که غبار ناشی از این آوار نه تنها شرق اصفهان بلکه تهران را نیز فرا خواهد گرفت.
عضو انجمن میراث فرهنگی و گردشگری شهر ورزنه خاطرنشان کرد: تالاب گاوخونی به خاطر اینکه در فلات مرکزی ایران قرار دارد و رودخانه زاینده رود به آن منتهی می شود در بحث کویر زدایی، تنظیم آب و هوای منطقه و تقویت آبهای زیر زمینی تا کنون نقش به سزایی داشته و خواهد داشت و روند تخریبی و خشک شدن آن در تخریب زیست محیطی منطقه بدون شک تأثیر زیادی می گذارد که بر هیچ کس پوشیده نیست.

Vater-Mark46565656

Vater-Mark2565665656
خانم ابتکار آب به تالاب نرسید
درحالی که رئیس سازمان محیط زیست در 14 آبان 93 در جمع خبرنگاران از رسیدن آب به تالاب گاوخونی خبر داد و احیای رودخانه و ارزش فوق العاده ی این زمین را برای شرایط زیست محیطی و جاذبه های گردشگری مهم عنوان کرد، عملا آنچه مشاهده شد نرسیدن قطره ای آب به تالاب بود و می توان گفت 30 روز از فردایی که خانم ابتکار در رسیدن آب به تالاب ذکر کرد می گذرد و تالاب در انتظار فردایی است که آب را در آغوش خود جا دهد.

 

Vater-Mark6565656595965965

به گزارش اصفهان شرق، حیات تالاب گاوخونی در گرو زنده شدن زاینده رود و توجه مسئولان به نجات دادن تالاب بین المللی و اختصاص حقابه ی به حق به این گودال عظیم در شرق اصفهان است. دولت باید در کنار رسیدگی ها به دریاچه ارومیه و اختصاص بودجه کافی برای احیای دریاچه، نیم نگاهی به تالاب و نفس های آخر از زنده بودن مهم ترین اثر محیط زیستی بیندازد و لیکن دود ناشی از عدم توجه به چشم ایران می رود تا جایی که در آینده ریزگردهای همسایه ی تالاب که با اشک چشم او رطوبت می گرفت و به زمین می نشست، بر اثر بی توجهی و خشکی راهی شهرها شده و دفن شهرهای بزرگ را درپی دارد.

 

—————————————————

گزارش از زهرا شجاعی

—————————————————

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.