سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - پنجشنبه 20 آذر 1393

روزنامه‌های سراسری حق توزیع مستقل ضمائم را ندارند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه روزنامه‌های سراسری حق توزیع مستقل ضمائم را ندارند، گفت: برای کمک به نشریات استانی، آگهی دولتی با اولویت نشریات شهرستان چاپ می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین انتظامی  در دیدار با خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های گروهی اصفهان و در صحبت‌های خود با بیان اینکه رسانه‌های ملی در حال محدود شدن هستند، اظهار داشت: رسانه‌های بین‌المللی، رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های تخصصی و رسانه‌های محلی در حال رشد هستند. توجه به رسانه‌های محلی یکی از سیاست‌های جدی است، از سوئی توسعه محلی نیز در گرو وجود رسانه‌های فعال است.

وی بیان کرد: اگر هفته‌نامه و روزنامه‌ای کمتر از تعداد مشخصی برگه داشته باشد، یارانه به آن تعلق نمی‌گیرد. در بحث روزنامه‌های سراسری نیز آن‌ها حق توزیع مستقل ضمائم را ندارند؛ برای کمک به نشریات استانی، آگهی دولتی با اولویت نشریات شهرستان چاپ می‌شود و ضمائم روزنامه‌های سراسری نباید بیش از 30 درصد آگهی داشته باشند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه اصرار ما برای کار در راستای استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است، گفت: رویکرد این دولت نسبت به رسانه‌ها دادن اطلاعات پیرامون آنچه برای مردم حق و تکلیف ایجاد می‌کند، است و مبارزه با فساد تنها با شفافیت رخ می‌دهد.

5 روزنامه نمی‌تواند پاسخگوی ظرفیت‌های استان باشد

در ابتدای این نشست رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با تاکید بر نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه اظهار داشت: باید باور داشت که 5 روزنامه با تیراژ 12 هزار، نمی‌تواند پاسخگوی ظرفیت استان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد.

وی با اعتقاد بر اینکه استان اصفهان حق داشتن نشریه‌ای در تراز ملی را دارد، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های تراز اولی یک استان، نشریات و مکتوبات تولیدی است.

مشکلات موجود در زمینه ارائه آگهی به نشریات استان اصفهان

در ادامه این جلسه تعدادی از خبرنگاران به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات حوزه رسانه و مطبوعات پرداختند.

از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بحث چاپ پیام تبریک و تسلیت یا آگهی دادگستری در آگهی‌نامه‌ها و نیازمندی‌های شهرستان‌های استان بود که حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیر کل ارشاد استان اصفهان در این مورد گفت که یک مورد این مورد تخلفات دیده شده در یکی از شهرستان‌ها را تذکر دادم.

قطبی در پاسخ به درخواست چاپ آگهی دادگستری در هفته‌نامه‌ها گفت: توزیع آگهی وظیفه ما بوده اما ثبت و دادگستری خواهان چاپ آگهی‌های خود در زمان مشخص بوده و از ما خواستند که مسئولیت چاپ نشدن آگهی آنها در زمان مشخص با ارشاد باشد که ما نیز پیشنهاد دادن این مسئولیت به خود هفته‌نامه‌ها را داده که اگر این موضوع را قبول کنید، می‌توان چاپ آگهی را به شما سپرد.

خواسته یکی از صاحبان امتیاز رسانه استان، حمایت از نشریات استانی بود و در ادامه سئوال توزیع یارانه قرار است به کجا برسد را مطرح کرد.

یکی دیگر از اصحاب رسانه اصفهان با اعتقاد بر اینکه زمانی که رقابت سالم نبوده و از بخش خصوصی گرفته شود رشدی اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: در بحث نظام صنفی ما ضعیف‌ترین صنف هستیم و باید در چارچوب نظام صنفی معاش ما را بهبود داده و حمایت معنوی از خبرنگاران صورت گیرد که مسئولان خود را برای پاسخ به خبرنگاران مسئول بدانند.

اما مسئول یکی از نشریات تخصصی بین‌المللی رسالت فرهنگی و مطبوعاتی را حلقه گمشده مطبوعات دانست و گفت: اینکه سقف خواسته‌های اهالی مطبوعات چاپ آگهی باشد، بسیار بد بوده و اگر ما به عنوان ام‌القری جهان اسلام در مطبوعات کار می‌کنیم باید درخواست نقشه و چشم‌انداز مطبوعات، برای رسیدن به اهدافمان از خواسته‌های ما در این جلسه باشد.

حمایت از مطبوعات استانی باید جدی‌تر شود

در این نشست همچنین منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات اصفهان با بیان اینکه ما شاهد یک چرخه مکرر در دولت‌ها هستیم، اظهار داشت: در این چند دوره هربار دولتی سرکار آمده و پس از انتخاب وزرا و معاونان، هرکدام از اینها به استان‌های مختلف کشور رفته و مشکلات را می‌شنوند و تا به خود جنبیده و به حل مشکلات بیندیشند، زمان و دوره خدمت آنها تمام می‌شود.

وی یکی از راه‌های جذب مردم توسط مدیران ارشد را برگزاری چنین نشست‌هایی خواند و بیان کرد: خانه مطبوعات اصفهان نخستین تشکل مطبوعاتی پس از انقلاب بوده اما هنوز هیچ حمایتی از ما نشده، البته منظور ما از حمایت صدقه نیست بلکه باید نه در قالب شعار که به صورت واقعی به تشکل‌های مطبوعاتی اطمینان کرده و به آنها اختیار داده شود.

گلناری با اظهار تاسف از اینکه ورودی به مطبوعات دروازه نداشته و هرکسی می‌تواند خبرنگار باشد، تصریح کرد: هنوز مشخص نشده که پروانه خبرنگاری را چه کسی باید صادر کند.

مسائلی مانند نبود بیمه خبرنگاری، نداشتن امنیت و آینده شغلی و استخدام نبودن بیشتر خبرنگاران از جمله دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.