سرویس: اخبار شهرستان » کوهپایه 00:24 - چهارشنبه 19 آذر 1393

مدیرکل اوقاف اصفهان:

60 درصد از موقوفات استان اصفهان درآمدزا نیست/ در شرق اصفهان شرمنده مستاجران کشاورز هستیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت:در شرق اصفهان شرمنده مستاجرانی هستیم که بر روی زمین های کشاورزی فعالیت می کنند، اما به دلیل ناتوانی مالی در مضیقه هستند.

به گزارش اصفهان شرق: حجت الاسلام «رضا صادقی» روز سه شنبه در دیدار با آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با توجه به اینکه 70 درصد این موقوفات مزروعی است، اظهار داشت: علت درآمد زا نبودن این موقوفات، خشکسالی در هفت سال گذشته است.

وی افزود: ما در شرق اصفهان شرمنده مستاجرانی هستیم که بر روی زمین های کشاورزی فعالیت می کنند، اما به دلیل ناتوانی مالی در مضیقه هستند.

وی تورم و نبود ثبات سرمایه گذاری در موقوفات را از دیگر دلایل درآمدزا نبودن موقوفات منفعتی در استان اصفهان بیان کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: بنیاد توسعه موقوفات با پیگیری های رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تقویت شده و این بنیاد آماده واگذاری موقوفات به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری است.

بگفته وی، تفاهم نامه اجرای 16 طرح مهم در سالجاری در استان اصفهان بین اداره کل اوقاف و امورخیریه استان، بنیاد توسعه موقوفات و بخش خصوصی به امضا رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین از بهره برداری چند طرح بزرگ در هفته وقف در این استان خبر داد و گفت: آبگرم «ورتون» مربوط به آب درمانی از جمله این طرحهاست که تاکنون 100 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

وی افتتاح کاورانسرای عباسی در شهرستان کوهپایه را از دیگر طرح ها بیان کرد و افزود: برای اجرای این طرح نیز 90 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

وی همچنین افتتاح مجتمع تجاری «ملاحیدر» در شهرستان خوانسار را از دیگر طرحها برشمرد که با همکاری بخش خصوصی در هفته وقف به بهره برداری می رسد.

13 هزار و 600 موقوفه در استان اصفهان وجود دارد که هفت هزار و 600 موقوفه آن شامل مساجد، حسینیه ها، تکایا، دارالقرآن، زینبیه و ساختمان است و مابقی را موقوفه منفعتی تشکیل می دهد.

** احیای دوهزار هکتار از اراضی موقوفه استان اصفهان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان همچنین در دیدار با امام چمعه آران و بیدگل، از احیای دو هزار هکتار از اراضی موقوفه متعلق به امامزادگان و بقاع متبرکه این استان در سالجاری خبر داد.

حجت الاسلام «رضا صادقی» با اشاره به ابلاغ 53 شناسه فرهنگی از سوی سازمان اوقاف برای اجرا در امامزادگان و بقاع متبرکه تصریح کرد: در قالب این برنامه ها، امسال همزمان با اربعین امام حسین (ع) ویژه برنامه ای با عنوان «لبیک یا رسول الله» در بقاع متبرکه استان اصفهان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه برخی بقاع متبرکه امامزادگان این استان فاقد درآمد و نذورات هستند، گفت: اخیرا پیشنهادی از سوی سازمان اوقاف به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که براساس آن بقاع متبرکه فاقد نذورات از پرداخت هزینه های جاری مثل آب و برق معاف شوند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آران و بیدگل نیز در این نشست گفت: طی پنج سال گذشته تعداد موقوفات این شهرستان از 320 مورد به 983 موقوفه افزایش یافته است.

حجت الاسلام «علیرضا محلوجی» افزود: 70 درصد موقوفات آران و بیدگل شامل اراضی کشاورزی است که نیت آن روضه خوانی امام حسین (ع) و تامین روشنایی بقاع امامزادگان مدفون در این شهرستان است.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 300 سند اجاره موقوفات در این شهرستان تنظیم شده و امیدواریم تا پایان امسال این میزان به 400 سند افزایش یابد.

منبع:

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.