سرویس: غیر تولیدی » نقلی 00:13 - چهارشنبه 19 آذر 1393

حاشیه‌نگاری فارس از نشست معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد

از انگشت اتهام به سوی قطب ارشاد اصفهان تا نصیحت‌های داغ‌تر از آش یکی از حضار

نشستی با موضوع مسائل مربوط به رسانه‌های استان با معاون امور مطبوعاتی برگزار شد که این نشست حاشیه‌های به همراه داشت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از فارس، امشب نشستی با موضوع مسائل مربوط به رسانه‌های استان با معاون معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانداری اصفهان برگزار شد که این نشست از ساعت 15.30 آغاز شد به مدت یک ساعت نیم و تا اذان مغرب ادامه داشت.

 

– تقریباً بیشتر حضار این جلسه را مدیر مسئولان، سرپرست‌ها و نیز سردبیران و البته خبرنگاران مطبوعاتی تشکیل می‌دادند که بیشتر از آن که جلسه رنگ‌ و بوی مطبوعاتی، رسانه‌ای و طرح مسائل و مشکلات کلی مطبوعات را داشته باشد، به درددل و صحبت‌های شخصی برخی از مطبوعاتی‌ها گذشت.

 

– حجت‌الاسلام محمد قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت این بار در مقابل معاونت مطبوعاتی با توجه بیشتری به مطبوعات از آنها یاد می‌کرد و در واقع هدایت کننده جلسه بود.

 

– در ابتدای این مراسم، استاندار اصفهان شرح مختصری از مطبوعات اصفهان بیان کرد و سپس از معاون وزیر خواسته شد که مطالبی را بیان کند که وی گفت، ترجیحاً می‌خواهد شنونده صحبت‌های مطبوعاتی‌ها باشد و سپس یک جمع‌بندی خواهد کرد، سپس  از اهالی مطبوعات درخواست کرد برای نظم جلسه و طرح سئوال دست بگیرند و یک دقیقه صحبت کنند که البته این روند تا آخر جلسه به صورت 15 دقیقه به 15 دقیقه پیش رفت.

 

– یکی از پیشکسوتان عرصه مطبوعات نخستین مطرح کننده سئوال در این جلسه بود که تقریباً حدود یک ربع از وقت جلسه را به صحبت پیرامون فعالیت و سوابق و دفاع از فعالیت‌های حدود 50 سال مطبوعاتی و عدم حمایت و توجه مسئولان گذراند.

 

* آقای استاندار اصفهان فقط پنج مطبوعات محلی ندارد!!!

 

– اعتراض به حمایت یک‌جانبه از پنج نشریه محلی و داخلی استان توسط استاندار اصفهان و چرایی بی‌توجهی و دیده نشدن هفته‌نامه‌های محلی و نشریات حتی در کلام استاندار و نیز اداره فرهنگ و ارشاد طرح موضوعی دیگر از یکی از مطبوعاتی‌های اصفهان بود که به نوعی انگشت اتهام خود را به سوی مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان نشانه رفته بود.

 

– این مطبوعاتی که سرپرستی یکی از هفته‌نامه‌ها اصفهان را دارد در خصوص کانون‌های آگهی، تبلیغاتی و مشکلات مالی هفته‌نامه‌ها و سایر نشریات صحبت کرد که در اصفهان به آن بی‌مهری می‌شود، چنانکه هیچ نشستی اداره‌کل ارشاد اصفهان با هفته نامه‌ها و طرح مسائل آنها برگزار نکرده است.

 

– لزوم توجه به آگهی‌های ثبتی در 16 هفته نامه استان از جمله مواردی بود که توسط یکی از سرپرستان روزنامه محلی شهرستان طرح شد.

 

– دلیل توزیع ناعادلانه یارانه به مطبوعات استانی و رفت و آمد سرپرستان هفته‌نامه‌ها برای گرفتن حق مطبوعه و حمایت موضوع دیگری بود که توسط یکی از خبرنگاران و سرپرست‌ هفته‌نامه پرسیده شد.

 

– ایجاد نظام صنفی و مطبوعاتی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

 

– اعتراض به درج آگهی 70 درصدی برای روزنامه‌های محلی و 30 درصدی برای روزنامه‌های سراسری از جمله مواردی بود که توسط یکی دیگر از خبرنگاران در این جلسه طرح شد.

 

– یکی دیگر از خبرنگاران و سرپرستی‌های مطبوعاتی که از قشر روحانیت بود با وجود تذکراتی که برای ضیق وقت داده می‌شد حدود یک ربع به نصیحت کردن مطبوعاتیان و همکاران توجه به جایگاه پرداخت و گفت: به جای طرح این سئوالات و مسائل و مشکلات به رسالت فرهنگی حرفه خبر بپردازید و بگویید چقدر به وظیفه فرهنگی و مطبوعاتی عمل کردید.

 

– این مطبوعاتی طرح موضوع حمایت مالی از مطبوعات را در شأن این جلسه ندانست و افزود: باید منابع مالی مطبوعات از راهی دیگر تأمین شود و طرح این مسائل در این جلسه نیست.‌

 

* مشکل مطبوعاتیان با تشکل صنفی حل می‌شود!

 

– مدیر خانه مطبوعات اصفهان نیز یکی دیگر از مطبوعاتیان بود که خطاب به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: ما در عرصه مطبوعات دچار چرخه مکرر شده‌ایم و هر دولتی که سرکار می‌آید، وزرا و معاونین را مشخص و معاونان بعد از مدتی سفرهای استانی را آغاز می‌کنند و مسائل و مشکلات را جمع‌آوری و تا به مرحله سرانجام برسانند زمان تمام و یا باید برای ابقاء تلاش کنند و یا عمر دولت تمام و باید پست را تحویل بدهند.

 

وی با صراحت گفت که تا کی قرار است این داستان تکراری خوانده شود، در حالی که تمام این مسائل را می‌توان با تشکیل یک تشکل صنفی پایان داد.

 

منصور گلناری به جمله مقام معظم رهبری در خصوص عملگرایی به جای حرف اشاره کرد و افزود: چرا مطبوعات ما هیچ در و دروازه‌ای ندارند و هرکسی به راحتی می‌تواند وارد این صنف شود و بعد از گذشت دو ماه حتی به مرحله سرپرستی برسد.

 

این مسئول مطبوعاتی، خواستار رفع تبعیضات به معنای واقعی در تهران و سایر شهرستان‌ها شد و بیان کرد: ابزار قانونی باید برای مطبوعاتی‌ها تعریف شود.

 

* عکاسان شهرستان‌ها هیچ حمایتی از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌شوند

 

در پایان صحبت‌های مطبوعاتیان اصفهان با وجود اینکه هنوز تقاضا برای طرح سئوال از سوی خبرنگاران بود یکی از عکاسان پیشکسوت خواستار حمایت از قشر عکاسان شد و گفت: چرا باید عکاسان تهران از سوی رسانه‌ها دوربین داشته باشند در حالی که هیچ یک از عکاسان خبری در شهرستان‌ها با سابقه بیش از 45 و 50 سال نه تنها دوربین که بیمه نیستند و حتی نتوانسته‌اند یک خشت خانه از خود داشته باشند.

 

وی خواستار لزوم توجه به قشر عکاسان پیشکسوت و وضعیت استخدامی آنها شد.

 

پس از پایان وقت سئوال از سوی مطبوعاتیان اصفهان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به مدت زمان 10 دقیقه پاسخ سئوالات یک ساعته خبرنگاران را در قالب کلی داد و سایر موارد را با توجه به نزدیک شدن اذان مغرب به جلسات بعدی و سفرهای بعدی خودش موکول کرد.

 

این مسئول که به واقع جواب درستی به بسیاری از سئوالات و خواسته‌های مطبوعاتیان نداد در جمع چندین خبرنگار خبرگزاری‌های مطرح نیز در پاسخ به سئوالات آنها پاسخی جز لبخند نداد و استاندار اصفهان را مسئول پاسخ این سئوالات دانست و فقط در اصرار خبرنگاران اذان و نماز و هواپیما را بهانه‌ای برای طرفه رفتن از پاسخگویی عنوان کرد.

 

به گزارش فارس، هرچند نشست امروز در نهایت با وجود عالی‌ترین مقام مربوطه مطبوعاتی در وزرات فرهنگ و ارشاد برگزار شد، اما این نشست و انگشت اتهام بسیاری از مطبوعاتیان به سوی مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان این پیام را داشت که اعتراض صریح اهالی مطبوعات اصفهان نشان از بی‌توجهی و بی‌مهری این اداره مطبوعه به وضعیت رسانه‌ها است و باید توجه بیشتری به وضعیت مالی و معیشتی قشر مطبوعاتی اصفهان داشت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.