سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:00 - چهارشنبه 19 آذر 1393

علی مطهری در دانشگاه اصفهان:

خط قرمز ما تخریب، آشوب و قیام مسلحانه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رسالت دانشجو را نقد قدرت و رصد حوادث جامعه دانست و گفت: خط قرمز ما تخریب، آشوب و قیام مسلحانه است و گرنه همه در اظهار نظر آزاد هستند

به گزارش اصفهان شرق؛ علی مطهری در جلسه‌ای که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه اصفهان برگزار شد با اشاره به حادثه‌ای که در سال 31 منجر به شهادت 3 تن از دانشجویان دانشگاه تهران شد، اظهار داشت: دانشجو و دانشگاه یکی از دیدبان‌های جامعه بوده که به موقع آژیر خطر را می‌کشد.

وی با بیان اینکه همان‌طور که قبل از انقلاب جنبش دانشجویی وجود داشته، بعد از انقلاب نیز وجود جنبش‌های دانشجویی لازم است، تصریح کرد: قدرت همواره به نقد نیاز داشته و اگر قدرت در خلوت باقی بماند، به تعبیر شهید مطهری فسادآور بوده و حکومت همواره نیازمند نقد است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رسالت دانشجو را نقد قدرت و رصد حوادث جامعه دانست و خاطرنشان کرد: نقد آدابی چون تسلط بر موضوع، خیرخواهی و اصلاح‌طلبی داشته و ناقد خود باید از موضوعی که انتقاد می‌کند بری است. نباید به اسم انتقاد به تخریب دست زد بنابراین جنبش‌های دانشجویی باید شرایط نقد را ایجاد کرده و بدانند که در چه شرایطی نقد انجام دهند.

مطهری بیان کرد: دانشجو می‌تواند نقش مصلح اجتماعی‌ را ایفا کند اما شرط مصلح بودن، صالح بودن است، دانشجو باید از آرمان انقلاب اسلامی حمایت کرده که آرمان کلی انقلاب استقرار اسلام و اجرای احکام اسلامی است و در جزئیات نیز باید عدالت اجتماعی، استقلال اعم از سیاسی و فرهنگی و مسئله آزادی باید پاسداری و رصد شود.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی جامعه بدون تبعیض بوده نه جامعه بدون تفاوت، اظهار داشت: اسلام رسیدن به منافع بر اساس توان و استعداد را به رسمیت شناخته و به صورت کلی وجود هر استعدادی در انسان حقی را برای او ایجاد می‌کند و اگر استعداد فکر در وجود انسان قرار داده شده، بنابراین انسان حق تفکر دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد بر اینکه هر عقیده‌ای ناشی از تفکر نیست، گفت: اعلامیه حقوق بشر بر این باور بوده که عقیده انسان‌ها آزاد و بین تفکر و عقیده تفاوتی وجود ندارد که این اشتباه انسان غربی و جامعه بشری است چراکه برخی عقاید مانند زنجیری دست و پای انسان را بسته و انبیا نیز برای مبارزه با عقاید نشأت نگرفته از تفکر مبارزه می‌کردند و پیامبر اکرم(ص) نیز پس از فتح مکه بت‌ها را شکسته و نگفتند که عقاید محترم است.

وی با بیان اینکه غرب هر عقیده‌ای را محترم دانسته که ما این حرف را قبول نداریم، تصریح کرد: فکر و تفکر باید آزاد باشد و البته در دین اجباری وجود ندارد چراکه خداوند در قرآن نیز فرموده که لااکراه فی‌الدین بنابراین نمی‌توان برخی امور اجبار بردار نیست.

مطهری در پاسخ به این سئوال که خط قرمز نقد را چه می‌داند، اظهار داشت: اساسا خط قرمزی در این باره قائل نیستم و در حوزه مسائل فکری هر کسی آزاد بوده که تحقیق و مباحثه کند و در مسائل سیاسی نیز خط قرمز نداریم و رهبری نیز در دیدار با دانشجویان فرمودند که می‌توانید از ولی‌فقیه انتقاد کنید.

وی پیرامون ممنوع‌التصویری سید محمد خاتمی بیان کرد: با توجه به اینکه من نماینده قوه مقننه در مطبوعات بودم، از واقعیت قضیه خبر دارم. شورای عالی امنیت ملی تصویر کروبی و موسوی را ممنوع کرده و ممنوعیتی پیرامون پخش تصویر خاتمی وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی پیرامون شایعه وجود شنود در دفتر کار او، خاطرنشان کرد: اعلام شده که معاون سابق وزارت اطلاعات و مدیرکل زیر مجموعه آنها، این شنود را در دفترم گذاشته بودند که من این موضوع را اعلام کردم. آنها نیز آن را رد نکردند و دلیل کار گذاشتن شنود در دفتر من، رفت و آمدهای زیاد و مختلف از خانواده زندانیان سیاسی، دراویش، تیپ‌های حزب‌اللهی و یا لثاراتی‌ها به دفتر کارم بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تا به حال با تهدید امنیتی مواجه شده یا خیر گفت: خیر تا به حال با چنین موضوعی مواجه نشدم.

رفع حصر سران فتنه به شورای عالی امنیت ملی مربوط می‌شود

مطهری پیرامون رفع حصر سران فتنه ادعاکرد: رفع حصر به شورای عالی امنیت ملی مربوط می‌شود و اینکه در شرایط اضطراری و در زمانی که کشور در معرض آشوب قرار گرفته، این تصمیم را می‌گیرند که تصمیمی موقتی بوده و زمانی که کشور به شرایط عادی بر می‌گردد، حصر در اختیار شورای عالی امنیت نبوده و باید در دادگاه صالحه‌ای در محاکم قضایی تفهیم اتهام شود و حصر خلاف حکم قضایی، خلاف اصول قانون اساسی است.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی  و قوه قضائیه باید دست به دست هم داده تا برای بقیه عوامل فتنه دادگاه تشکیل شود و ما باید به دنبال راه‌حل برای این موضوع باشیم. با سرو صدا و احساسات، مسائل رفع نمی‌شود بلکه با گفت‌وگو، مسائل قابل حل بوده و باید همه دانشگاهیان برای رفع این مشکل تلاش کنند.

مواضع من در مسائل فرهنگی به اصولگرایان و در مسائل اجتماعی به اصلاح‌طلبان نزدیک است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون این موضوع که مواضع وی به کدام طیف از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نزدیک تر است، گفت: مواضع من در مسائل فرهنگی به اصول‌گرایان و در مسائل اجتماعی به اصلاح‌طلبان نزدیک است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مواضع وی از دانشگاه مشهد تا دانشگاه اصفهان تغییر کرده و آیا در این رابطه تهدید شده، اظهار داشت: من در این باره تهدید نشدم بلکه در دانشگاه مشهد اعلام کردم اگر کسی نظری مخالف ولی‌فقیه داشته باشد، باید مطرح کرده و خط قرمز ما تخریب، آشوب و قیام مسلحانه است و گرنه همه در اظهار نظر آزاد هستند. من این حرف‌ها را در دانشگاه فردوسی هم گفتم اما به نحو دیگری منعکس شد که نتیجه‌گیری در این زمینه به‌عهده شنونده است.

مطهری در پاسخ به اینکه نظراتش با تعریف دشمن همراه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر کسی کاری کند که تنها اثر آن تعریف دشمن باشد، آن کار اشتباه است اما اگر کار و اقدام فرد سبب اصلاح امور شده و در کنار آن بیگانگان و دشمن از او دفاع کنند، مانعی ندارد، کما اینکه رادیوهای خارجی در زمان صدور فرمان 8 ماده‌ای از رهبری نیز تعریف کردند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون محاکمه سران فتنه بیان کرد: مرجع رسمی که شورای عالی امنیت ملی باشد، هنوز حکم جدیدی غیر از حکم اولیه صادر نکرده و قوه قضائیه نیز هنوز اقدامی نکرده و باید محاکمه تمام افراد دخیل در فتنه زودتر انجام شود. اگر در ماه‌های اول این کار انجام شده بود موضوع کش‌دار نمی‌شد و در آن شرایط، خانواده موسوی پیغامی داشتند که نشان می‌دهد آزادی آنها مصادف با آشوب نظام نیست.

علی مطهری در ادامه ادعاهای تکراری خود با انتقاد از وضعیت حصر سران فتنه افزود: حصر، سنت غلطی بوده که در جمهوری اسلامی باب شده و در زمان حصر منتظری، وی با اقوام و خویشان خود دیدار می‌کرد و پس از رفع حصر نیز یک هفته مردم به دیدار وی رفتند و اتفاقی نیفتاد؛ اما حصر موسوی و کروبی شدید است و در حال حاضر کروبی تنها قادر به ملاقات همسر خود بوده و موسوی اجازه دیدار با 3 دختر خود را دارد.

وی با بیان اینکه رأی من در سال 88 به آقای رضائی بود، گفت: من از 15 خرداد سال 42 و زمانی که 6 ساله بودم، در متن انقلاب حضور داشتم اما به نظر من اگر این‌ها در حصر بمیرند، غده چرکینی برای نظام می‌شود و شما نیز نباید نگران رابطه من با رهبری باشید چراکه ما از قدیم با هم ارتباط داشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی پیرامون رابطه حادثه عاشورا با مذاکره، اظهار داشت: در عاشورا هم مذاکره و هم شعار هیهات من‌الذله وجود داشته است که اینها با هم قابل جمع بوده و بندبند توافق ژنو با تائید و نظر رهبری امضا شده است.

مطهری با ادعای اینکه فتنه 88 را همه با هم آفریده و باید همگی برای جمع‌شدن آن تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: فصل سوم قانون اساسی توجه زیادی به حقوق مردم داشته اما نحوه اجرای قانون اساسی مهم بوده و اینکه گفتید از متن قانون اساسی افرادی مانند احمدی‌نژاد و خاتمی بیرون می‌آیند، حرف اشتباهی است زیرا مشکل، قانون اساسی نیست بلکه اشکال در اجرای آن است.

وی خاطرنشان کرد: ما  باید خود و هواهای نفسانی خود را اصلاح کنیم و اگر جاهایی از قانون نیاز به اصلاح داشته باشد، این کار را انجام دهیم.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.