سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - چهارشنبه 19 آذر 1393

نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با موضوع سواد رسانه‌ای

وجود 30 شبکه اجتماعی در حوزه موبایلی/ هدایت شبکه اجتماعی وایبر توسط اسرائیل

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در حال حاضر 30 شبکه اجتماعی در حوزه موبایلی در گوشی‌های با امکانات بالا قابل نصب است که بیشتر آنها با هدف شنود اطلاعات کاربران ساخته شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیدمصطفی مرتضوی در نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با موضوع سواد رسانه‌ای با اشاره به اینکه فضای مجازی روز به روز به عرصه قدرت اجتماعی در بین کاربران اضافه می‌شود، اظهار کرد: شاخصه‌های فضای مجازی تعاملی بودن اینترنت در فضای مجازی است که مرکزی ندارد و کاربران در هر جایی امکان اثرگذاری دارند.

وی غیر متمرکز بودن،جهانی و فرامرزی بودن، دسترسی آسان به آخرین اطلاعات، جذابیت و تنوع، آزادی بی‌قید و  شرط، فرامتن و هایپر متن بودن را از دیگر شاخصه‌های فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه کاربری با اینترنت امکان دسترسی به تمامی آموزش‌های به روز دنیا را دارد و اشاعه دهنده است، افزود: پیش‌بینی آینده اینترنت سال 2020 برای تعداد کاربران پنج میلیارد نفر است.

* 68 درصد بازار موبایل ایران را موبایل‌های اندرویدی گرفته است

وی با بیان اینکه 90 درصد از کاربران اینترنت از پهنای باند اینترنت استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در 68 درصد از بازار موبایل ایران گوشی‌های اندوریدی مبادله می‌شود و این در حالی است که پیشرفت بسیار سریعی در این زمینه وجود دارد و ناچارا باید سیاست‌گذاری در این خصوص صورت گیرد.

مرتضوی به استفاده 47 میلیون نفر کاربر اینترنتی در کشور اشاره و بیان کرد: از 47 میلیون کاربر اینترنتی 36 میلیون کاربر جوان بین 21 تا 30 سال هستند.

وی با بیان اینکه جامعه ایران جزو جامعه شهروند دیجیتال محسوب می‌شوند، ادامه داد: در حال حاضر رتبه استفاده از اینترنت و فضای مجازی ایران در دنیا 13 و در خاورمیانه رتبه نخست را دارد.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان به اثرگذاری و اثرپذیری کاربر در حوزه‌های مختلف اشاره و افزود: مجرمان این فضا بسیار متفاوت افراد باهوش، جوان، زیرک و با معلومات بسیار بالای مخفی و گمنام هستند.

* نیمی از جرائم فضای اینترنتی اقتصادی است

وی با تاکید به اینکه این فضای مجازی جغرافیای جرم جدیدی را باز کرده است، تصریح کرد: 50 درصد جرائم فضای مجازی و اینترنتی در دنیا جرائم اقتصادی و مسائل اخلاقی است.

مرتضوی همچنین شایع‌ترین جرائم را جرائم اقتصادی و مالی برشمرد و گفت: طی 6 ماهه گذشته، 69 درصد از جرائم اینترنتی در کشور اقتصادی، 18 درصد جرائم اخلاقی، 11 درصد جرائم اجتماعی و دو درصد سیاسی است.

* وجود 30 شبکه اجتماعی در حوزه موبایل

وی با تاکید بر اینکه شگردهای ابزار مجرمانه شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند و ما نیاز به سواد رسانه‌ای داریم، افزود: در ایران نخستین بار فضای مجازی با ورود فیسبوک آغاز شد و در آذرماه سال گذشته پس از بسته شدن وی‌چت، 30 شبکه اجتماعی در حوزه موبایلی وارد شد.

مرتضوی با اشاره به اینکه 66 درصد از آمار جرائم سایبری این نوع شبکه‌های اجتماعی اخلاقی و اجتماعی است، تصریح کرد: هر کدام از این شبکه‌ها و نرم‌افزارها رسالت خاصی دارند و توسط کشورهای ژاپن، چین، کره، آمریکا و اسرائیل ساخته شده‌اند.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه نکات مثبت این شبکه‌های اجتماعی حوزه موبایلی را نمی‌توان نادیده گرفت، گفت: این شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌های قدرتمندی تبدیل شده‌اند که بر سایر رسانه‌های دیگر حتی ماهواره غلبه پیدا کرده‌اند و مردم را هدایت می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه تا چند سال آینده دیگر روزنامه‌ای نخواهیم داشت و همه از این فضا استفاده خواهند کرد، یادآور شد: یکی از خصوصیات این شبکه‌های موبایلی هزینه بسیار کم و محدودیت هزینه، عدم محدودیت از لحاظ نوشتاری، ارسال عکس و فیلم و انتقال متن و تصویر، تشکیل گروه‌های همسو و بازاریابی است.

* ایران رتبه پنجم استفاده از وی‌چت در بین کاربران جهان را دارا بود

وی به رتبه پنجم استفاده از وی‌چت در ایران اشاره و تصریح کرد: یکی از معایب چت‌های اینترنتی نامناسب بودن، اختلالات روانی، عدم رعایت اصول اخلاقی، فسادهای اخلاق فکر، حضور گسترده افراد سودجو و فرصت‌طلب است.

مرتضوی وی‌چت را ساخته و پرداخته چینی‌ها دانست و تاکید کرد: یکی از شبکه‌های ساخته مردم شرق آسیا وی‌چت است که جزو قدرتمندترین شبکه‌ها در تخلیه اطلاعات و عکس است که در سرور مرکزی ذخیره می‌شود تا به مقاصد اقتصادی، بازاریابی، افکارسنجی، سیاسی و امنیتی خود برسد.

وی در خصوص فضای شبکه وایبر اضافه کرد: شبکه موبایلی وایبر شبکه محبوبی است که از سوی شبکه‌ اسرائیلی هدایت و دفتر مرکزی آن در قبرس است و سازنده این شبکه کشور اسرائیل و مدیر شبکه آن نیروی امنیتی ارتش اسرائیل است که کار شنود را انجام می‌دهد و فضا و محیط بسیار عالی برای دریافت صوت فراهم کرده است.

انتهای پیام

منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.