اصفهان شرق

سطح آبخوان‌های حوزه زاینده‌رود به شدت کاهش یافته است

کدخبر: 44977
1393/09/19 در ساعت 16:00

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری در پنجاه و سومین جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: نشت دشت اصفهان و همچنین در غرب اصفهان نشان از کاهش شدید این آبخوان‌ها داشته که تحویل کامل آب به حقابه‌داران می‌تواند تاثیر در ترمیم و تغذیه  آنها داشته باشد.

وی اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف حوزه زاینده‌رود را امری لازم و ضروری دانست و افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با همکاری کارشناسان و تشکل‌‌های زیست محیطی در‌ حال بررسی تغییر نوع چمن با چمن‌های کم‌مصرف است.

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: صرفه‌جویی آب باید در تمام حوزه زاینده‌رود از سراب تا پایاب رعایت شده و بالادست و پائین‌دست رودخانه خود را موظف به رعایت صرفه‌جویی کنند.

وی با اشاره به فرافکنی برخی نمایندگان مجلس یک استان علیه رودخانه زاینده‌رود تصریح کرد: در حالی که آب پشت سد‌های کارون و دز به چندین میلیارد متر مکعب می‌رسد، ارتباط کمبود آب آشامیدنی در خوزستان به اصفهان جای تعجب دارد.

مدیریت یکپارچه زاینده‌رود باید اعمال شود

خسرو کسائیان، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تاکید بر یکپارچه بودن مدیریت رودخانه زاینده‌رود کرد و گفت: مدیریت یکپارچه می‌تواند مصارف و منابع آب را تعیین کرده و اجازه برداشت‌های غیرقانونی ندهد.

اطلاعات درباره زاینده‎رود باید شفاف‌سازی شود

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار شفاف‌سازی اطلاعات در‌باره رودخانه زاینده‌رود شد و اظهار داشت: متاسفانه مسائل مربوط به این رودخانه سوتفاهم‌هایی در نزد افکار عمومی ایجاد کرده که با شفاف‌سازی اطلاعات می‌توان آنان را برطرف کرد.

لطف‌الله ضیایی دفاع از حقوق قانونی حق آبه‌داران را امری بدیهی دانست و افزود: حقوق حق آبه‌داران و محیط زیست در طول سال‌‌های گذشته مورد توجه نبوده است.

وی بیان کرد: دولت متعهد به حفظ تالاب گاوخونی بوده، زیرا حفاظت و دفاع از محیط زیست وظیفه اصلی دولت و سپس مردم است.

انتهای پیام

منبع:تسنیم