اصفهان شرق

طی ۲ سال گذشته تنها ۱۰ درصد از اعتبارات پژوهشی استان تخصیص یافته است

کدخبر: 44974
1393/09/19 در ساعت 15:00

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان اصفهان با اشاره به نقش مهم علم و فناوری در پیشرفت جامعه، اظهار داشت: تولید و توسعه در کنار دستیابی به فناوری برای ارتقای جایگاه کشور یکی از مهم‌ترین نیاز‌های فعلی است.

وی افزود: کسب ثروت و ارتقای جایگاه کشور بستگی به پژوهش و فناوری نخبگان در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مراکز فناوری دارد.

استاندار اصفهان هفته پژوهش را فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز در امر پژوهش دانست و افزود: گرامیداشت این هفته باعث میشود  تا صاحبان فناوری و پژوهشگران بتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده و کشور را به پیشرفت برسانند.

وی ترویج فرهنگ فناوری و پژوهش، تشویق فناوران به تولید علم و فناوری برای عزت و سربلندی کشور، تبیین وضعیت موجود فناوری و اخذ بازخورد‌ها برای هماهنگی بیشتر، شناسایی و عرضه یافته‌‌‌های پژوهشی و بسترسازی برای تجاری سازی پژوهش را از اهداف گرامی داشت هفته پژوهش عنوان کرد و افزود: در این راستا سعی بر آن شده است تا شرایط اجتماعی برای توسعه فناوری در سطح استان فراهم گردد.

جشنواره “کوهرنگ” به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان راه اندازی شد

زرگرپور راه اندازی جشنواره نوآوری “کوهرنگ”  در کنار همایش “پژوهش و فناوری” را به گونه ای زمینه سازی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و بیان داشت: جشنواره کوهرنگ برای رونق بخشیدن به ابتکار و فناوری و کشف استعداد‌ها برگزار شده و می‌‌تواند به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه تحول در دانش بیش از هر چیز می‌تواند به جایگزینی اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری به جای اقتصاد مبتنی بر صنعت و نفت کمک کند، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری پیش رفته و شرایط کشور را از این لحاظ بهتر کنیم؛ ما نباید فرض کنیم که اقتصاد دانش‌بنیان یک شعار بوده و باید با استفاده از آن ثروت‌آفرینی کنیم.

کشور تا قبل از انقلاب دچار خام فروشی بود

استاندار اصفهان اضافه کرد: متأسفانه کشور در قبل از انقلاب دچار خام فروشی بوده و از همین رو ما باید از این تله فرار کرده و به سوی تولید و توزیع دانش در راستای نوآوری و ابداع تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است، خاطرنشان داشت: با وجود اینکه ما با ۵ دانشگاه ملی، ۱۷۰ مرکز علمی و پژوهشی و ۳۲۰ هزار دانشجو به عنوان دومین استان دانشگاهی کشور به حساب می‌آییم و از قدیم‌الایام به داشتن نیرو‌های خلاق معروف بودیم اما از لحاظ پژوهشی ضعیف هستیم.

زرگرپور با تاکید بر اینکه جایگاه پژوهش استان در شان اصفهان نبوده است، افزود:  باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر بین یک تا سه درصد اعتبارات ارگانها به امر پژوهش تخصیص می یابد.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته تنها ۱۰ درصد از اعتبارات پژوهشی استان اصفهان تخصیص یافته است، ادامه داد: این در حالی که در این استان باید منابع بیشتری برای پژوهش خرج شود.

استاندارد اصفهان با اشاره به ظرفیت بالای استان اصفهان برای انجام طرحهای پژوهشی نیز گفت: در این راستا افزایش اعتبارات پژوهشی استان ضروری است و نباید پژوهش ها را به قفسه های کتاب فرستاد.

منبع:مهر