سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - سه شنبه 18 آذر 1393

زرگرپور:

مالیات اصفهان بودجه‌های عمرانی ۱۱ استان را تامین می کند

استاندار اصفهان گفت: باید ۴هزار ميليارد تومان ماليات از اصفهان به خزانه دولت واريز شود اما فقط ۵۰۰ ميليارد تومان آن به ما برمی گردد و مابقی اين رقم منابع عمرانی ۱۱ استان كشور را تامین می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در نشست مشترك شهرداران كلانشهرها و روساي شوراهاي اسلامی شهر كشور در هتل کوثر اصفهان اظهار داشت: اصفهان در طول تاریخ چهار بار پايتخت ايران بوده است و این امر نشان دهنده ظرفيت ها و امكانات وسيعي این استان است.

وی افزود: پس از جدا شدن استان البرز از استان تهران، اصفهان صنعتي ترين استان کشور با بيش از ۸ هزار واحد صنعتي است به طوريكه ۷۰ درصد فولاد كشور، ۵۰ درصد سنگ و مصالح ساختماني و ۳۲ درصد فرآورده هاي نفتي كشور در اصفهان توليد مي شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در زمينه كشاورزي استان اصفهان ۴۵۰ هزار هكتار زمين مرغوب زير كشت دارد كه به خاطر خشكسالي هاي اخير ۱۰۰ هزار هكتار آن از زير كشت خارج شده است، بیان داشت:  در زمينه توليد شير و مرغ اصفهان رتبه اول و در ساير موارد رتبه هاي سوم تا پنجم را دارد.

وي با اشاره به اینکه خدماتي كه استان اصفهان ارائه مي دهد ملي است به طوريكه ۳۰ درصد خدمات بيمارستان ها به استان هاي ديگر ارائه مي شود، بیان داشت: اصفهان در حوزه گردشگري و صنايع دستي رتبه اول با ۲۰ هزار جاذبه ميراثي و طبيعي مهم را دارا است.

زرگرپور  با بیان اینکه۴۰ درصد حجم بار كشور و ۲۰ درصد مسافر كشور از شريان هاي حياتي اين استان تردد مي كنند، تاکید کرد: اصفهان از نظر دانشگاهي با ۵ واحد دانشگاهي ملي، ۱۷۰ واحد استاني و ۳۲۰ هزار دانشجو رتبه دوم را در كشور دارد.

وي اضافه کرد: در كنار اين پتانسيل ها و ظرفيت ها اصفهان مشكلات و چالش هایی نيز در سطح ملي دارد كه اصلي ترين آن نداشتن سند آمايش سرزمين استان است كه این امر مجموعه اي از معضلات را براي استان اصفهان فراهم کرده است.

استقرار نامناسب صنایع در آلودگی اصفهان نقش بسزایی داشته است

استاندار اصفهان با اشاره به آلودگی بالای هوای اصفهان در بخش های آب، هوا و خاك ابراز داشت: استقرار و جای گیری نامناسب صنایع در اصفهان یکی از دلایل اصلی این آلودگی است و بدین شکل ضررهای صنعت بر منافع آن برای استان پیشی گرفته است.

وی با اشاره به مشکلات کمبود آب استان نیز گفت: گرچه در استان اصفهان سالانه ۱۲۰ ميليمتر بارش داريم ولي خشكسالي هاي طولاني كه امسال هفتمين سال آن را سپری می کنیم  و بارگذاري هاي بيش از حد صنعت و كشاورزي باعث شده با كمبود منابع آبي مواجه شويم.

زرگرپور تاکید کرد: رودخانه زاينده رود به عنوان اصلي ترين، مهمترين و تاريخي ترين رودخانه فلات مركزي به يك رودخانه فصلي تبديل شده است كه این امر در مشکلات آبی اصفهان تاثیر به سزایی داشته است.

وي با بیان اینکه ميزان نرخ تورم و بيكاري در استان اصفهان يك و نيم درصد از متوسط كشور بيشتر است، گفت: دلیل این امر آن است که اصفهان استاني مهاجرپذير است و نيمي از نرخ رشد مهاجرين از استان هاي همجوار همچون چهارمحال و بختياري، كهگيلويه وبريراحمد، لرستان و خوزستان است.

بسیاری از نقاط استان اصفهان از نقاط محروم کشور فقیرترند

این مقام مسئول با انتقاد از نصب برچسب برخورداری بر پیشانی استان اصفهان گفت: بسیاری از نقاط این استان از  نقاط محروم کشور فقیرتر است به طور مثال خوروبيابانك در استان اصفهان فاقد بيمارستان است  و با نايين نیز ۲۴۰ كيلومتر فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان با دارا بودن ۱۰۶ شهر، بيشترين تعداد شهر را در ميان استان هاي كشور داراست، ابراز داشت: ۷۵ درصد جمعيت كشور جمعيت شهري است كه اين عدد در اصفهان ۸۵ درصد است.

زرگرپور اضافه کرد:  امسال قرار است ۴ هزار ميليارد تومان ماليات از استان اصفهان به خزانه دولت واريز شود كه ما در اين رابطه دومين استان كشور هستيم ولي تنها ۵۰۰ ميليارد تومان آن به ما برمي گردد كه در اين زمينه سي امين استان كشور هستيم و مابقي اين رقم منابع عمراني ۱۱ استان كشور را تامين مي كند.

استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به لزوم شکل یری مدیرین یکپارچه در تمام مسایل کشور اظهار داشت: به نفع كشور است كه مديريت يكپارچه شهري داشته باشيم و مردم در مورد مسائل خود تصميم بگيرند  که اين امر بسياري از مشكلات و ناهماهنگي هاي مديريت شهري را حل مي كند در حالیکه در حال حاضر عكس اين موضوع اتفاق افتاده است.

تحقیق و تفحص و استیضاح حق شوراهاست

وي با اشاره به اینکه اختلاف نظر مديريت شهري و شواراها نبايد مانعي براي افزايش اختيارات شوراها شود، گفت: اختلاف نظر بين شوراها و شهرداري ها وجود دارد و قانون شهري  مشخص است ولي گاهي از مسير خارج مي شود.

زرگرپور با بیان اینکه سوال، تحقيق و تفحص و استيضاح حق شوراهاست، تصريح كرد:  شوراها مي توانند اين مراحل را انجام دهند ولي برخی افراد اصول را زير پا گذاشته و باعث نگراني مردم مي شوند.
وي با تقدیر از خدمات شهردار اصفهان اضافه کرد: با هماهنگي و هم افزايي كه در اصفهان داريم جزو استان هاي نمونه كشور قرار داریم كه در آن مديريت شهري، مديريت حاكميتي و مردم با یکدیگر هماهنگ هستند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.