سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - دوشنبه 17 آذر 1393

متروی اصفهان به کجا می رود/

کاخ جهان نما در گیر و دار ماندن یا رفتن/ متولیان شفاف سازی کنند

خبرها درباره کشف سازه‌هایی از کاخ جهان‌نما از سوی برخی کارشناسان در محل احداث متروی اصفهان موضوعی است که ابهام های زیادی برای مردم اصفهان ایجاد کرده است و نیازمند شفاف‌سازی از سوی متولیان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ کاخ جهان نما و بخشی از تاریخ اصفهان در حالی در گیر و دار پنهان کاری و تنوع سخنان واقع شده است که این موضوع بسیاری از دوست داران میراث فرهنگی را نگران کرده که مبادا این بار نیز همانند دوره های گذشته پس از آنکه کار از کار گذشت بفهمیم قسمتی از تاریخ اصفهان تخریب شده و دیگر فرصتی برای جبران باقی نمانده است.

 در این خصوص یکی از باستان شناسان اصفهان و نويسنده كتاب اصفهان پيش از اسلام گفت: با توجه به مشاهدات عيني آنچه اينك در دروازه دولت به آن برخورده اند، بي شك بخشي از باروي زمان سلجوقي شهر اصفهان و يا قديمي تر آن و بقاياي كاخ جهان نما است با كاوش و گاه نگاري، تاريخ دقيق تري را براي آثار مدفون در اين نقطه مي توان متصور شد.

علیرضا جعفری زند  افزود: متاسفانه مترو اصفهان از تاريخي ترين مكان شهر عبور داده شده است و با وجود اينكه طي سالهاي گذشته استانداري و سازمان ميراث فرهنگي از احداث ايستگاه در اين خيابان تاريخي جلوگيري كرده بود، اما اينك شاهد احداث ايستگاه در اين مكان تاريخي مي باشيم.

مسئول هيات كاوش تپه تاريخي اشرف اصفهان با اشاره به غناي تاريخي و فرهنگي اين شهر گفت: اصفهان جزو تاريخي ترين شهرهاي دنياست كه هر كجاي آن را كه بكنيم به آثاري تاريخي بر مي خوريم اما خيابان چهارباغ عباسي و دروازه دولت جزء تاريخي ترين مكانهاي اين شهر است و تعجيل مسئولان براي احداث ايستگاه در اين مكان تاسف آور مي باشد.

جعفري زند درباره صحبتهاي منتسب به او در باره آبراهه هاي صفوي گفت: متاسفانه روز گذشته در برخي رسانه هاي استاني از قول بنده آورده شده كه گفته ام اين سازه ها آبراهه هاي صفوي است این در حالی است که من با هیچ یک از رسانه هاي استان اصفهان مصاحبه اي نداشته ام و صحبتهايي كه ديروز به بنده نسبت داده اند تحريف شده مصاحبه من با رسانه هاي سراسري مي باشد.

اين باستان شناس در آخر اضافه كرد: لازم است شهرداري اصفهان و اداره كل ميراث فرهنگي با تعاملي سازنده در حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي اين شهر تلاش بيشتري كنند و با كاوشهاي اصولي در مكان ياد شده از تخريب بيشتر ميراث تكرار ناشدني اصفهان جلوگيري كنند.

با وجودی که برخی از رسانه های استانی تلاش دارند با جعل گفتگو با یکی از چهره های شاخص در استان وضعیت کاخ جهان نما و متروی اصفهان را آنگونه که خود می خواهند جلوه دهند اما موضوع را از میراث فرهنگی استان نیز جویا شدیم که مدیر امور بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: برخلاف اخبار برخی رسانه ها هیچ گونه آثاری از سازه های ساختمان تاریخی جهان نما در زیر ایستگاه مترو وجود ندارد.

شهرام امیری با اشاره به  تعطیل شدن پروژه ساخت ایستگاه متروی اصفهان در دروازه دولت اظهار داشت: در زمان های قدیم در منطقه دروازه دولت اصفهان و در زیر بلوارهای میانی منطقه چهارباغ  کانال و آبراهه های تاریخی از دوران صفوی وجود داشته  است.

وی با بیان اینکه  در آن زمان در دو طرف چهارباغ باغ های زیادی وجود داشته است که اکنون تنها دوباغ بلبل و درویش باقی مانده است که به پارک شهید رجایی معروف است، افزود: در واقع  در دوران صفویه برای انتقال آب به مرکز شهر اصفهان کانال آب بزرگی از سی و سه پل تا دروازه دولت کشیده شده است که نهرهای فرعی فراوانی نیز داشته که آب را به این باغ ها می رسانده است.

مدیر امور بین‌الملل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه حدود 50 سال پیش به منظور محاظفت از این کانال و  نهرهای فرعی این کانال ها با خاک پوشانده شده است، ابراز داشت: آنچه برخی رسانه ها بر سر آن کشمکش راه انداخته اند بخش انتهایی همین آبراهه های صفوی به طول حدود 10 متر است که در زمان ساخت  ایستگاه مترو در منطقه دروازه دولت مشخص شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که بخش های باقیمانده از این آبراهه ها حفظ شود و به همین دلیل ساخت ایستگاه مترو به مدت کوتاهی متوقف شده است.

امیری با اشاره به اینکه هیچ گونه سازه متعلق به کاخ جهان نمای قدیمی که در زمان های بسیار دور تخریب شده است در این منطقه وجود ندارد، گفت: کارشناسان میراث فرهنگی از این منطقه بازدید کرده اند و قرار است به زودی و البته با نظارت این اداره کار  ساخت این ایستگاه از سر گرفته شود.

اما به راستی موضوع متروی اصفهان چیست و یکی از نکات جالب هم این است که درست در مجاور مکانی که گفته می شود اینجا بخشی از کاخ جهان نما است و اکنون به آن رسیده ایم  شهرداری اصفهان برجی ساخت با نام برج جهان نما همان برجی که سالها سایه آن خطر حذف میدان نقش جهان از فهرست آثار تاریخی را به همراه داشت و در واقع سایه این برج جهان نما همانند سایه مرگی است بر آثار تاریخی اصفهان چرا که کوتاه نیامدن شهرداری برای کوتاه کردن برج جهان نما در طول سالها خود نمونه ای از این ادعاست.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.