سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 10:56 - یکشنبه 16 آذر 1393

در گفتگو با دانشجوی نخبه ورزنه ای:

دانشجویان شرق اصفهان پیام مظلومیت منطقه را به گوش صاحبان نفوذ برسانند/ ارجحیت حقیقت، صلابت جنبش دانشجویی را به دنبال دارد

ابوالفضل معصومی دانشجوی دکتری علوم سیاسی گفت: دانشجویان شرق اصفهان بایستی با تمام وجود تحصیلات خود را در بالاترین سطوح دنبال کنند و پیام مظلومیت این منطقه را به گوش صاحبان نفوذ و قدرت برسانند.

به گزارش اصفهان شرق: مصاحبه ی امروز ما به مناسبت روز دانشجو با ستاره ای درخشان از نگین کویر شرق اصفهان( ورزنه) می باشد تا پاسخ سوالات خود را از کلام ابوالفضل معصومی دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با ارادت بسیار به ورزنه و جوانان این مرز و بوم به زیبایی در قلم خلاصه کنیم.
کلام برگرفته از دانش این جوان شرق اصفهانی و کوشش وی در عرصه های علمی ما را بر آن داشت تا امسال وی را به عنوان کارشناس دانشجوی گفتگوی خود برگزینیم.

ابالفضل معصومی

اصفهان شرق- رزومه ای از خود برای ما شرح دهید؟( نام ونام خانوادگی، سطح تحصلات، محل تولد، نوع خانواده از لحاظ سطح دینی و علمی، سن، —)
ابوالفضل معصوی هستم، دانشجوی دوره دکتری دانشگاه اصفهان. من در سال 1369 در خانواده ای مذهبی در شهر ورزنه متولد شدم. دوران دانش آموزی خود را در شهر ورزنه گذراندم و در همان دوران در کنار دیگر دوستان و هکلاسی هایم در فعالیت های دانش آموزی مدرسه مشارکت داشتم که از جمله آنها فعالیت در شورای دانش آموزی، بسیج و انجمن علمی نوجوان بود. پس از آن در رشته علوم سیاسی در دانشگاه یزد تحصیلاتم را ادامه دادم. در دوره کارشناسی هم در کنار تحصیلاتم و درس که آن را همیشه اصل میدانم توفیق داشتم تا در انجمن اسلامی دانشگاه یزد چند سالی فعالیت داشته باشم. در همان مدت از طرف دانشجویان به عنوان دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه یزد انتخاب شدم و برای دو سال هم عضو شورای عمومی «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور» بودم. در همان دوره کارشناسی در انجمن علمی علوم سیاسی هم فعالیت داشتم و به عنوان دانشجوی استعداد درخشان مجاز به ادامه تحصیلات در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه یزد شدم اما با استفاده از رتبه خود در کنکور ارشد به دانشگاه اصفهان آمدم. در دوره کارشناسی ارشد طبیعتا بواسطه سنگینی دروس و دلایلی دیگری که فرصت بیان آن در اینجا نیست از حجم فعالیتهای دانشجویی ام کاسته شد اما همچنان علاقمند و پیگیر مسائل مربوط به جنبش دانشجویی و فعالیت های دانشجویی بودم.
اصفهان شرق- دانشجویان با چه فکری می توانند پس از فراغت از تحصیل در راستای ارزش های منطقه ای خود گام بردارند، برای مثال شما از ورزنه هستید و به خوبی مشکلات را در اشرافیت خود دارید، با چه پارامتری می توانید گامی مثبت برای شهر و منطقه ی خود بردارید؟
کافی است گذشته خود را بیاد بیاوریم ما در بین همین مردم رشد کردیم و حالا اگر خداوند یک زمانی به ما این فرصت را داد تا به جایی برسیم خوب باید بیاد داشته باشیم که مردم منطقه ما در چه وضعیتی زندگی میکنند. البته مشکلاتی هم هست مثلا دانشجویی که شاید 7،8 سال یا کمتر یا بیشتر بواسطه تحصیل از شهر خود دور بوده است به سختی میتواند با مردم همان منطقه ارتباط برقرار کند یک دلیلش آنست که او مدتها در فضای متفاوتی بوده و اساسا ممکن است مردم نیز او را درک نکنند و زبانش برای مردم هم قابل فهم نباشد. یک مشکل هم این است که در مناطقی نظیر شرق اصفهان اصولا مشاغل خاصی برای سطوح بالا نیست و یا اصلا برخی رشته ها زمینه شغلی ندارند که بخواهند کار کنند در همان منطقه. خوب است که انسان به فکر منطقه خود باشد و البته این بسیار به نظرم بهتر است از اینکه انسان خودش برود در آن منطقه و بخواهد کاری انجام دهد. در مورد شهر ورزنه هم باید بگویم که الحمدالله مردم متدین و مذهبی این دیار مایه افتخار هستند همیشه و من در تمام این 7،8 سال هرجایی رفته ام از ورزنه تعریف کرده ام و هر مسئولی را هر جا دیدم سعی کردم مشکلات شهرم را به او یاد آوری کنم. به عنوان نمونه همین چند روز پیش در نماز جماعت یکی از مساجد در تهران یکی از وزرا آمده بودند و من از همان فرصت استفاده کردم و برخی از مشکلات مردم شهرم را منتقل کردم هرچند که بسیار گفته ایم و عملی ندیده ایم. دانشجویان شرق اصفهان بایستی با تمام وجود تحصیلات خود را در بالاترین سطوح دنبال کنند و پیام مظلومیت این منطقه را به گوش صاحبان نفوذ و قدرت برسانند.

ابالفضل معصومی
اصفهان شرق- نگاه شما به عنوان دانشجو در زمینه ی بهبود ارزش ها، مشاغل، ابعاد اجتماعی و سیاسی در بخش های محروم نظیر شرق اصفهان چیست؟
متاسفانه یک مشکلی که ما در شرق اصفهان و در شهر ورزنه داریم آنست که افراد صاحب نفوذ ما در ادارات و مناسبات سیاسی کلان کشوری بسیار اندک است. ریشه این مسئله هم به فقر و بدبختی مردم این منطقه بر میگردد. مردم این منطقه با فقر و بیچارگی زندگی کرده اند و واقعا فرصت پیدا نشده تا فرزندان خود را با فراغ بال برای ادامه تحصیل آماده کنند. این اصل در علوم سیاسی است که تا شما نیاز های اولیه اقتصادی را برطرف نکنید نمیتوانید به سایر مسائل فکر کنید. من یادم هست در دوران دانش آموزی بیشتر دانش آموزان به خاطر مشکلات اقتصادی مجبور بودند در کنار پدرانشان کشاورزی یا کارگری کنند. بنابراین متاسفانه تعداد افراد دارای تحصیلات عالیه در شرق اصفهان اندک است و بنابراین نفوذ در ادارات اندک بوده و جذب بودجه و امکانات می توانم بگویم برای منطقه نه تنها مثبت تلقی نمی شود بلکه فضاحت بار هم هست. پس بطور کلی باید سطح سواد عمومی در نسل آینده این منطقه بالا برود. یک مسئله هم عدم آگاهی مردم از حقوق خودشان است که این هم ناشی از همان پایین بودن سطح سواد است. در شرق اصفهان بسیاری از مردم همانند شهرهای بزرگ متاسفانه «سبک زندگی» صحیح را نمیدانند. اگر مجموعه هایی نظیر بسیج می توانستند کلاس هایی را در کنار سایر سازمانها پیرامون مهارتهای زندگی برگزار کنند شاید می توانست موثر باشد. همچنین فکر میکنم مردم باید در انتخاب برخی مسئولینشان دقت بیشتری داشته باشند. اینها که گفتم همه چیز هم هست و هم نیست، زیرا به نظرم فعلا در اولویت اول اشتغال برای جوانان است. راستش دیگر هیچ امیدی به مسئولان برای رفع مشکلات شهر ورزنه ندارم. گاهی اوقات فقط میخواهم به حال این مردم گریه کنم. امیرالمومنین(ع) میفرمودند اگر انسان دق کند که خلخال از پای زن یهودی کنده شده جای ملامت ندارد. حالا چطور شده که با وجود این همه تاکید که حضرت امام(ره) و رهبری انقلاب در مورد بخش کشاورزی و یا رسیدگی به محرومان و مستضعفان داشتند، مردم شرق اصفهان و ورزنه بدون هیچ درآمدی روزگار بگذرانند، با سرطان دست و پنجه نرم کنند، آب را از آنان محروم کرده و اشتغال جایگزین هم ایجاد نکنند برخی تازه از این مردم طلب کار باشند، آیا این مردم همانهایی نیستند که امام(ره)به مسئولین میفرمودند اینها ولی نعمت شما هستند.
اصفهان شرق- نقش جنبش دانشجویی در موقعیت ها، نقشی تاثیر گذار و تعیین کننده بوده است و اگر حضور به موقع و انقلابی دانشجویان در این مواضع حساس نبود، چه بسا تاریخ به نحوی دیگر رقم می خورد، به نظر شما ادامه داشتن این جنبش به چه نحوی در ادامه دادن راه دانشجویان 16 اذر سال 32 می تواند تاثیر مثبتی بر نهاد مقدس دانشجویی در دانشگاهها داشته باشد؟

 

indexق
طبیعتا اگر جنبش دانشجویی و دانشجویان در حال حاضر بتوانند مانند دانشجویان نسل قدیم خوب مطالعه بکنند؛ یعنی از لحاظ تئوریک خود را قوی کنند، اطلاع و تحلیل کافی و دقیق از شرایط ملی، منطقه ای و بین المللی داشته باشند، استقلال خود را حفظ کنند و وابستگی به جریانات خاص سیاسی پیدا نکرده و حق و حقیقت را بر منافع شخص و تشکلی ترجیح دهند میتوانند ان شالله همان صلابت جنبش دانشجویی در سالهای اولیه انقلاب و پیش از آن را خواهند داشت. البته گفتن این مسئله آسان و عمل به آن سخت است؛ کمااینکه فراز و نشیب جنبش دانشجویی در دهه هفتاد و هشتاد این را نشان داده است. شما یک زمانی جنبش دانشجویی را می بینید که قدرت قابل ملاحظه ای در جامعه دارد چون سعی میکند مستقل پیش برود و محبوبیت هم دارد اما یک وقتی هم متاسفانه در مقاطعی تشکل هایی هستند که در عمل در دانشگاهها بازیچه احزاب و جریانات سیاسی هستند و بعد یکی از همانها که خودش نقش قابل ملاحظه ای در نگاه ابزاری و استفاده ابزاری از دانشگاهها دارد می آید می گوید که« جنبش دانشجویی حرف مفت است» متاسفانه اینها را ما تجربه کرده ایم در دهه 70. این جنبش دانشجویی اصولا با دانشجویانی که رفتند سفارت امریکا را گرفتند و یا بسیاری از آنها در دفاع مقدس شهید شدند و یا در جهاد سازندگی بودند قابل مقایسه نیستند.
اصفهان شرق- به نظر شخص شما در قالب دانشجویی دکتری، معیار تبیین جریان های اصیل دانشجویی از جریانات انحرافی چیست؟
شما برای تشخیص و یا مقایسه هر مسئله ای احتیاج به یکسری ملاک و معیارهای تشخیص و یا اگر بخواهیم به نحو دیگری بگوییم نیاز به یک خط شاخص و یا به قول قدیمی ها یک شاقول داریم. برای تبیین حرکت های دانشجویی نیز باید زاویه دید(perspective) خود را مشخص کنید. من نوعی به عنوان یک دانشجو که باید جریان و جنبش دانشجویی را با توجه به شرایط جامعه ایران مورد ارزیابی قرار دهم مطمئنا بایستی مسائلی را شاخص قرار دهم که متناسب با همین فضای خاص جامعه ایران یعنی توجه به ویژگی های خاص دینی و مذهبی و الزامات آن باشد. حالا ممکن است یک نفری هم بگویید که ما باید مثلا جنبش و فعالیت دانشجویی در ایران را با ملاک جنبش های دانشجویی در سایر کشورها بسنجیم، مشکلی نیست. این خوب است که جنبش دانشجویی و حرکتهای دانشجویی در ایران با دیگر کشورها مقایسه شود اما به نظر می رسد هر کشور بنا به فضایی که در آن قرار دارد(فضای مادی و معنوی) اقتضائاتی دارد که باید به آنها توجه داشت. بر این اساس ضمن اینکه معتقدم اساسا فضای دانشگاه فضای اندیشه ورزی و تزاحم آرا و افکار باید باشد و از درون همین بحث هاست که گفتمانها ایجاد می شوند و جامعه ساخته می شود و برای همین هم شاید حضرت امام(ره) فرمودند که:« دانشگاه مبدا همه تحولات است» اما اگر بخواهیم شاخص بگذاریم می توانیم در اینجا به چند مسئله اشاره کنیم؛ توجه به ارزش های دینی و پایبندی به اسلام در نظر و عمل، آرمانگرایی در ضمن توجه به واقعیت ها، عدالتخواهی و سکوت نکردن در برابر اشتباهات و روندهای غلطی که ممکن است احیانا در جامعه بوجود بیاید، ضدیت با فساد و خوی اشرافی گری، گفتن حرف حق و اصرار بر آن و دنبال و پایبند بودن به شعارهای اصلی انقلاب از جمله استقلال، آزادی و ضدیت با استکبار و خوی استکباری.
اصفهان شرق- نقش تقلیدی در بین دانشجویان از معضلات این قشر جوان در عقب گرد پیشرفت امروز است، چه رفتاری در این زمینه در بین نسل سوم و چهارم باید شکل کیفی تری به خود گیرد؟
به نظر میرسد یک تجدید نظر کلی در فضای کلان آموزشی کشور لازم است. اینکه میفرمایید تقلید گرایی و مانع پیشرفت بودن و اینطور مسائل درست است. فضای علمی در دانشگاهها متاسفانه بعضا یک فضایی است که در آن نو آوری و تولید دانش اندک است. نقل میکنند بطور مثال؛ رشته ای به نام اژدها کشی در دانشگاه بوده و استادی آن را تدریس میکرد. پس از اتمام تحصیلات دانشجویان آمدند پیش استاد و گفتند حالا ما چه کنیم؛ اژدهایی نیست که بکشیم؟! استاد گفت خوب شما هم بروید همین را برای شاگردانتان بگویید! این را گفتم تا نشان دهم علم و رشته های دانشگاهی نیز خیلی تناسب با نیازهای کشور ندارد و ارتباطی با سایر بخش ها مانند صنعت و زندگی واقعی مردم ندارد. دانشجویان هم در همین فضا همین علوم تکراری و بعضا لاینفع را میخوانند و برای همین به جایی نمیرسیم. کاش گروهها و پژوهشکده هایی بود که بصورت تخصصی روی این مسائل کار میکردند و نظرشان مورد استفاده مسئولین قرار میگرفت. یکی از مشکلات بخصوص همین شهر اصفهان در مقایسه با شهرهایی مانند تهران آنست که اساسا فضاهای پژوهشگاهی حداقلی هم که در تهران است در اصفهان نیست. امیدوارم این مشکلات آموزشی را نسل ما بتواند به امید خدا حل کند تا نسل های بعدی در جاهایی که ما درجا و عقب گرد زدیم متوقف نشود.
اصفهان شرق- دانشجو با چه هدفی به مرز علمی دانشگاه ورود پیدا کند تا در طی کردن قله های مسیر تعالی کشور گام بردارد؟
این جمله معروف است که خدمت به خلق عبادت است. گفته شده که بروید ببینید چه کسی مشکل دارد کمک میخواهد به او کمک کنید. در سطح کلان هم ببینید کشور به چه رشته و مشاغلی نیازمند است و ثانیا علاقمند هم باشند، بدون علاقه نمی شود کاری را دنبال کرد. آقای صفائی(عین صاد) می گوید ببینید نیاز کجاست آنجا بروید و مشغول شوید.
اصفهان شرق– آیا مدرک گرایی از مشقات بی مشغلی در این زمان نیست؟

4724_573
فرصت نیست وگرنه در این باره صحبت زیاد است. سیستم آموزشی ما همه چیزش به همه چیزش می آید و هیچ چیزش به هیچ چیزش نمی آید. طوری شده که ارزش دانشجوها متاسفانه با همین اشتباهات که میزان قابل توجهی از آن ناشی از سیستم آموزشی است از بین رفته است. از طرفی هر که توانسته مجوز ایجاد و افتتاح دانشگاه گرفته است که باعث شده عمر مردم را بیهوده تلف کنند و همزمان توقعات جوانان را بالا ببرند درصورتی که خیلی از این به اصطلاح دانشگاهها مستحق عنوان« کودکستان» هم نیستند از طرفی هم شغلی نیست. اگر می بینید دانشجویان نسل قبل انسانهای قویتری از لحاظ عملی بودند یک علتش این بود که لااقل آینده شغلی مشخصی داشتند و تکلیفشان مشخص بود. یکی از اساتید قدیم ما میگفتند دانشجویانی که در رشته علوم سیاسی در ایران درس میخوانند آنقدر زیاد است که برای کل وزارتخارجه و سفارتخانه های کل دنیا کافیست!! در این فضا برخی دانشجویان برای به تاخیر انداختن دوره سربازی نیز خود وقت خود را در دانشگاه تلف میکنند. البته مسئولین هم توجیهات خود را دارند مثلا میگویند اگر اینها داخل کشور دانشجو نشوند به دانشگاههای خارج از کشور خواهند رفت. در کل فضای دانشگاهی فعلی اصلا رضایت بخش نیست. نمیدانم دولت با حدود هشت هزار فارغ التحصیل تحصیلات تکمیلی دانشگاهها چه خواهد کرد؟ فکر کنم یک مثال کافی باشد برای تقریب به ذهن، به فرمایش یکی از کارشناسان؛ دانشگاه هاروارد حدود 22 هزار دانشجو و 5600 عضو هیئت علمی که در نوع خود بی نظیر است. این دانشگاه 64 درصد درآمدش را از ارتباط با صنعت و پروژه های دانشگاهی بدست می آورد و تنها 18 درصد از کمک های دولتی و 18 درصد از دانشجویان دریافت میکند اما ما در ایران در رشته هایی درس میخوانیم که آینده ای ندارد و کاربردی هم نیست و متاسفانه از دانشجویان هزینه های گزافی دریافت میکنیم.
اصفهان شرق– سهمیه های اختصاص داده شده به برخی مناطق محروم در کنکور در سطح علمی و کاربردی دانشجویان چقدر تاثیر خود را در بهبود یا عدم پیشرفت خواهد گذاشت؟
من در این حیطه تخصص ندارم و کار کارشناسی انجام نداده ام. اما فکر میکنم برای برخی جاها لازم است. اگر منظورتان نفس داشتن سهمیه است به نظرم چون فرصت بیشتری در اختیار بچه های با استعداد اما محروم فراهم میکند خوب باشد. حقیقتا شهر ورزنه هیچ امکاناتی نداشته اما متاسفانه تا جایی که من اطلاع دارم منطقه دو محسوب می شود و بسیاری از شهرهای با امکانات بیشتر منطقه سه هستند.
اصفهان شرق- نگاه شما به مقوله ی علم و کسب دانش چیست؟
این عبارت گویای همه چیز است« العلم السلطان» اگر علم داشته باشید حاکم هستید و دیگران در برابر شما حرفی نخواهند داشت و نمیتوانند اعمال سلطه کنند.
اصفهان شرق- سخن آخر خود با نسل امروز در چه رابطه ای می باشد؟
کوچکتر از آنم که توصیه یا حرفی داشته باشم در چند کلام فقط اینکه؛ خوب و محکم درس بخوانیم، مردم مستضعف منطقه خود را فراموش نکنیم، سعی کنیم مطالعه عمومی مان در حیطه های مختلف در عین تخصص در رشته خودمان، خوب باشد(اصطلاحا همه تخم مرغ هایمان را در یک سبد نگذاریم) به خدا توکل کنیم. در پایان میخواستم از تمام معلمان و اساتیدم کمال تشکر را داشته باشم. از شما هم بخاطر اینکه برای اعتلای شرق اصفهان تلاش میکنید متشکرم.

همچنین بخوانید:

2 نظر در مورد “دانشجویان شرق اصفهان پیام مظلومیت منطقه را به گوش صاحبان نفوذ برسانند/ ارجحیت حقیقت، صلابت جنبش دانشجویی را به دنبال دارد”

  1. ورزنه ای گفت:

    درود بر جوانان قیور شرق اصفهان بخصوص این برادر عزیز که همشهری ما هستند و ما به همه جوانان دانشمند شرق اصفهان و کسانی مثل ایشون افتخار می کنیم ان شاء الله که بتوانند به جایی برسند و برای شهرشون کاری انجام بدهند و مفید واقع بشوند، اون سالها توی دبیرستان هم مدرسه ای بودیم و یادم هست که ایشون فعالیت زیادی داشتند و هیچ وقت ندیدم که فعالیت های شورا و… جلو درس خوندن ایشون را بگیره چون هم شوراشون برتر شده بود و هم درسشون خوب بود.

  2. کووووووورووووش محمدیی گفت:

    در این فضا برخی دانشجویان برای به تاخیر انداختن دوره سربازی نیز خود وقت خود را در دانشگاه تلف میکنندOOOOOO
    یعنی شما برا فرار از سربازی خودتون رو به اب و اتیش نزدید
    ممنون از شرق اصفهان
    سپاس شرق اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.