سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:00 - جمعه 14 آذر 1393

احداث نیروگاه زباله سوز در اصفهان

شهردار اصفهان گفت: احداث سلول‌های فتوولتاییک (یکی از سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی) در اصفهان و احداث نیروگاه با استفاده از سوختِ زیست‌توده‌ای( زباله سوز) از برنامه های شهرداری است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید مرتضی سقائیان نژاد پیش از ظهر امروز در دومین همایش انرژی‌های تجدید‌پذیر شهر اصفهان در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: اکنون جمعیت شهرنشین ایران در کلان ‌شهرهای کشور به بالای ۸۵ درصد رسیده و همین مسئله باعث تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی، نابودی جنگل ‌ها و درختان و حرکت به سمت زندگی مادی است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی یکی از چالش های فراروی بشر است، افزود: با وجود آنکه شهرها تنها دو درصد از کره زمین را تشکیل می‌دهد اما ۷۸ درصد انرژی‌ های جهان را مصرف می‌کنند و در مقابل ۶۰ درصد CO۲ کل دنیا را تولید می‌کنند.

سقائیان‌نژاد تاکید کرد: سالانه میلياردها تن از گازهای گلخانه ‌ای به فضای جو وارد می‌شوند و تنها راه برون رفت از این مشکل نیز تغییر ساختار در استفاده از انرژی‌های پیش روی بشر است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه مصرف ابتدایی سوخت‌ های فسیلی ارزان قیمت است، اما در ادامه این سوخت‌ ها بر کشور هزینه‌ های زیادی را تحمیل می‌کنند، ابراز داشت: برعکس این موضوع گرچه برای استفاده از سوخت های تجدیدیپذیر  هزینه‌های ابتدایی تأسیس نیروگاه‌های استفاده از این سوخت‌ ها هزینه‌ های زیادی به همراه دارد اما در درازمدت با بازده خوب خود سودهای طولانی مدت برای کشورها خواهد داشت.

چالش های پیش روی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

شهردار اصفهان درباره چالش‌ های استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر در ایران نیز بیان داشت: نبود قوانین و مصوبات ملی و محلی درباره انرژی‌ های تجدیدپذیر، عدم مدیریت منسجم نیروی انسانی تخصصی و آموزش دیده در سازمان‌های متولی، ضعف در انتقال تکنولوژی و آموزش عالی بین رشته‌ای و نبود برنامه‌های آموزشی و دوره‌های فنی حرفه‌ای از جمله چالش ها و کمبودهای پیش روی استفاده از این انرژی ها در ایران است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان برنامه های مختلفی برای استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر دارد تاکید کرد:  تشکیل ستاد توسعه انرژی پایدار در جهت هم راستایی با سیاست‌های ملی و بین‌المللی‌ مرتبط با تغییر اقلیم کشور، تشکیل کمیته مشترک انرژی‌های تجدیدپذیر با متولیان و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در سطح شهر، تنظیم پیش‌نویس برنامه پنج ساله انرژی شهرداری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، برنامه‌ ریزی برای بهره‌برداری از ۱۲۰ مگاوات برق از پسماندهای شهری از جمله برنامه‌های شهرداری اصفهان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

سقائیان نژاد ابراز داشت: همچنین قرار است پروژه احداث سلول‌های فتوولتاییک (یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی) در شهر اصفهان با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی وزارت نیرو و احداث نیروگاه حاصل با سوخت زیست توده‌ای (زباله سوز) با ظرفیت ۱۲ مگاوات از سوی این سازمان در اصفهان اجرایی شود.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.