سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:00 - جمعه 14 آذر 1393

امینی مطرح کرد:

عدم ارتباط خشکی زاینده‌رود به اقلیم/ بستن رودخانه به درخواست کشاورزان

رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: اقلیم اصفهان از گذشته های دور تاکنون تغییر چندانی نداشته و بر این اساس عدم مدیریت صحیح بیش از کمبود بارندگی در خشکی زاینده‌رود تاثیرگذار بوده است.

به گزارش اصفهان شرق ؛اسفندیار امینی با توجه به اینکه دریچه های سد زاینده رود زودتر از موعد مقرر بسته شده است، اظهار داشت: این موضوع به درخواست خود کشاورزان بوده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای کشت ۱۰۰ درصدی نیازمند یک و نیم میلیارد مترمکعب آب هستند، افزود: حجم آب ۴۰۰ میلیون مترمکعبی برای کشت غله کشاورزان درنظر گرفته شده است که باید این مقدار تا خردادماه سال آینده استفاده شود.

رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه با میزان آبی که برای کشت پاییزه استفاده شده عملا کشاورزان نمی توانستند بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد کشت انجام دهد، ابراز داشت: بنابراین با توجه به میزان بارندگی خوب هفته گذشته کشاورزان تصمیم گرفتند تا بستن سد در عوض آب بیشتری در بهار برای کشت در اختیار داشته باشند تا اطمینان آنها برای به ثمر رساندن محصولاتشان بیشتر شود.

وی با انتقاد از وزارت نیرو در زمینه عدم مدیریت صحیح منابع آبی کشور ابراز داشت: علی رغم اینکه حدود یک ماه آب در رودخانه زاینده رود جریان داشت ۴۰ تا ۴۵ درصد از آب از سد چم آسمان تا سد آبشار هدررفت داشته است.

کشاورزان تنها ۲۵ درصد آب موردنیاز را دریافت کرده اند

امینی با اشاره به اینکه بسیاری از مصاحبه ها در زمینه رهاسازی آب کارشناسی نبوده است، ابراز داشت: این مطلب که آبی که با حجم ۴ متر بر ثانیه رها شده تا سد آبشار و تالاب گاوخونی خواهد رسید ادعایی خنده دار بوده است که حقیقت ندارد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان تنها ۲۵ درصد آب موردنیاز خود را دریافت کرده اند، تصریح کرد: آب باید در بستر رودخانه حتی به میزان اندک جاری شود اما مهم تر از همه این موارد این است که کشاورزانی که دو سال کشت و زرع نداشته اند بتوانند محصول خود را به ثمر برسانند.

رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون کشت کشاورزان تنها برای آنها هزینه داشته است و ثمره آن در بهار خواهد بود، تاکید کرد: زمان دقیق باز شدن دوباره رودخانه با توجه به میزان بارندگی از ۲۰ تا ۲۵ اسفندماه بوده و این جریان آب تا خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نارضایتی کشاورزان از وضعیت کنونی مدیریت آب حوضه زاینده رود گفت: کشاورزانی که ۱۲ سال آب و کشت مناسبی داشته اما ناگهان به دلیل عملکرد غیرآگاهانه و فاقد کارشناسی برخی مسئولان با مشکلاتی برای تامین آب کشت خود روبرو شده اند مسلما از این وضعیت راضی نیستند اما مجبوراند به این میزان آب تخصیص یافته قناعت کنند.

امینی با اشاره به قول وزارت نیرو در این ارتباط که حداقل ۲۵ درصد آب تا بهار در رودخانه جاری خواهد بود، تاکید کرد: حدود ۴۰ بند در رودخانه زاینده رود وجود دارد که اجازه عبور صحیح آب را گرفته اند و برای جاری بودن حداقل آب در کف رودخانه لازم است این بندها از میان برداشته شوند.

وی اضافه کرد: تنها در این صورت بارندگی های پایین دست به آب رودخانه اضافه می شود و می تواند به جریان آب در کف رودخانه کمک کند.

عدم مدیریت صحیح بیش از اقلیم بر بحران آبی کشور تاثیرگذار بوده است

رئیس کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان تنها راه رفع مشکلات کنونی کشور در زمینه آب را استفاده از کارشناسان و افراد متخصص دانست و گفت: در سال های اخیر با کارهای غیرکارشناسی از ۶۰۰ حوضه آبی کشور ۳۷۰ مورد حالت بحرانی به خود گرفته و این نشان از عدم مدیریت صحیح بر ی منابع است.

وی بیان داشت: اقلیم اصفهان همواره خشک بوده و میزان بارندگی در سال های اخیر به قدری کم نشده است که ما دچار چنین بحران آبی شدیدی شویم بلکه عملکردهای ناصحیح و غیرکارشناسانه همانند پمپاژهای غیرمجاز از رودخانه و در نتیجه از میان رفتن چاه ها و قنوات در کنار عدم مدیریت منابع آبی در این خشکسالی بیش از اقلیم موثر بوده است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.