سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:36 - جمعه 14 آذر 1393

یک شگفتی در باره چشم انسان!

در آزمایشات انجام‌شده توسط دانشمندان در آمریکا، چشم انسان توانست نور نامرئی مادون‌قرمز را رویت کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ در تمامی متون علمی نوشته شده که انسان‌ها نمی‌توانند نور مادون‌قرمز را ببینند و مانند پرتوهای ایکس و امواج رادیویی، امواج نور مادون‌قرمز نیز خارج از طیف بینایی انسان هستند. با این حال، تیمی بین‌المللی از محققان به رهبری دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌ لوئیس نشان دادند تحت شرایط ویژه، شبکیه چشم انسان می‌تواند نور مادون‌قرمز را حس کند.

با استفاده از سلول‌های شیکیه چشم موش‌ها و انسان‌ها و همچنین پرتوهای لیزر قدرتمندی که پالس‌های نور مادون‌قرمز ساطع می‌کنند، محققان دریافتند زمانی که نور لیزر به سرعت منتشر می‌شود، سلول‌های حس‌کننده نور در شبکیه گاهی اوقات دو برابر معمول انرژی مادون‌قرمز دریافت می‌کنند. در نتیجه چشم قادر است نور خارج از طیف مرئی را شناسایی کند.

دانشمندان در این تحقیق از ابزار جدیدی استفاده کردند که نه تنها چشم بلکه بخش‌های خاص شبکیه را برای تعیین عملکرد مناسب آن بررسی می‌کرد. آن‌ها با بررسی پالس‌های لیزری با بازه زمانی بقای مختلف که تعداد یکسانی از فوتون‌ها را تحویل می‌دادند، دریافتند هر چه پالس کوتاه‌تر باشد، بیشتر احتمال دارد که فرد آن را ببیند.

گرچه مدت زمان بین این پالس‌ها به اندازه‌ای کوتاه بود که با چشم غیرمسلح درک نمی‌شدند، وجود آن‌ها برای دیدن نور نامرئی مادون‌قرمز حیاتی بود. در حالت عادی، یک ذره نور موسوم به «فوتون»، توسط شبکیه جذب می‌شود و شبکیه پس از آن مولکولی به نام «رنگدانه نور» تولید می‌کند و این رنگدانه فرآیند تبدیل نور به بینایی را شروع می‌کند.

در بینایی استاندارد، هر یک از رنگدانه‌های نور، فوتونی منفرد جذب می‌کند اما بسته‌بندی تعداد زیادی از فوتون‌ها در پالس کوتاه نور لیزر، این امکان را فراهم می‌کند که دو فوتون در یک زمان توسط رنگدانه نور منفرد جذب شوند و انرژی ترکیبی این دو ذره نور به اندازه‌ای کافی است که می‌تواند رنگدانه را فعال کرده و به چشم امکان دیدن آنچه را که به طور عادی نامرئی است، بدهد.

دانشمندان امیدوارند این کشف در نهایت دارای کارکردهای عملی باشد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا قابل‌مشاهده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.