سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - جمعه 14 آذر 1393

اصفهان چگونه آرمانشهر می‌شود؟

یک عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر بتوانیم اصفهان را از نشانه بودن خارج و به نماد تبدیل کنیم، آن‌گاه آرمان شهر خود را ساخته و به اصفهان اسطوره‌ای که مدنظرمان است نزدیک می‌شویم.

به گزارش اصفهان شرق؛ علی عباسی در نشستی تخصصی با موضوع “اصفهان شهر تخیل از نگاه گردشگر” در حمام تاریخی دردشت اصفهان، اظهار کرد: اصفهان اسطوره است، پس باید این شهر تبدیل به فیلم، رمان، شعر، موسیقی و هنر شود و قطعاً جز هنرمندان نمی‌توانند این کار را صورت دهند.

وی با بیان این‌که میدان نقش جهان نیز یک اسطوره است، افزود: این میدان بی‌شک یکی از اسطوره‌های جهان است، چراکه در این میدان قدرت مذهبی، حکومتی، اقتصادی و علمی به خوبی نمایش داده شده است؛ یعنی چهار قدرت اصلی یک کشور در زمان صفویه را به رخ کشیده می‌شدند. این دقیقاً اتفاقی است که این روزها برای ایران رخ داده و ما قدرت مذهبی، سیاسی و اقتصادی داریم و به قدرت علم هم پی برده‌ایم، پس مدام کلمه دانشگاه و دانشجو را مهم جلوه می‌دهیم. بنابراین امروز فهمیده‌ایم که صفویه به دلیل قدرت علم به اوج رسیده و ما هم می‌خواهیم مثل او شویم و این یعنی اصفهان دوران صفویه نمود بارز حکومت داری شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد: اگر بتوانیم اصفهان را از نشانه بودن خارج و به نماد تبدیل کنیم آن‌گاه آرمانشهر خود را ساخته و به اصفهان اسطوره‌ای که مدنظرمان است نزدیک می‌شویم.

اصفهان الگوی مناسب برای جهان است

عباسی با بیان این‌که نشانه از دو عنصر دال و مدلول تشکیل شده است، اظهار کرد: اگر با بردن نامی همچون انگشتر، جسمی در ذهن شما نقش ببندد، آن اسم نشانه آن انگشتر است، اما آنچه باید اتفاق بیفتد این است که مثلاً کسی که نام اصفهان را می‌شنود نه تنها آثار آن برای او تداعی شود، یعنی نشانه رخ دهد، بلکه باید دلش برای اصفهان پر بکشد و مدام بخواهد به آن سفر کند که این همان نماد است.

وی تأکید کرد: اصفهان ویژگی تبدیل شدن به یک الگو، نه تنها برای ایران بلکه برای جهان را دارد، به شرطی که ما بتوانیم نشانه‌های این شهر را به نماد تبدیل کنیم.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این‌که شهری مثل تهران هویت ندارد و اگر کسی بخواهد برای آن اسطوره بگوید نمی‌تواند، افزود: زاینده رود یک اسطوره در اصفهان است. اگر مؤلفه‌های اسطوره سازی برای یک شهر را اعم از طبیعی، انسانی و مصنوعی را بررسی کنیم، اتفاق جالبی رخ می‌دهد. این اتفاق این است که اصفهان از معدود شهرهای جهان است که هر سه مؤلفه اسطوره سازی را دارد، یعنی اصفهان خود یک اسطوره عظیم است.

عباسی اضافه کرد: اسطوره طبیعی، زاینده رود، اسطوره مصنوعی میدان نقش جهان و اسطوره انسانی شیخ بهایی است و این موارد در کنار هم یعنی اصفهان شهری است که بهترین حالت اسطوره‌سازی در ایران را دارد.

وی گفت: این اسطوره‌ها اگر بتوانند به نماد تبدیل شوند و در واقع بتوانیم آنها را زنده کنیم، آن موقع گردشگران خارجی هم به اصفهان می‌چسبند و ناخودآگاه‌شان آنها را به سمت اصفهان می‌کشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص هویت داشتن مکان‌ها نیز گفت: خانه دکتر حسابی هویت خود را از دکتر حسابی گرفته، اما پل تجریش هویتش برای در تجریش بودنش است. زاینده رود هویتش طبیعی و به خود برمی‌گردد، اما عالی قاپو هویتش به خاطر شاهی بوده که در آن زندگی می‌کرده، این یعنی یک مکان هم می‌تواند خود هویت داشته باشد و یا این‌که هویتش را از یک شخص بگیرد.

عباسی به بحث مدرنیته در ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: مدرنیته همیشه ریشه در سنت‌های همان کشور دارد، برای مثال آنچه امروز اروپای مدرن دارد ریشه در اروپای کهن دارد و بر اساس همان مدرن شده است، اما برای اتفاقی که در ایران افتاده و هنوز هم در حال رخ دادن است، نمی‌توان نام مدرنیته گذاشت.

وی تأکید کرد: متأسفانه ایران مدرنیزاسیون شده یعنی آنچه اتفاق افتاده اصلا با سنت کشور هیچ ارتباطی ندارد. به همین دلیل یک چیز عجیب و غریب در شهرسازی می‌بینیم، چیزی که امروز در کلانشهرهایمان به وجود آمده است. در تهران و همین اصفهان به جز منطقه مرکزی شهر که سنتی مانده آیا جنوب شهر تناقض جدی با این میانه‌ها ندارد؟

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.