سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 15:00 - جمعه 14 آذر 1393

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

میزان مصرف آب در کشاورزی باید به‌صورت کارشناسی مطرح شود

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: میزان مصرف آب در کشاورزی باید به‌صورت کارشناسی ارائه شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمیدرضا مومنی در هشتمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: القای اینکه بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، باید به‌‌صورت کارشناسی بررسی شود.

وی از تهیه بانک اطلاعاتی از کشاورزی کشور توسط مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران خبر داد و افزود: نباید براساس حدس و گمان میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را مطرح کرد، بلکه باید براساس آمار کارشناسی‌شده این قبیل گزارش‌ها را اعلام کرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان از برگزاری همایش راهکارهای مقابله با بحران آب از دیدگاه بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و بیان کرد: این همایش تلاش کرده براساس پژوهش‌های جدید بخش کشاورزی راهکارهای مقابله با بحران آب را در کشور بررسی کند.

مصطفی حجه‌فروش، رئیس کمیسیون کشاورزی در این جلسه با انتقاد از توسعه کشت در بالادست رودخانه زاینده‌رود گفت: با‌وجود بحران کم‌آبی در حوزه زاینده‌رود، همچنان شاهد توسعه کشت در بالادست رودخانه هستیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در این جلسه با تعریف الگوی کشت ملی تصریح کرد: در ابتدا باید این سوال‌‌ها پاسخ داده شود، چقدر به محصولات کشاورزی نیاز داریم و چقدر منابع داریم و چقدر ظرفیت در این بخش وجود دارد؟

علیرضا نکویی خاطرنشان کرد: ایجاد تعامل در تولید محصولات، ایجاد روند منطقی در تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید و پایداری تولید و ملاحظات زیست‌محیطی از اهداف این الگوی کشت است.

وی از ایجادسامانه پشتیبان الگوی کشت در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: این سامانه اطلاعات دقیقی از وضعیت کشت را به کشاورزان و تصمیم‌گیران ارائه می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: حداکثر‌شدن منابع اقتصادی، کاهش مصرف آب، حداقل‌شدن ریسک درآمدی، کاهش اثرات تخریبی زیست‌محیطی و حفظ منافع اجتماعی و اشتغال از اهداف دیگر این طرح است.

وی بیان کرد: تعیین الگوی کشت مناسب براساس محصولات جدید و در مقیاس مورد‌نیاز، بهره‌برداری کشاورزی و گل و گیاه متناسب با تعریف الگوی کشت، شناسایی الگوی سند حمل و نقل مناسب با الگوی کشت ملی، تعیین قیمت سایه‌ای منابع، ارائه برنامه‌ریزی آبیاری، تعیین نیازهای وارداتی و مازاد صادراتی محصولات از نتایج این طرح است.

محمد نصر‌اصفهانی، دیگر عضو کمیسیون در این جلسه با اشاره به اظهارات وزیر کار درباره کاهش اشتغال بخش کشاورزی اظهار کرد: در هر مکانی که آب مناسب برای کشت باشد، کشاورزی رونق داشته و در چند سال اخیر به‌‌‌دلیل کمبود منابع آبی اراضی کشاورزی کشت نشده است.

وی افزود: تولید بخش کشاورزی متوازن نبوده و اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه با مطالعات پژوهشی، طرح مناسبی در این زمینه به دولت ارائه کند.

احمدرضا همتی، عضو اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه تصریح کرد: همه مشکلات بخش کشاورزی و راهکار حل آن را سازمان جهاد کشاورزی می‌داند، مهم این است که اقدام عملی در این زمینه انجام شود.

منبع: تسنيم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.